Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Десетото издание на „ПроТекст“ като част от Фестивала за нова българска драма

Акценти върху съвременната драматургия

Гергана Димитрова
Снимка: Ангелина Грозева

Фестивалът за нова драматургия е домакин на десетото издание на перформативните четения, обединени от наименованието – „ПроТекст“. Тазгодишното юбилейно издание представи нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия – „ЮРОДРАМ“, сред които „Пусттония“, по текст на Мирослав Христов и режисура на Ованес Торосян, „Паноптикум“ по текст на Мартина Новакова, текста и режисурата на Пресиян Кузов в „Ръкавицата“ и „Аристократите“ по текст на Заша Мариана Залцман и в преводна Гергана Димитрова.

„Драматургията, новата изисква представяне по някаква по-атрактивна форма, от класическото сценично четене. Формата на „ПроТекст“ като перформативни четения е вече доказано адекватна форма и тя си е развита от нашата платформа, с което ние много се гордеем всъщност. Съвременният театър обича да търси себе си, и като форма, и като съдържание, и като общуване с публиката, се развива изключително бързо и това са и ключовите характеристики на съвременния театър.“

Форматът на перформативните четения е създаден с намерението да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, а фестивалът за „Нова българска драматургия“ ще има своето продължение като международна дейност в следващите три години.

„Фестивалът ще опита да обмени в рамките на 3 години обмена на драматургия между Източна и Западна Европа, целта на фестивала ще бъде да се преведат текстове и да се публикуват . Ситуацията за съвременната драматургия не е лека, не само в България, а и на Запад – и в Германия, и в Щатите, Канада, това ни успокоява, защото на всички ни е трудно. От страна продуцентите смятат, че е трудно да поставят съвременна драматургия, защото мислят, че е рисково и я поставят само в малкото ъгълче, не на големи сцени, на големите сцени залагат на класическото и сигурно. А за да се отгледа съвременната драматургия, тя трябва да се развива все повече, да се поставя повече, да се създадат условия за съвременните драматурзи, драматурзите да се срещат с публиката, публиката да среща с техните текстове. Свободната сцена има повече доверие на публиката, там се дискутира нещо, което е проблематично, голяма част от държавните сцени, не само в София, се страхуват от сериозните теми, защото са свикнали да разтоварват публиката, но това не е основната задача на театъра.“

Гергана Димитрова е режисьор и преводач на постановката – „Аристократите“, която е част от тазгодишния „ПроТекст“. Текстът на Залцман нанася удар по тънкото бляскаво покритие на цивилизацията, разкрита като едно дехуманизирано общество. В главните роли влизат Боян Арсов и Мария Панайотова. В опустошен град, където телата запълват улиците, млада жена, Заша, търси убежище в изоставен пентхаус. Млад мъж, Шура, си проправя път през военната зона, за да намери Заша. И сега той се появява и не прилича на нищо – с рибка като единственото, което притежава – докато Заша го очаква с шампанско, приготвено в хладилника. Двамата са представители на двете воюващи страни, но Заша отдавна е допусната в семейството на Шура.

„Всъщност текста е съвременна история за Ромео и Жулиета в една страна, в която е имало гражданска война, по някакъв начин показва моментът, в който нищо не е останало в този град, той е напълно сринат, и двамата – момче и момиче, които се оказва, че много се обичат, но са живели толкова брутално, че тяхната любов е станала такава и те се срещат и техният спор се върти около това струва ли си да построят всичко отново. Текстът е посветен на най-големите романтици и е много актуален, и ще се радвам да го видим на сцена, защото като референция ние взехме войната в Сирия, но докато репетирахме, се случи и конфликта между Израел и Палестина.

За развитието на съвременната драматургия, за перформативните четения като нова форма на среща с публиката и за очертаните съвременни подходи към драматургията, чуйте в интервюто с режисьора, драматурга и основен организатор на "ПроТекст" – Гергана Димитрова.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Edinburgh Festival Fringe

Такива сме си

В редакция "Хумор и сатира" не сме безразлични за настроението на нашите слушатели и затова правим по силите си то да е подходящо поне по време на нашите предавания. Тази неделя веднага след новините в 18 часа усилията ни ще изкристализират в този вид: Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от от..

публикувано на 19.07.24 в 16:50

Музиката в музиката е жива доказва "Бог Рок"

За концерт-спектакъла "Бог Рок"  в "Артефир" говорим с пеещият актьор  Филип Аврамов и с музиканта Калин Вельов . Един спектакъл, който в неделната вечер ще зарадва публиката на Sofia Summer fest Underground. Много неща са се променили в рок представлението за неговата дългогодишна история. Промените са за добро – вече участват и авторски..

публикувано на 19.07.24 в 14:20

Изложбата "Неонови цветя" – дисекция на неизбежната баналност

Вглеждане и дисекция на неизбежната баналност заедно с художничката Румяна Карастамова , която гостува в "Артефир", за да представи новата си изложба "Неонови цветя". Карастамова е преподавател в НХА, график, но в последния си проект се отдава на живописта. "Неонови цветя" е своеобразно продължение на графичния цикъл "Бетонни цветя", в който..

публикувано на 19.07.24 в 14:18
Цанко Дюстабанов

Цанко Дюстабанов и пътят към безсмъртието

Днес от габровския квартал "Нова махала" потегли 23-тият възпоменателен поход "По пътя на четата на Цанко Дюстабанов" . В "Нашият ден" чуваме думи за събитието, както и за личността на големия габровец, участник в Априлското въстание, Цанко Дюстабанов, от Милка Караджова , организатор и планински водач. Цанко Дюстабанов несъмнено е един от..

публикувано на 19.07.24 в 12:18
Здравка Евтимова

Здравка Евтимова: Левски е този, който учи българите да пишат с дела

Ден след 187-ата годишнина от рождението на Васил Левски в "Нашият ден" разговаряме с писателката Здравка Евтимова – за необходимостта от светлия облик на Дякона. Дядото на Евтимова кръщава баща ѝ с името на Левски, за да расте в бедната му къща един смел, свестен човек – такъв, който държи на дома, на родната земя и на думата си. "..

публикувано на 19.07.24 в 10:27