Българските деца редовно участват в международни олимпиади по точни науки и печелят медали, същевременно тестовете на PISA традиционно ни слагат на последните места, опре ли до математика. Къде е причината за това разминаване, което ни представя математическите умения като таланта или спортните заложби – или ги имаш или не. Така ли е обаче в действителност?
„Има такава настройка, че всичко зависи от гените и докато децата се справят – добре, подсилва се тяхното самочувствие, а в момента, в който с нещо се сблъскват, решават, че са глупави и че не могат – изтъква Лъчезар Томов, който преподава математика, физика и информатика на деца от Класическата гимназия и ЧОУ „Томас Едисън“ и не просто им преподава, а под негово ръководство гимназистите от НГДЕК станаха съавтори на сборника „История на математиката“, а децата от 4 и 5 клас пишат интригуващи есета „Какво харесвам в математиката“.
А решат ли че са глупави, децата губят мотивация и тръгват надолу. И всъщност всичко опира до късмет. Това е система, която почива на късмета, на върху мъдрост и управление.
Отначало разликите между децата са много малки, рядко се учи обаче по всички възможни начини едновременно, за да се покрият всички различни деца. А и самата система не позволява това. Ние имаме най-малко часове по математика в Европа и най-дебелите учебници. И като се сложи от самото начало труден материал, някои деца ще успеят, други – не и не зависи само от способностите, зависи и от късмета – на какъв учител си попаднал, как си започнал – начални условия се нарича. После нивото започва да се сваля и има разделяне на траекториите, което много зависи от началната точка, а не от пътя.
Нарича се закон на Матей: „Който има ще му се даде, който няма – ще му се отнеме“. Тази система не е пипана от 80-те...
А за да обича един учител работата си, трябва и тя поне малко да го обича.
Би било добре като се правят реформи, преди да започнат да се градят планове за образованието, да се прочете „Война и мир“ там много ясно е описано какво се случва с плановете и колко трае един план по време на битка.
А за да има дисциплина в клас, трябва да има дисциплина в цялата държава, това е нещо, което се нарича системност.“
Чуйте разговора с Лъчезар Томов, проведен след края на поредната кампания по кандидатстване в гимназии, която за пореден път отваря дебата за модела на образование и доколко уместно е делението на „елитни“ и „не-елитни“ училища в една система, която всички ние и като родители, и като данъкоплатци, финансираме.
На 15 януари 1990 г. в залата на Съюза на българските писатели в София в присъствието на около 100 души – писатели, журналисти, учени, обществени деятели - е учредено Културно-просветното дружеството за връзки с бесарабските и таврийските българи "Родолюбец". В онези години за сънародниците ни в Молдова, Украйна, Казахстан, Сибир и т.н. в..
Пламен Вукадинов е водолаз, фотограф и инструктор по подводни спортове. Посещавал десетки места, попадал не веднъж в опасни ситуации, спасявал човешки животи. Тези истински истории описва в биографичната си книга "Адреналинът е моята стихия". Издава и втора – "Интоксикация", в която помества разкази на свои приятели и съмишленици, докоснали се до..
"Една от чудовищните последици на навлизането на генеративен ИИ в класната стая е бавното умъртвяване на личността на човека. За нас – възрастните, учените, опитните хора – рискът да загубим мнението и предпочитанията си звучи като абсолютна фантастика. Но дали е същото за онези, израснали в свят, в който ИИ може да мисли и да се изразява вместо..
Какви са резултатите от 49-то среднозимно преброяване на водолюбивите птици разказва във "Време за наука" Свилен Чешмеджиев от Българското дружество за защита на птиците. Традиционното преброяване се е случило в рамките на четири дни с участието на 43 екипа доброволци и експерти от Българското дружество за защита на птиците, Изпълнителна..
Теодор Карайончев е психолог с дългогодишен опит в тренинги с учители и работа в училище. Повод за разговора с него е наглед незначителна случка от училищния живот, споделена в социална мрежа. Най-общо казано, става дума за оценяване без предупреждение на доброволното участие на няколко ученици в дискусия по тема, предложена от учителя. Ситуацията е..
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо..
На 25 януари бяха връчени престижните годишни награди на Българското национално радио "Сирак Скитник". Сред отличените беше видеокастът "Говори...",..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg