Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Нов музей за съвременно изкуство „la Bourse de Commerce“ отвори в Париж

Снимка: ЕПА/БГНЕС

84-годишният френски милиардер и голям колекционер на съвременно изкуство Франсоа Пино най-накрая постигна целта си. На 22 май той откри своя нов музей за съвременно изкуство – la Bourse de Commerce. Това е сградата на бившата търговска борса в Париж (склад за зърно и брашно), строена през 60-те години на XVIII век на мястото на бивш дворец на Екатерина Медичи. Заоблената ѝ форма, вдъхновена от римската архитектура, не е съвсем необичайна за Париж. 

Намерението на Пино да създаде огромен музей в Париж, който да помещава колекцията му от 10 хиляди произведения на изкуството, е отпреди 22 години. Всичките му усилия, търпение и цената от 194 милиона долара явно си заслужават – по думите на посетилите вече музея. Малко хора досега са имали възможността да се възхищават на широката 70 м и висока 35 м зала със стъклен купол почти с размерите на купола на Пантеона в Рим. Той е украсен със стенописи от XIX век, наскоро реставрирани и изобразяващи търговията на петте континента.

Японският архитект - минималист Тадао Андо, вече канен от френския милиардер за венецианските пространства Пунта дела Догана и Палацо Граси, тук в Париж издига деветметрова вътрешна ротонда от светлосив бетон със спираловидно извиващо се стълбище, отвеждащо към горните странични изложбени зали.

Невероятна реставрация и концепция за представяне на изкуство, постигаща усещането за медитация, една архитектура на абсолютното щастие.

Влизайки в ротондата, човек е обзет моментално от обилното осветление, идващо от купола и падащо върху гигантско восъчно копие на „Похищението на сабинянките“ на флорентинския скулптор от XVI в. Джамболоня, създадено от Урс Фишер (Без заглавие, 2011–2020). Идеята е всеки ден в него да се вкарват запалени фитили, които ще стопяват скулптурата постепенно през следващите шест месеца, докато тя изчезне напълно. Тази работа е била представена за първи път преди десет години във Венецианския Арсенал и е оставила силен отпечатък тогава на зрителите, но сега това ново пространство като че ли ѝ предава друг смисъл. 

Чуйте повече за новия музей в разказа на българския художник Николай Панайотов, който живее и работи в Париж.

Снимки – ЕПА/БГНЕС
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Среща на класиката с виртуалната реалност в „Риголето“ на варненска сцена

Виртуалната реалност оживява в класиката „Риголето“ на Джузепе Верди – в Държавната опера Варна.  120 години от смъртта на Верди Варненската опера отбеляза с „Верди Хеттрик“, три от най-известните му опери „Риголето“ – 20 юли, „Травиата“ – 22 юли и „Трубадур“ – 24 юли. Спектаклите са в рамките на Опера в Летния театър и ММФ „Варненско лято“ 2021...

публикувано на 31.07.21 в 08:05

„Жан Тингели“ – един необичаен музей в Базел

Още когато човек кацне на летището в Базел, градът, известен като културната столица на Швейцария, го посреща една интересна инсталация, наречена „Люминатор“. А известна забележителност в центъра на града е Карнавалният фонтан или фонтанът Тингели.  Но една от най- необичайните сгради в Базел на брега на река Рейн всъщност е музеят със същото име Жан..

публикувано на 30.07.21 в 17:30
Владимир Петков

Владимир Петков: Трябва да се разбере, че театърът е различно от телевизора

Режисьорът Владимир Петков е новият директор на Драматичния театър в Търговище. Той пое ръководството на театъра на 20 юли след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още двама кандидати. Като режисьор е част от творческата биография на Търговищкия театър от 2007 година. Дни след встъпването си в длъжност, Владимир..

публикувано на 30.07.21 в 15:52
Аня Капункт

На преден план: Фотографии на литературни преводачи

Има представители на една важна професия в изкуството, чиито лица рядко са видими, и колкото по-талантливо са си свършили работата, толкова по-неуловимо е присъствието им.  Дигиталната фотоизложба „На преден план: Фотографии на литературни преводачи“ по своеобразен начин опровергава тази дискретност на преводача.  Аня Капункт е родом от Германия. А..

обновено на 30.07.21 в 14:36
Роботът Ай-Да

Застрашени ли са творческите професии от изкуствения интелект

Хуманоиден робот рисува и пише стихове – може би на пръв поглед няма нищо смущаващо или пък може би е смешна цялата идея, че робот може да рисува. Само че това вече е факт.  Роботът Ай-Да започна да рисува картини, класически сюжети и абстрактни творби, и дори скулптори още през 2019 година. В галерията на Ейдън Мелър в Оксфорд беше представена..

публикувано на 29.07.21 в 17:14