Как българските галерии оцеляват в новите пандемични условия и какви са проблемите, пред които са изправени?
Галеристи споделят в "Артефир" опит и идеи в предстоящото издание на „Форум Колекционери“ в рамките на програма „Въведение в съвременното изкуство“ на фондация „Отворени изкуства“.
Събитието събира за първи път на едно място и в общ разговор представители на най-активните български галерии за съвременно изкуство, както и на най-младите пространства за изкуство. Тази панелна дискусия с български галеристи e посветенa на предизвикателствата пред галериите преди и по време на пандемията. Разговорът е насочен към състоянието на галериите и адаптирането им към бързо променящата се ситуация. Дискусията дава примери за добри практики, прогнози за бъдещето и стратегии за развитие.
През 2021 година в постпандемична ситуация на артсистема в криза „Форум Колекционери“ предприема разширяване на традиционния си формат на тематично, структурно и времево ниво, следван от намерението да подпомогне адаптацията на участниците в артсцената в България.
Поставяйки основната теза, че познаването и приемането на другия в микрообщността, обединението и споделянето на проблемите и решенията е изход от настоящето и път към бъдещето, „Форум Колекционери“ има намерението да създаде обща среда на споделяне и видимост, които дават панорама, възможни насоки за справяне и предпоставки за бъдещо сътрудничество.
Освен тази нова линия, ориентирана към микрообщността, „Форум Колекционери“ продължава и традиционната си програма, като реализира международен обмен и запознава с международни колекционерски практики.
Събитието е на 27 март от 14:00 ч. Може да бъде гледано във Facebook и YouTube каналите на Фондация „Отворени изкуства“
За изданието тази година разказва в “Артефир“ Веселина Сариева, основател на пловдивската галерия "Сариев" и фондация „Отворени изкуства“:
“Пандемията ни даде усещането, че сме все повече общност. Но общност не на глобално ниво, а на някакво по-локално ниво, включително кои са съседите ни, хората, с които се срещаме. И тази чувствителност мисля, че се изрази, от една страна, в програмите на галериите, които все повече се обръщат към автори, които са свързани с конкретната българска среда, с едни по-големи проекти, които включват групови изложби. Всеки се опитва с нещо да помогне на средата. Има и повече програми на Министерството на културата, които са доста щедри.
Съвсем естествено в тази обстановка “Форум Колекционери“ промени визията и идеята си. В момента тръгваме от долу нагоре. Съвсем естествено е, че първото нещо, което можем да направим, е да видим какво правят галериите. Какво правят колегите, какво се случва с тях. Какви са техните проблеми, като представяне на автори, като продажба на съвременно изкуство.“
Новото издание на “Форум Колекционери“ коментира в “Артефир“ и изкуствоведът Мария Василева, собственик на столичната галерия „Структура“.
“Приемам пандемията като едно разтърсване, отрезвяване и като една възможност да премислим какво сме направили дотук, къде се намираме и какво да правим от тук нататък. Възможността да работим дигитално е една от пътеките, по които тръгнахме и по които ще вървим, мисля, че там има доста хляб. Не само с опциите да се продава онлайн, но и с възможността да се развиват проекти за тази среда и те да стигат до повече хора.
Мисля обаче, че това като че ли е за добро. Защото още много преди пандемията (не само българските галерии, а и световните) бяха изправени пред една доста сложна ситуация – как да се оцелява и как да се преборят с доминантата на няколко изключително мощни и узурпирали пазара на изкуството галерии и да си отговорят на въпросите дали панаирите на изкуството са най-добрата форма на нашето съществуване, дали няма някакви други да оцеляваме и да стигаме до по-голяма публика."
Росица Гецова също коментира темата в “Артефир“. Тя е визуален артист. От 2007 е артдиректор и собственик на галерия “Аросита“.
“Голямо сътресение е затварянето на галериите, защото те имат график. Няма как да вместя изложбите, които отпадат. Авторите са вложили средства, а изложбата им се отменя, те са разочаровани. Затварянето на галериите ограничава много хората.“
Разговорите можете да чуете от звуковия файл.
