Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Главен герой:

Николай Стайковски и неговите рунически послания

Тази изложба радва и очите, и сърцето. Посланията на картините на Николай Стайковски настройват човека на вълна, която го кара да вярва повече в бъдещето, да има сили да бъде успешен.

Художникът Николай Стайковски е главен герой в "Нашият ден". Той вписва рунически символи в живописните си платна. С образите в своите картини той се взира в древните послания, като, разкодирайки техния език, ги превръща в енергийна програма. Някои платна представляват имена на конкретни лица, транскрибирани с рунически знаци и допълнени с подходящите за тях символни послания. Руните – тези ъгловати, загадъчни форми, гравирани или изрисувани върху дърво, камък или лични вещи, са таен код, който по мистериозен начин освобождава сила, помагаща да се изяви желаното, ограничаваща вредните влияния или разкриваща нещата, които бъдещето съдържа.

"Винаги съм се чувствал много близо до Радиото, неслучайно изложбата ми е там. Направих я там, не само заради изисканото Мраморно фоайе, а най-вече за да бъда по-близо до интелигенцията, която работи в БНР – една великолепна публика, хора чувствителни, с усет към изкуството, будни... просто една честна българска интелигенция."

Неговата изложба "Рунически послания" може да бъде видяна в Мраморното фоайе на Българското национално радио.

Голяма част от ранното графично творчество на Николай Стайковски е духовно и тематично свързано с националното културно-историческо наследство. Това е реакция на отвращение към натрапената идеология на времето и към пошлото „изкуство“ на социалистическия реализъм. Великото минало и неговите реликви – енеолитната керамика и женски „идоли“, средновековните и възрожденски църкви и манастири, градове и крепости, герои и светци се превръщат в инспирация и творческо предизвикателство за този изключителен майстор на високопечатната гравюра с ярък и самобитен почерк.

В цикъла „Рунически послания“ авторът използва руни (пиктограми и букви едновременно) и други древни символи, а картините, представляващи предмети на Красотата, на изкуството, се превръщат в предмети на Силата – в талисмани или мощни енергийни програми, променящи съдбата на индивида, за да се сбъднат неговите мечти и цели, т.е. смисълът на живота му. Творчеството на Стайковски е светло и позитивно, високо професионално, разбираемо и значимо като съдържание. 

Художникът  Николай Стайковски е роден на 11 май 1956 г. в Плевен. Завършва Художествената гимназия  в София през 1975 г., а от 1977 до 1981 г. следва в  Академията за изящни изкуства във Варшава, Полша при проф. А. Руджински, проф. Х. Хростовска и проф. Е. Марковски. Образованието му е прекъснато  от комунистическия режим в България за антисоциалистически убеждения. През 1982–1983 г. учи  живопис при проф. Св. Русев, а през 1987 г. завършва  НХА в София (графика) при  проф. Г. Симеонов.  През 1999–2001 г. е на следдипломна специализация  в Академията за изящни изкуства във Варшава при проф. Р. Стрент като стипендиант на полското  правителство, а през 2001–2002 г. – в Радомската политехника, катедра „Изкуство“ при проф. К. Визнер. Участва в много национални и международни  изложби. Над 50 са индивидуалните му вернисажи (графика, живопис, пластика, хепънинг) в България, Полша, Русия, Австрия, Словакия и др. Лауреат е на награди, в т.ч. Втора награда на конкурса „Графика Варшавска“ – 1999 г. и специална награда на Съюза на полските художници – 2000 г.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Весела Ножарова: Българският артпазар все още не е регулиран

В сянката на пандемията един лозунг започна да се издига сред хората – "Купувайте изкуство от живи художници, на класиците пари не им трябват". Тази фраза, която бързо придоби популярност, отразява желанието на обществото да подкрепи съвременните творци, да им осигури възможност за развитие и признание. Но как да разпознаем съвременен талант, който..

обновено на 25.04.24 в 12:50

Резервно око: един различен поглед към реалността

Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за експозицията: "В тази изложба на Радослав Мъглов, под формата на серия от непоказвани рисунки, се ангажира с една история за деконструкция на образа като такъв. Рисунките, с четка и..

публикувано на 25.04.24 в 07:53
Радостин Радев

Като на филм: пътят от България до Англия на актьора и продуцент Радостин Радев

Вместо да стане полицай, какъвто си е представял, че иска да бъде, той избира да е от хората, които могат да изиграят всеки, дори човекa на реда. От школата в Симеоново до самолета, който каца в Лондон, Радостин Радев извървява пътя на самоосъзнаването и вечното усъвършенстване в преследване на влечението – актьорското майсторство. Британската..

публикувано на 24.04.24 в 16:46
Кадър от снимачния процес

Музикален клип говори за любовта на човек към родината

Предстои премиерата на музикалния клип "Оставам" на певицата Вили Русева. Сюжетът на клипа представя една история за силната и непреходна любов между човек и родина. Идеята се ражда от режисьора Борислав Костов, който от години работи по сценарий за филм за българската история – "Коси в прахта".  Самият късометражен музикален филм е продуциран от..

публикувано на 24.04.24 в 16:04

Привидният парадокс на непреходната култура

От какво зависи непреходното в културата на прехода – обобщения на културолога и филолог проф. Александър Кьосев по повод заключителната му лекция в рамките на проекта "Култура на прехода", която ще се състои днес (24 април) от 18:30 ч. в Театралната зала на Софийския университет. Проф. Александър Кьосев, директор на Културния център на..

публикувано на 24.04.24 в 11:36