Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Композиторът Георги Арнаудов и неговите инструментални концерти под музиколожката лупа на Илия Граматиков

Ясен Панов, Илия Граматиков и Георги Арнаудов (отляво на дясно)
Снимка: @iliya.gramatikoff.official

На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни преди премиерата в зала „България“ предаването за съвременна и старинна музика „Контемпо“ отдели почти час за да представи този внушителен и респектиращ труд. Специално интервю за случая даде илюстраторът Ясен Панов, чиято работа по книгата го издига до нивото на съавтор, а в студиото гостуваше, разбира се, самият Илия Граматиков:

„На първо слушане е точно този творчески историзъм, това заиграване с историята при Арнаудов. Оттам дойде и заглавието на книгата – „Инструменталните концерти на Георги Арнаудов – сюрреалистични препрочити на музикалната история“. Именно препрочитането, което поставяне в нов контекст, надграждане, преосмисляне, дописване на историята. Но по-дълбоко човек интуитивно усеща, че колкото и да се опитва да създава впечатление, че той се чувства комфортно някъде назад измежду епохите на историята, толкова и неговият стил е страшно разпознаваем и неподправимо себе си във всяко свое произведение, независимо дали надява някаква маска или перука, или по някакъв начин кокетира с някаква историческа конкретност. За това за мен беше много важно да разбера именно какво е това в неговия стил и включително да се опитам да го обхвана в иманентно музикалния анализ, т. е. на музикалния текст, да го докажа включително в нотите, кое е това, което прави музиката му да звучи именно по този начин едновременно сякаш лутаща се измежду епохите и в същото време, една отвъдност на хода на времето, една отвъдност сякаш встрани от логиката на историята, и затова и една от основите тези за неговия метаисторичен стил, т. е. отвъд, паралелно на, но не и в очаквания ход на историята. (…) Така че това са едни от основите цели на книгата – да намести Арнаудов измежду историята и да покаже как той е едновременно с това встрани от нея.“

Целия разговор на Милен Панайотов с Илия Граматиков, както и интервюто с художника Ясен Панов, може да чуете в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Станчо Стоилов

Разкази по ноти – историята на Станчо Стоилов

Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..

публикувано на 05.01.25 в 12:50

Метрополитън отваря архивите си: "Хензел и Гретел"

В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..

публикувано на 04.01.25 в 08:05

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22
Торд Густавсен

Торд Густавсен за най-хубавите неща в живота

В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:

публикувано на 01.01.25 в 18:50

Светлина Стоянова и Виви Василева са солистки на тазгодишния празничен Новогодишен концерт в НДК

Традиционният и чакан от публиката Празничен новогодишен концерт отново ще се проведе в първия ден от новата година в зала 1 на НДК, от 19.30 часа. На сцената със солистките застава Фестивалният симфоничен оркестър с диригент Емил Табаков в партньорство със Coфийcĸaта филхармония. Маестро Емил Табаков споделя, че не търси прилики с празничния..

публикувано на 01.01.25 в 08:05