Снимки – „Форум Колекционери“
Росица Гецова е визуален артист. От 2007 е артдиректор и собственик на галерия “Аросита“ куратор на изложби и събития. Организирала е и реализирала над 280 самостоятелни изложби в галерията. Тя е организатор на "Международен фестивал на стъклото - София" (2010 – 2016). Фестивалът се провежда на всеки две години в София. Галерия "Аросита" е открита през март 1990 г в София. Галерията представя голям диапазон от художници, дава шанс на всеки, който има интересна идея да я осъществи.
Владимир Илиев е колекционер, артмениджър, съосновател и председател на „Асоциацията на търговците на произведения на изкуството“ (АТПИ) и собственик на галерия + 359. Галерия + 359 е основана през 2017 в София и се намира в сградата на реставрирана Водна кула, построена през 1929 г. в Лозенец. Днес тази историческа забележителност е пространство за съвременно изкуство. Програмата на галерията е конструирана върху няколко постоянни проекта: "Форматиране на отсъствието", "Точка на пресичане”, “Радиус", “Екосистема" и изследва широк диапазон от идеи и стратегии в съвременното изкуство.
Мария Василева е изкуствовед, основател и собственик на галерия “Структура“. Мария Василева е един от основателите на Института за съвременно изкуство – София. Куратор на група „8-ми март“. Дългогодишен Главен куратор на Софийска градска художествена галерия. Инициатор на Наградата за съвременно изкуство БАЗА. Създател на наградата за млад живописец на фондация „Едмонд Демирджиян“. Галерия "Структура" е основана през 2017 г. и е пространство за изложби и събития, които представят съвременното изкуство. Структура подкрепя художествената сцена чрез местни и международни проекти и се занимава с откриване на нови артистични позиции, идентифициране на художествени движения и оценка на развитието на художниците.
Десислава Зафирова е галерист и куратор, основател и собственик на ONE gallery - София. През 2000 г. тя основава Галерия "Триадис", първоначално като виртуална галерия за съвременно изкуство, която през 2011 г. е трансформирана в галерия "Юзина". ONE gallery се открива през май 2015 г. в атриума на Сердика офиси, а през 2017 г. галерията отваря още една локация в сградата на бившата Военна печатница. От създаването на галерията, нейната програма e изцяло фокусирана върху съвременното изкуство. Основната цел на Галерия ONE е да представя социално ангажирано изкуство, освободено от цензура.
Росен Узунов е основател и собственик на галерия Little Bird Place. Лекар по образование, доскоро – мениджър на високи международни позиции във фармацевтичния сектор, запален любител на природата, любител фотограф. Little Bird Place е основана през 2019 г. в София и има конкретен тематичен фокус – модерно и съвременно изкуство, посветено на природата, биологичния свят и екологията. Мястото не представлява конвенционално галерийно пространство, то предлага уютна и естетически близка до природата и същевременно градска среда.
Веселина Сариева е автор, артмениджър, галерист, куратор, артконсултант. Занимава се със съвременно изкуство, литература, градско развитие, развитие на пространства. Съосновател е с Катрин Сариева на клъстър от организации, свързани в обща екосистема: Галерия Sariev, Пловдив от 2004 година, Фондация “Отворени Изкуства” от 2007 година, artnewscafe, Пловдив – кафене и общностен център от 2008 година и открита мобилна сцена за изкуство и култура – FLUCA от 2016 година. Познати проекти, създадени и развивани от Сариева, са Фестивалът „Нощ на музеите и галериите“ (2005-2019 г.); образователна платформа „Въведение в съвременното изкуство“ (от 2011); „Фокус: България“ на viennacontemporary 2015; Порталът www.OpenArtFiles.bg; Artnewscafe бюлетин (от 2008 г.). Галерия Sariev репрезентира ключови български творци от различни поколения като на по-голяма част от тях е основна галерия. Чрез програмите си Re-discovery, ФОН: Млади автори, Portfolio Day галерията открива, преоткрива и развива творци. Sariev създава собствени сателитни пространства (проджект спейс, студио), както и реализира такива в градска среда и в сътрудничество с други организации в страната и чужбина.
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg