Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

21 май – Ден на културното многообразие от календара на ЮНЕСКО

Снимка: ebu.ch

Един от основните посланици на идеите на Деня на културното многообразие, който се отбелязва на 21 май, е прочутият каталунски диригент Жорди Савал. През голяма част от кариерата си той подготвя и представя различни проекти, като обединява музиканти от различни държави и с различна религиозна принадлежност. Сред тези проекти повечето представени в нашата програма са „Забравеното кралство – трагедията на катарите“, „Маре нострум“ в няколко епизоди – „Гръцките митове“, „Рим и неговата империя“, „Музиката на кръстоносците“, „Между Изтока и Запада – култури на толерантността“ и др. За осъществяване на настоящото събитие Жорди Савал създава специален ансамбъл „Орфей XXI“.

„Музиката е инструмент. В този случай това е перфектен инструмент за междукултурен диалог, защото най-важното в междукултурния диалог е, че няма нито една култура, която да е по-висша. И това е първото нещо, което подчертавам, когато се докосваме до други култури.

Тъй като Европа и Западът като цяло са склонни да разглеждат своята култура, нашата култура, като висша култура и да възприемат другите като донякъде второстепенни култури. И това, мисля, е резултат от много години, през които сме търгували с човешки същества, през които сме използвали търговията, за да вземем търговските ценности на дадена област, на държава, без никакви скрупули за хората, които живеят там. Така че и идеята, че музиката е по-висша, е погрешна, защото дори да е сигурно, че европейската музика е създала революция през 14 век, изобретявайки полифонията, играта на тонове, хармонии, това не означава, че тази музика е по-висша от другата. Системата е различна. Но стойността на музиката не зависи от сложността на композицията. Тя говори за способността на музиката да ни движи, да ни докосне с красотата си, с песента си. И в това е силата на музиката, на която и да е музика. Музиката на Малер с хиляди певци и музиканти в оркестъра може да ни заслепи и да ни докосне, да ни трогне много силно. Но може да получите същата интензивност на емоции с певица, която си акомпанира с лютня и пее любовна песен“.

Как се случва това, чуйте в интервю на Жорди Савал за каталунското радио в превод на Снежина Здравкова и с гласа на Милен Панайотов.

Сред другите имена ангажирани с разпространението на идеите на този ден са оперната певица Фатма Саид и композиторите Макс Рихтер и Тан Дън.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музиката работи там, където думите не могат

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности. „Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия..

публикувано на 21.09.21 в 08:25

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15
Марио Диаз

Майсторски клас на Марио Диаз в Плевен

С два концерт – на 17 септември в Плевен в зала „Емил Димитров“ на читалище „Съгласие 1869“ и на 18.09 в София в зала „България“ ще завърши майсторският клас на преподавателя в „Моцартеума“ в Залцбург Марио Диаз. Диригент и на двата концерта ще бъде Найден Тодоров. В Плевен пристигнаха млади певци от Япония, Корея, Италия, Испания, Австрия, Германия...

публикувано на 17.09.21 в 09:41
Мария Принц и Карл-Хайнц Шютц

Обичате ли Брамс?

Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и..

публикувано на 16.09.21 в 18:15
Адриан Прабава

Адриан Прабава отново дирижира в София

Първото гостуване на германо-индонезийския диригент в София е през 2016 година, когато представя със Софийската филхармония Четири скици за голям оркестър на Димитър Ненов, цигулковия концерт на Александър Глазунов със солист Тацуки Нарита и Симфония №4 на Густав Малер, а концертът е част от цикъла „Да вкусим небесните радости“. След година отново е..

публикувано на 16.09.21 в 16:05