На 25-и септември се състоя премиерата на поредния труд на доц. д-р Илия Граматиков. Това вече е известно на слушателите на програма „Христо Ботев“. От друга страна, излизането на една книга може да е някакъв завършек за авторите ѝ, но със сигурност е и начало на нейния живот. Какъв ще бъде той зависи и от това, какво и дали изобщо знаем за нея. Два дни преди премиерата в зала „България“ предаването за съвременна и старинна музика „Контемпо“ отдели почти час за да представи този внушителен и респектиращ труд. Специално интервю за случая даде илюстраторът Ясен Панов, чиято работа по книгата го издига до нивото на съавтор, а в студиото гостуваше, разбира се, самият Илия Граматиков:
„На първо слушане е точно този творчески историзъм, това заиграване с историята при Арнаудов. Оттам дойде и заглавието на книгата – „Инструменталните концерти на Георги Арнаудов – сюрреалистични препрочити на музикалната история“. Именно препрочитането, което поставяне в нов контекст, надграждане, преосмисляне, дописване на историята. Но по-дълбоко човек интуитивно усеща, че колкото и да се опитва да създава впечатление, че той се чувства комфортно някъде назад измежду епохите на историята, толкова и неговият стил е страшно разпознаваем и неподправимо себе си във всяко свое произведение, независимо дали надява някаква маска или перука, или по някакъв начин кокетира с някаква историческа конкретност. За това за мен беше много важно да разбера именно какво е това в неговия стил и включително да се опитам да го обхвана в иманентно музикалния анализ, т. е. на музикалния текст, да го докажа включително в нотите, кое е това, което прави музиката му да звучи именно по този начин едновременно сякаш лутаща се измежду епохите и в същото време, една отвъдност на хода на времето, една отвъдност сякаш встрани от логиката на историята, и затова и една от основите тези за неговия метаисторичен стил, т. е. отвъд, паралелно на, но не и в очаквания ход на историята. (…) Така че това са едни от основите цели на книгата – да намести Арнаудов измежду историята и да покаже как той е едновременно с това встрани от нея.“
Целия разговор на Милен Панайотов с Илия Граматиков, както и интервюто с художника Ясен Панов, може да чуете в звуковия файл.
Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..
"Notbad" ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..
Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..
Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..
Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..
На днешната дата (16 април) през 1879 година Учредителното събрание гласува и приема Търновската конституция. Днес отбелязваме Деня на българската..
През последната седмица театралният свят на София се оживи с премиерата на новата пиеса на Стефан Цанев "Мистерия с кон". Творбата разкрива абсурдната..
Масовите преселения на българи в Бесарабия стават на няколко вълни от края на XVIII и първата половина на XIX век. За последните два века българските селища..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg