Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Менцел – живот в многоточията

Снимка: БГНЕС

Иржи Менцел е един от най-значимите съвременните кинорежисьори. Той принадлежи към поколението на Чешката нова вълна. Носител е на "Оскар" за чуждоезичен филм за "Строго охранявани влакове" (1967). Менцел е ярък чешки кинотворец, театрален режисьор, актьор и сценарист, с характерен саркастичен и провокативен поглед към света и към изкуството. Обичан и приеман в България, той е поставял в Сатиричния театър легендарните постановки "Вечеря за тъпаци", "Още веднъж отзад" и др. На български излезе и неговата биография "Капризни години".

Неговият ученик и приятел Николай Гундеров разказва в "Артефир" за големия режисьор:

"Понякога е трудно да се направи епитафия на един безкраен живот – живот в многоточията. Менцел често казваше, че на филмовото платно се срещат прекалено много убийства и трупове. В киното, смяташе той, уважението към човешкото достойнство и човешкия живот е доста дефицитно нещо. При срещата си с един друг световноизвестен режисьор, популярен с много трупове на квадратен филмов метър, Менцел казва: "За разлика от Вас, аз израснах в библиотека, а Вие – във видеотека". 

Иржи Менцел имаше пиета към книгите, четенето и литературата.

"Винаги е казвал, че режисьорите и актьорите са с едно стъпалце по-надолу от литераторите. Всички негови филмови произведения са създадени по образци на чешката литература. Менцел дълги години правеше филми по сценарии на Бохумил Храбал, уважаваше поетите и писатели и казваше: "Господи, филмът просто е като консервна кутия, той затваря всичко в себе си и нищо не можеш да извадиш. Докато литературата е една отворена книга, нещо, от което можеш да изваждаш, да изваждаш и това никога да не свърши". 

Често сме се шегували, че критиците подценяват комедията. А всъщност комедията е един от най-трудните жанрове в изкуството и колкото по-голяма е лекотата на една комедия, толкова по-лесна се струва тя за възприемане. Голямата трудност е органично да създадеш едно забавно нещо. И Менцел се придържаше към това, че трагичното трябва да бъде погледнато през смешното, а смешното върви в един коловоз с трагичното. Ако тези неща се абсолютизират, се получава някакъв черно-бял жанр. Тези неща са невидими, но се усещат."

Неговите филми бяха в по-голяма степен стилизации

"Може да се каже, че Иржи Менцел изработи в световното кино свой творчески слог. Неслучайно и творци като Костурица признават, че са се влияли от него и от Фелини."

Менцел живееше като един прекрасен усмихнат бохем

"Беше много забавен. Раздаваше своите съвети незабелязано, деликатно, между редовете. Имаше много ясен и точен ритъм при правенето на пиеса. Не обичаше дългите анализи. Самият той беше страшно артистичен. Но без усилено самочувствие.

Менцел естетизира срама. Той направи срама привлекателна категория, защото в това, което спотаяваме, може би, се крие тайната на поезията. Самият той казваше, че живее старосветски. Беше силно морален човек. Смяташе, че словото наистина трябва да тежи, жестът на човека трябва да бъде важен и че не могат думите да се хвърлят просто така и да намалява техният грамаж.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Невена Екимова

Артпространствата на Невена Екимова и изкуството като живот за младите в Габрово

Един поглед в артпространствата – не само на Габрово, а и на душите. Артпространствата, които търсят отговор на всички въпроси, търсят изчистването на болката, откриват красотата и превръщат грозотата в красота. Тези, които някои хора смятат за много нежни души, а други – за изключително здрави, корави и стъпили на земята. Те живеят тук и сега и знаят, че..

публикувано на 24.08.24 в 13:40
Драматичен театър

Петко Койчев: Нашето общество сякаш приема като даденост своята история

Българското турне на "Семейно радио" през 2024 година продължава с директно излъчване от Габрово в кулминацията на честванията по повод 147 години от Шипченската епопея и 90 години от освещаването на Паметника на свободата. Петко Койчев , директор на Драматичен театър "Рачо Стоянов" - Габрово от 2010 година – разказва в "Семейно радио" за поетичния..

публикувано на 24.08.24 в 10:18

Защо европейски и азиатски филми почти не се разпространяват в България?

В киносалоните в България рядко се разпространяват филми от Европа и Азия. В предаването "Какво се случва“ Светлана Дамянова от София филм фест и програматорът на Киномания Христо Христозов изразиха мнение, че се повишават разходите за разпространението на филми, които не са американски. Рекламата също оказва влияние и слабото разгласяване води до..

публикувано на 23.08.24 в 17:00

Галина Попова: Детската книга е добър възпитател

"Цели шест приказки за цветята с много информация за тях, символиката и отношенията между хората е събрала в книгата си  "Приказки за белите цветя" Терез Никол. Всяко едно цвете символизира различни емоция и отношение, а в края на книгата кратко, систематизирано и съдържателно се поднася информация за конкретното цвете. Така читателите могат да..

публикувано на 23.08.24 в 15:28
Бюст-паметник на Пенчо Семов в Габрово

Документален филм ще възроди спомена за габровския дарител Пенчо Семов

Радослав Стоянов, директор на Професионалната гимназия по туризъм "Пенчо Семов" в Габрово, сподели в ефира на предаването "Нашият ден" своята визия за развитието на професионалното образование и ролята на индустриалеца и дарител Пенчо Семов в българската история. Гимназията, която Стоянов ръководи, е специализирана в областта на туризма, като основните..

обновено на 23.08.24 в 13:06