Възможно ли е да говорим за ползи от пандемията при сценичните изкуства, а не само за щети?
Коментар в “Нашият ден“ прави Асен Терзиев, театрален критик и главен координатор на “Виа Фест“:
“Не се интересувам от политическите процеси. Гледайки нещата глобално, в България, специално за сценичните изкуства, ситуацията премина доста по-леко и плавно, отколкото на доста други места. Случиха се доста позитивни неща.
Първо, театрите в България можеха да работят доста дълго време. Докато в останалата част от света бяха абсолютно затворени. Голяма част от тях не изгубиха възможността, дори когато не играят, да продължат да работят.
Естествено беше част от нещата да преминат онлайн. И може би това беше един от полезните ефекти. Театърът като съвременно изкуство не съществува изолирано от останалите неща. Той трябваше по някакъв начин да преосмисли връзките си с новите медии. Театралните творци и въобще театърът като цяло потърси нови креативни ходове към това как да се свърже с новите медии.
Нещото, което се случи естествено и закономерно, те започнаха да търсят по-креативни и по-любопитни начини за представяне на своята работа онлайн.
Безспорно обаче пандемията показа, че същността на театъра си остава живата среща с публиката, иначе той се превръща в нещо друго. Продължава да е театрално събитие, но да бъде повече кино или телевизия, което не е основната му характеристика.
Но пък при преминаването онлайн се обърнахме към големия архив на театъра, който се беше натрупал, през цялото това време и беше някак затворен, не стигаше до публиката.
Изданията на фестивалите през ноември месец бяха изцяло по интернет. И сега частично продължаваме в тази посока с рубриката, която отворихме на нашия уебсайт – “дигитален портал“, където всеки уикенд в рамките на три дена – петък, събота, неделя и понеделник до 19.00 часа вечерта, театралните фенове имат възможност да видят неща, които иначе нямахме възможност да покажем по ред причини.
Мисля, че това беше едно от креативните неща, от ползите. За пандемията достатъчно говорихме в негативен план, по-добре е да се фокусираме върху положителните неща, които се случиха.
Едното, специално за България, театрите бяха отворени почти през цялото време. Аз ходех на театър и мога да кажа, че публиката също имаше нужда от това, не се раздели с театъра."
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg