Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Световна премиера на опера на Джоузеф Самър

Снимка: Държавна опера - Русе

През 2006 г. американският композитор Джоузеф Самър създава операта „Хамлет“ по прочутата пиеса на Уилям Шекспир. Самър е страстен почитател на английския писател и е създал още една опера по „Бурята“, завършена през 2013 г., както и много песенни цикли по различни сонети наречени „Оксфордски песни“.

Либретото също е негово. В годините след нейното създаване композиторът неколкократно организира в Бостън, където живее и работи, майсторски класове и творчески работилници по интерпретация на съвременна музика, по време на които множество млади оперни певци подготвят и изпълняват фрагменти от неговата творба. Така операта „Хамлет“ живее в музикалното съзнание и в емоционалния свят на оперните артисти, много от които ще участват в настоящата продукция на Русенската опера, която ще представи световната премиера на произведението. Всичко това се осъществява благодарение на финансовата подкрепа на различни американски фирми.

Съставът, който подготвя премиерата, е предимно българо-американски. Диригент е Лео Хусейн, режисьор Пламен Бейков, художник Денис Иванов.



А ето, както е прието, действащите лица и изпълнителите:
• Хамлет – Омар Наджми, тенор
• Офелия – Бриана Робинсън, сопран
• Полоний – Кевин Томпсън, бас
• Клавдий – Евън Бравос, баритон
• Гертруда – Мишел Трейнър, сопран
• Хорацио – Катрин Прахт, мецосопран
• Лаерт – Нийл Ферейра, тенор
• Розенкранц – Добромир Момеков, баритон
• Гилденстерн – Теодор Петков, баритон
• Актриса Кралица – Мелани Форджерон, алт
• Актьор Крал – Джоузеф Хъбард, бас
• Джоузеф – Стоян Стоянджов, бас
• Уил – Мария Анастасова, сопран
• Свещеник – Емил Желев, бас
• Пролог – Владимир Буриянов, тенор


„В спектакъла участват млади певци, но вече със свои изяви на оперната сцена..., но всички те са изключително мотивирани, вдъхновени са, че се намират в Русе. Много им харесва градът, като място да споделят своите умения – казва Пламен Бейков. Има и български участници в по-малките роли..., разбира се, хорът и оркестърът на театъра... В операта има отделни арии, които са ясно обособени, но протичат с цялостния поток и са като продължение на музикалната драматургия. Има много ансамбли като дуети и терцети, които също са особени. Наблюдавам интересен похват, който се случва на две, три места в операта. Има едновременно протичащи квартет и терцет, които чисто времево изобразяват два различни момента от протичането на действието. Има реминисценция, един разказ и реминисценция, която се случва едновременно с разказа“.

В звуковия файл чуйте какво сподели режисьорът Пламен Бейков



Американският композитор Джоузеф Самър още на 15-годишна възраст е приет в Консерваторията в Оберлин, където учи при Ричард Хофман – асистент на Шьонберг. Завършва Музикална композиция през 1976. Преподава теория на музиката в музикалния отдел на университета Карнеги Мелън, започва активно да композира. Композиционният стил на Самър смело навлиза в териториите на авангарда, но без да изоставя напълно елементите на късния неокласицизъм, защитавайки естетиката на една красива в своята консервативна последователност историческа приемственост.

Джоузеф Самър има утвърден афинитет към класически литературни първоизточници за своите композиции. Създава поредица от комични опери, базирани на историите на Бокачо в „Декамерон“. Вече почти две десетилетия задълбочено изследва творчеството на Уилям Шекспир.

Британският диригент Лео Хусейн учи в колежа „Сейнт Джон“, Университета в Кеймбридж и Кралската академия за музика – Лондон. Започва кариерата си през 2004 като музикален ръководител на English Touring Opera, работи за оперния фестивал в Глайнборн и Opera North. Асистент е на сър Саймън Ратъл в Берлинската филхармония и на Валери Гергиев във Виенската филхармония на фестивала в Залцбург. За пет творчески сезона е музикален директор на Landzheater в Залцбург и главен диригент на Опера дьо Руан в Горна Нормандия.
Хусейн работи редовно с престижни европейски оркестри, включително NHK симфоничен оркестър, Deutsches Symphonie-Orchester-Берлин, Виенски симфоничен оркестър, WDR симфоничен оркестър-Кьолн, Филхармоничния оркестър на Люксембург, Пражката филхармония, Кралския датски оркестър, Токийски симфоничен оркестър, симфоничните оркестри на Западна Австралия и Тасмания. Работил е и с Филхармонията „Джордже Енеску“, Софийската филхармония и Хамбургския симфоничен оркестър.


Режисьорът Пламен Бейков е завършил оперно пеене в Кралския колеж за музика – Лондон и е специализирал при знаменития български певец Борис Христов в Рим.
Като оперен артист е участвал в продукции на всички български оперни театри и е гастролирал в почти всички европейски страни, САЩ и Япония. Изявявал се е в най-авторитетните концертни зали в Испания и Русия.
През 2020 Пламен Бейков защитава магистърска степен в специалността Музикално-сценична режисура в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в класа на проф. д-р Виолета Горчева.
Сред заглавията, които е поставил, са „Човешкият глас“ от Пуленк (2016, 2020), едноактната опера от Перголези „Учителят по музика“ (2016), световната премиера на операта „Пламъци в платната на нощта“ от Гиоргос Минас (2017), „Мария Десислава“ от Парашкев Хаджиев (2017), „История на войника“ от Стравински (2018), „Кантата за кафето“ от Й.С.Бах (2019 и 2020), „Балът на неблагодарните“ от Клаудио Монтеверди (2019), „Сватбата на Фигаро“ (2021).


Тенорът Омар Наджми в ролята на Хамлет е познат и харесван оперен артист от сцените на Бостън, където живее. Носител е на магистърска степен от Бостънския университет и бакалавърска степен по теория на музиката от колежа в Итака. Възпитаник на програмата за новоизграждащи се артисти от Бостън, младият тенор участва в над десет продукции на компанията, сред които като Ваня Кудряс в „Катя Кабанова“, Ник в „Приказката на слугинята“, Бепе в „Палячи“. В операта в Колорадо, където завършва пребиваването си като млад артист през сезон 2016/2017 излиза на сцената като  Джо в „Момичето от Златния запад“, Нормано и Едгардо в „Лучия ди Ламермур“.

Певецът поддържа и активна концертна кариера. Дебютира в Карнеги Хол през 2018, където неколкократно солира в кантатно-ораториални произведения. Участвал е със Симфоничния оркестър на Хелена в „Stabat Mater“ на Росини, с Филхармонията на Савана в „Реквием“ на Моцарт, с Хоровото дружество „Гринуич“ в „Lobgesang“ на Менделсон и много други.

Омар е работил с композитора Джоузеф Самър, докато пее главната роля в творческата работилница на неговата опера „Хамлет“.
Омар Наджми работи и като композитор – първата му опера „En la ardiente oscuridad“ прави своята премиера през 2019 и ще бъде изпълнена отново на Фестивала във Финикия през август 2021 година.

Снимките са предоставени от Държавна опера - Русе
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Музиката работи там, където думите не могат

Днес лечебните свойства на музиката са научно доказан факт с широко приложение не само в психотерапията, но и в редица други области на медицината и социалните дейности. „Всички ние обичаме музиката и ежедневно сме потопени в нея, но музиката е и научна дисциплина, терапия с целенасочено въздействие върху пациента, приложима от неговия..

публикувано на 21.09.21 в 08:25

„Музикамерон“ – нови пътища за камерната музика

Един нов и обещаващ проект изгрява на българския музикален небосклон. Това е сдружението за камерна музика „МузиКамерОн“ , основано от трима ярко изявени в своята област български изпълнители: виолистът Румен Цветков, виолончелистът Атанас Кръстев и пианистката Виктория Василенко. Основната идейна художествена концепция на тримата музиканти и..

публикувано на 18.09.21 в 12:15
Марио Диаз

Майсторски клас на Марио Диаз в Плевен

С два концерт – на 17 септември в Плевен в зала „Емил Димитров“ на читалище „Съгласие 1869“ и на 18.09 в София в зала „България“ ще завърши майсторският клас на преподавателя в „Моцартеума“ в Залцбург Марио Диаз. Диригент и на двата концерта ще бъде Найден Тодоров. В Плевен пристигнаха млади певци от Япония, Корея, Италия, Испания, Австрия, Германия...

публикувано на 17.09.21 в 09:41
Мария Принц и Карл-Хайнц Шютц

Обичате ли Брамс?

Това заглавие от романа на Франсоаз Саган е традиционно да бъде използвано, когато става дума за музиката на Йоханес Брамс. Ще го сторя и аз, защото хората, с които разговарям са негови страстни почитатели и то от много години. Това са флейтистът Карл-Хайнц Шютц и пианистката Мария Принц, които записаха и издадоха за „Наксос“ сонатите за кларинет и..

публикувано на 16.09.21 в 18:15
Адриан Прабава

Адриан Прабава отново дирижира в София

Първото гостуване на германо-индонезийския диригент в София е през 2016 година, когато представя със Софийската филхармония Четири скици за голям оркестър на Димитър Ненов, цигулковия концерт на Александър Глазунов със солист Тацуки Нарита и Симфония №4 на Густав Малер, а концертът е част от цикъла „Да вкусим небесните радости“. След година отново е..

публикувано на 16.09.21 в 16:05