Фестивалът за нова драматургия е домакин на десетото издание на перформативните четения, обединени от наименованието – „ПроТекст“. Тазгодишното юбилейно издание представи нови български пиеси, избрани от международната мрежа за съвременна драматургия – „ЮРОДРАМ“, сред които „Пусттония“, по текст на Мирослав Христов и режисура на Ованес Торосян, „Паноптикум“ по текст на Мартина Новакова, текста и режисурата на Пресиян Кузов в „Ръкавицата“ и „Аристократите“ по текст на Заша Мариана Залцман и в преводна Гергана Димитрова.
„Драматургията, новата изисква представяне по някаква по-атрактивна форма, от класическото сценично четене. Формата на „ПроТекст“ като перформативни четения е вече доказано адекватна форма и тя си е развита от нашата платформа, с което ние много се гордеем всъщност. Съвременният театър обича да търси себе си, и като форма, и като съдържание, и като общуване с публиката, се развива изключително бързо и това са и ключовите характеристики на съвременния театър.“
Форматът на перформативните четения е създаден с намерението да популяризира съвременната чуждестранна и българска драматургия, а фестивалът за „Нова българска драматургия“ ще има своето продължение като международна дейност в следващите три години.
„Фестивалът ще опита да обмени в рамките на 3 години обмена на драматургия между Източна и Западна Европа, целта на фестивала ще бъде да се преведат текстове и да се публикуват . Ситуацията за съвременната драматургия не е лека, не само в България, а и на Запад – и в Германия, и в Щатите, Канада, това ни успокоява, защото на всички ни е трудно. От страна продуцентите смятат, че е трудно да поставят съвременна драматургия, защото мислят, че е рисково и я поставят само в малкото ъгълче, не на големи сцени, на големите сцени залагат на класическото и сигурно. А за да се отгледа съвременната драматургия, тя трябва да се развива все повече, да се поставя повече, да се създадат условия за съвременните драматурзи, драматурзите да се срещат с публиката, публиката да среща с техните текстове. Свободната сцена има повече доверие на публиката, там се дискутира нещо, което е проблематично, голяма част от държавните сцени, не само в София, се страхуват от сериозните теми, защото са свикнали да разтоварват публиката, но това не е основната задача на театъра.“
Гергана Димитрова е режисьор и преводач на постановката – „Аристократите“, която е част от тазгодишния „ПроТекст“. Текстът на Залцман нанася удар по тънкото бляскаво покритие на цивилизацията, разкрита като едно дехуманизирано общество. В главните роли влизат Боян Арсов и Мария Панайотова. В опустошен град, където телата запълват улиците, млада жена, Заша, търси убежище в изоставен пентхаус. Млад мъж, Шура, си проправя път през военната зона, за да намери Заша. И сега той се появява и не прилича на нищо – с рибка като единственото, което притежава – докато Заша го очаква с шампанско, приготвено в хладилника. Двамата са представители на двете воюващи страни, но Заша отдавна е допусната в семейството на Шура.
„Всъщност текста е съвременна история за Ромео и Жулиета в една страна, в която е имало гражданска война, по някакъв начин показва моментът, в който нищо не е останало в този град, той е напълно сринат, и двамата – момче и момиче, които се оказва, че много се обичат, но са живели толкова брутално, че тяхната любов е станала такава и те се срещат и техният спор се върти около това струва ли си да построят всичко отново. Текстът е посветен на най-големите романтици и е много актуален, и ще се радвам да го видим на сцена, защото като референция ние взехме войната в Сирия, но докато репетирахме, се случи и конфликта между Израел и Палестина.“
За развитието на съвременната драматургия, за перформативните четения като нова форма на среща с публиката и за очертаните съвременни подходи към драматургията, чуйте в интервюто с режисьора, драматурга и основен организатор на "ПроТекст" – Гергана Димитрова.
"Обиколете Римската империя в нейния разцвет с Марк Сидоний Фалкс и неговия придружител, не особено изтънчения брит, д-р Джери Тонър", приканват издателите на книгата "Голямата обиколка на Римската империя". Изглежда, че авторите са двама, но всъщност е един в две роли. Д-р Джери Тонър, който е ръководител на Катедрата по класическа филология и..
Наближаването на Международния ден на театъра е идеален повод за начало на театралният маратон на "Алма Алтер". От сутринта на 30-и март до сутринта на 31-ви март театърът ще бъде дом на любители на театъра, готови да се потопят в света на театралното изкуство и да преживеят неповторими емоции. Разговорът в "Нашият ден" с Мариела Димитрова ,..
ДКТ "Иван Радоев" - Плевен представя на 30 март поетичния пърформанс "Един бял лист" по стихотворения на големия български поет и драматург Иван Радоев. Така ще отбележи 97 години от рождението му. Спектакълът е по идея на Калоян Радоев, внук на поета, а режисурата е на Йордан Славейков. Участват: Иван Радоев-син, Антъни Пенев, Димитър Николов,..
В Световния ден на пианото в рубриката "Темите на деня" гостува талантливия млад пианист Виктор Костов . Преди дни в зала "България" се случи един незабравим музикален спектакъл, който остави всички присъстващи изцяло пленени от виртуозното изпълнение на вълнуващи мелодии. Концертът, озаглавен "Магията на вариациите", представи изключителни..
На Световния ден на езика хинди в предаването за култура, коментари и анализ "Какво се случва" гостуваха преподаватели и студенти от специалност Индология в Центъра за източни езици и култури към СУ "Свети Климент Охридски", катедра Класически изток. Хинди е един от най-разпространените езици в света и основният език в северните и централните..
Днес потребността от сценични изкуства е много голяма. Като живо изкуство, театърът влиза в директен контакт със своята аудитория и това е от изключително..
"Малко място" е концептуална изложба на д-р Деян Боев, скулптор и преподавател в Националната гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа"...
Българските книги звучат на френски език и присъстват в литературния живот на Франция. Париж, Страсбург, Лион – това е пътят на литературния тур, който..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg