Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Непознатите опери

Непознатият Лист – операта „Дон Санчо“

Ференц Лист
Снимка: Wikimedia

В поредицата на „Неделен следобед“ за представяне на непознати оперни творби в годината, когато се отбелязва от рождението на Ференц Лист екипът на предаването избира да излъчи вероятно единствения запис на единствената опера на Лист.

Опера със странна история. Написана е от момче на тринадесет години, което никога след това няма да се върне към този жанр. Малко напомня на историята на Моцарт, който на дванайсет години създава „Бастиен и Бастиена“. Историята се повтаря и в начина по Адам Лист отвежда сина си да изнася концерти първо във Виена, а после и в Париж, точно както Леополд Моцарт представя малкия Волфганг в европейските дворове.

Ференц Лист, 1824 г.От 1823 г. бащата и синът са във френската столица и само след година името на детето, което виртуозно свири на пиано е известно на всички. През пролетта на 1825 г. Адам Лист предлага операта на сина си на ръководството на Парижката опера. През юли жури от именити музиканти между който Луиджи Керубини и Франсоа Боалдьо приемат творбата. Премиерата е на 17 октомври  1825 г. в зала „Пелетие“ на Парижката опера под диригентството на Рудолф Кройцер, а заглавната роля изпълнява прочутият Адолф Нури, принцесата е Каролин Грасари. Следват още три представления, след което операта е абсолютно забравена. Дълго време се е смятало, че партитурата е изгоряла по време на пожар в операта. Едва през 1903 г. Жан Шантавоан открива ръкопис, затрупан в архивите на Парижката опера. Следват дълги година, в които музиколози изследват и допълват партитурата и едва през октомври 1977 г. след 153 години забвение операта е представена на фестивала „Ференц Лист“ в Лондон.

Много от познавачите на творчеството на композитора твърдят, че не той е написал операта. Изследвайки партитурата те откриват много общи черти със стила на Фернандо Пайер, при когото Лист учи композиция. За щастие са открити писма на Адам Лист до Карл Черни, в които той описва създаването на опера, лекотата с която пише момчето, грешките и трудностите, които среща. Сигурно е, че в оркестрирането младият композитор е подпомогнат от Пайер.

Либретото е типично романтично. Основава се на средновековна приказка, намесват се свръхестествени сили, които подпомагат щастливата развръзка. Либретото е на Теолон (Мари-Еманюел Гийом Маргьорит Теолон дьо Ламбер) и Дьо Рансе (Арман Жан дьо Бутийе дьо Рансе) по историата на Жан-Батист Кларис Флориан.

Лина Раман, биограф на Лист, пише: „Настъпи 17 октомври (1825), денят, в който „Дон Санчо“ трябваше да бъде представен пред публиката. Блестяща публика се беше събрала в Операта. Рудолф Кройцер беше диригент, благородният и прославен тенор, Адолф Нури изпя главната роля; всички изпълнители направиха всичко възможно, за да осигурят успеха, а обществеността проследи първата творба на младия композитор с нарастващ интерес. На финала аплодисментите бяха безгранични; публиката възторжено ръкопляскаше на обичаните от тях изпълнители и най-вече на Нури. Тогава последният, висока и величествена фигура, с преливаща приветливост, взе на ръце младия композитор, все още твърде дребен за своите четиринадесет години, и го изведе пред публиката, чието ликуване беше безгранично. Кройцер също дойде, погали го и го прегърна. Адам Лист беше извън себе си от радост. Сълзите се стичаха от очите му. Подобен прием на „Дон Санчо“ надхвърляше всичките му очаквания! Франц, напротив, се радваше само заради баща си. Поведението му беше сериозно, почти сърдито, заради Нури, който го е извел пред публиката, въпреки нежеланието му“.

Записът, който предлага програма „Хисто Ботев“ на 14 март от 14 часа е на „Хунгаротон“ от 1986 г., диригент Тамаш Пал, възпитаник на консерваторията „Ференц Лист“ в Будапеща.

Действащи лица и изпълнители:
• Дон Санчо – Жерар Гарино
• Елзира – Юлия Хамари
• Алидор – Ищван Гати
• Паж – Каталин Фаркаш
• Зелиза – Илдико Комлоши
• Дама – Мария Задори
• Кавалер – Габор Калай
Хор на Унгарското радио и телевизия, Оркестър на Унгарската държавна опера, диригент Тамаш Пал.

Съдържание на операта „Дон Санчо“ от Ференц Лист

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Гостуване на детско-юношеска филхармония „Пионер“ във Виена

През ноември ще се състои дългоочакваният концерт на филхармония „Пионер“ в австрийската столица. Проектът „Отново във Виена“ вече е на финалната права. Беше отворена сметка за финансиране на проекта. Д-р Александър Александров заяви, че парите вече са събрани и остават някои допълнителни уточнения. Така на 16 ноември в залата на Виенските момчета и..

публикувано на 13.06.21 в 08:05
Vanity Productions

„Понякога собствената ти глава е най-големият враг“ – интервю с Кристиан Стадсгард

Vanity Productions е псевдонимът, под който ще откриете ембиънт музиката на Кристиан Стадсгард, съосновател на датския лейбъл за електронна музика Posh Isiolation и член на Damien Dubrovnik (с Локе Рабек) и The Empire Line (с Айзък Хансен и Йонас Рьонберг). Ако всичко върви по план, на 19 юни Vanity Productions ще изсвири своя първи концерт в София..

публикувано на 12.06.21 в 11:15

Из архивите на Метрополитън опера: „Роберто Деверьо“ от Гаетано Доницети

Метрополитън опера отваря архивите си за Еврорадио. Спектакълът, който ще имате възможността да проследите на 12 юни от 20 часа, е от 16 април 2016 г. Съставите на Метрополитън дирижира Маурицио Бенини. В ролите: Сондра Радвановски (Елизабет Първа, кралица на Англия), Елина Гаранча (Сара, херцогиня Нотингам), Матю Поленцани (Роберто Деверьо, граф Есекс),..

публикувано на 12.06.21 в 09:55

Опера в Летния театър

На 11 юни започва 12-ото издание на летния фестивал „Опера в Летния театър“ във Варна, като някои от предложените събития са част и от Международния музикален фестивал „Варненско лято“. Представленията са общо двадесет и едно – седем са премиери. Отново в програмата ще има опера, оперета, мюзикъл, балет и концерти. Първото събитие е посветено..

публикувано на 10.06.21 в 18:10
Абисал Гергиев (вляво) и Заурбек Гугкаев

Синът и племенникът на Валерий Гергиев излизат на сцената на зала "България"

На 10 юни столичната публика може да види заедно двама музиканти от най-близкото обкръжение на знаменития руски диригент. Това са големият му син Абисал Гергиев и племенникът му Заурбек Гугкаев.  21-годишният Абисал е пианист, все още студент в Бостънската консерватория. Дебютира на професионалната сцена през 2016 под диригентството на баща си и..

обновено на 10.06.21 в 16:02