Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Ингмар, хората, които познаваш, трябва да са чудовища

Колаж: Даниела Манолова

На 8 октомври 1978 се появява готовият филм „Есенна соната“. Фокусиран върху процеса на изясняване на вината, литературният сценарий на филма, който след това има самостоятелна съдба на многобройни театрални и аудиосцени, навлиза в камерния свят на героите с огромна енергия за изследване на конфликта.

Една майка и две дъщери са в светлината на прожекторите. През една емоционална нощ отварят отново раните от миналото. „Есенната соната“ се врязва толкова психологически дълбоко в жената, че дори и тя да поиска да се отдръпне, силата на проницателността се запазва. Всички ние сме дъщеря на някоя майка, независимо дали сме любими или изоставени, разглезени или тормозени. Когато е избирал актрисите за главните роли в своя филм, Ингмар Бергман е знаел предварително, че и двете звезди на филма, Лив Улман и Ингрид Бергман, имат както дъщери, така и блестящи кариери. И двете преминават през част от живота си, без да видят дъщерите си по различни причини. „Успехът в някаква професия и опитите да напишеш книга не компенсират вътрешните недостатъци, толкова очевидни, колкото моите“, пише самата Лив Улман. По-късно режисьорът споделя, че когато замислил „Есенна соната“, той нямал други варианти за кастинг на двете главни роли. Не казал защо, нито пък трябвало.

„Ингмар, хората, които познаваш, трябва да са чудовища“ – са думите, с които Ингрид Бергман реагира на сценария.

Българската аудиопродукция на „Есенна соната“ се роди благодарение на превода на Васа Ганчева, радиоверсията и режисурата на Милена Кубарелова, участието на Десислава Спасова, Рут Рафаилова, Богдан Глишев, Мая Бабурска, Валентин Воскресенски, Ивайло Минчев и Васил Димитров и изпълнението на пиано на проф. Албена Димова.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Завръщането на Блудния син

Албер Камю е един от най-четените и обичани автори на 20-и век. Най-известните му творби са „Чумата“, „Падането“, „Чужденецът“, „Разбунтуваният човек“, „Митът за Сизиф“. Той е ярък представител на екзистенциалисткото движение във Франция, деен участник в политическите сблъсъци на своето време. Освен собствената си драматургия, Камю адаптира за сцена..

публикувано на 24.09.20 в 15:45

Щастието вътре в нас

Михаил Казаков е роден през 1986 година. Завършил е право. Писането обаче е в сърцето и сред талантите му. Негови пиеси получават номинации в няколко конкурса за съвременна българска драматургия. Има реализирани постановки в Радиотеатъра, а в момента на театрална сцена с успех се играе пиесата му „Кризисен център“. „Здравейте! Писането е мое хоби, но..

публикувано на 19.09.20 в 11:05

Захари Карабашлиев в радиотеатъра

Предлагаме ви среднощно слушане на радиоварианта на пиесата на Захари Карабашлиев „Неделя вечер“. Режисьор – Здравко Митков. Участват артистите: Лили Маравиля, Роберт Янакиев, Мартин Гяуров, Николай Върбанов, Гергана Плетньова, Мила Банчева. „Пиесата ми „Неделя вечер“ е пиеса за човешка криза. Дълбока и неизбежна за всеки един от нас криза, от..

публикувано на 18.09.20 в 13:59

„Вечеря за четири стола“ е одобрена за конкурсната програма на европейския медиен фестивал „При Европа”

Радиопостановката на БНР „Вечеря за четири стола“ е одобрена за участие сред 642 продукции в конкурсната програма на най-големия европейски медиен фестивал „При Европа”.  Пиесата на българския драматург Александър Лютов, която спечели конкурса по случай 80-годишнината на Радиотеатъра към програма „Христо Ботев“, ще се състезава с още 33 европейски..

публикувано на 15.09.20 в 13:57
Колаж: Даниела Манолова

Радиопиеса с наградите Сони и Джайлс Купър в неделя през нощта

„Епизод, заснет в Хирошима/ Hiroshima – The Movie“ е радиопиеса, написана за БиБиСи през 1985г. Авторът ѝ Майкъл Уол тогава е на 39 години. За краткия си живот от 45 години написва повече от 40 пиеси за сцена и за радио. Най-известните са „ Сред варварите“ от 1989 и черната комедия „ Смехът на жените“ , поставена за първи път след смъртта на..

публикувано на 10.09.20 в 15:17