Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Джаз импровизации

Соул джаз: Арета Франклин и Нина Симон

Арета Франклин
Снимка: ЕПА/БГНЕС

В някои печатни издания в САЩ през миналия век се твърди, че соул джаза се е зародил през 40 и 50-те години, но всъщност той достига своя апогей през 60-те. Десетилетие по-късно, той вече губи своята самостоятелност и се и се интегрира в танцовите стилове на черната музика.

Арета Франклин е безспорно Кралицата на соул музиката, без това да звучи като шаблон. Тя остава недосегаема на „престола“ на соул джаза, в продължение на 30 години – период, никак не кратък за времето, в което този стил е в най-силния си период, да не забравяме и конкуренцията в която соул дивата следва своя професионален път. Не е случаен и факта, че именно през 60-те години на м.в. тя се превръща в емблема на така наречената „черна“ музика. Както знаем десетки са песните ѝ, превърнали се в хитове, десетки са и албумите ѝ, както солови, така и в компанията на други известни имена от световната джаз сцена.

За Нина Симон няма тайни при интерпретирането на традиционни афро американски вокални стилове.
Независимо дали ще пее джаз балади, блус, госпъл или соул джаз, тя насища звуковото пространство с необикновената си емоционалност и покорява публиката навсякъде, независимо дали прави зрелищни шоу програми, пее на концертна сцена или човек я слуша в някои радио или ТВ предавания.
Тя още от дете се откроява със таланта си като пианистка, получава по-късно отлично музикално образование в „Джулиърд скул“, но расовите проблеми по това време в САЩ, не ѝ дават възможност да развие кариера като солиращ пиано изпълнител.

 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сцена от

Вечер, посветена на 455 години от рождението на Монтеверди

Тази събота (28 май) в оперната вечер на програма "Христо Ботев" очаквайте четири часа с музиката на Монтеверди. Със съдействието на Еврорадио ще прозвучат записи на операта "Коронацията на Попея", както и части от Вечернята за Пресвета Богородица. И двете регистрации са от 2021 г. с участието на ансамбъла" Концертус музикус" - Виена под палката на..

публикувано на 28.05.22 в 08:25

Зигфрид Юнг и неговата любов към тубата

Една от най-популярните творби за инструмента туба ще звучи на сцената на зала "България". Като част от програмата на 53-тото издание на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" на 2 юни Софийската филхармония посреща един от най-уважаваните тубисти Зигфрид Юнг. Под палката на Томас Рьоснер той ще представи Концерт за туба и оркестър от..

публикувано на 27.05.22 в 18:05

"Коронацията на Попея" от Клаудио Монтеверди, опера в три действия

Либрето: Джовани Франческо Бузенело (по текстове на Тацит, Вергилий и Хораций) Първо изпълнение: есента на 1642 година във Венеция Действащи лица: • Нерон, император на Рим – тенор • Октавия, негова жена – мецосопран • Попея – сопран • Отон, мъж на Попея – баритон • Сенека – бас • Друзила – сопран • Арналта, майка на Попея – алт • Амур –..

публикувано на 27.05.22 в 10:50

Нови записи от Първо студио на БНР

В ефир ще прозвучи студийният вариант на Соната да тромбон и пиано от германския композитор Херман Амброзиус, в изпълнение на Атанас Карафезлиев и Анелия Господинова. От звукозаписните сеанси на пианистката Ваня Пешева екипът на предаването "Метроном" на 26 май от 19.30 часа е избрал Соната за пиано №3 от Фредерик Шопен. Очаквайте и музика от..

публикувано на 26.05.22 в 09:15
Тави Келе

Тави Келе (Crosspolar) – специален гост на Sofia Дrone Day

Crosspolar е самостоятелен проект на родения в Естония, но живеещ във Великобритания музикант и композитор Тави Келе. Неговата музика е атмосферична, често лишена от перкусионни инструменти и ритъм и трудна за причисляване само към един жанр. В нея, разбира се, усещаме влияния от жанрове като ембиънт , ню ейдж , шугейз и британска..

публикувано на 25.05.22 в 09:08