Когато стане дума за Националния филмов център през последните десетилетия, винаги става въпрос за разделителни линии. Дали новият директор на центъра Петър Тодоров ще успее да преодолее тези разделения? От една страна, мисията на НФЦ е да разпредели едни средства за филмопроизводство, разпространение фестивали и показ на филми. От друга страна, става въпрос за нещо, което се нарича българска филмова индустрия и българска кинокултура.
Ето как коментира Петър Тодоров в "Артефир":
"Времената, в които живеем, са смутни както за кинообщността, така и за световната общност. Но смятам, че мисията на всяка филмова индустрия по света, а и за нашата българска, е да заличава съществуващите граници – географски, възрастови, полови, расови, поколенчески или гилдийни. Затова съм на този пост – да се опитам да залича тези граници, всички да бъдат обединени в една обща цел – да правим стойностно български кино."
Мисия и цел на НФЦ
"Мисията на киното, като цяло, е да формира култура, да възпитава публика, да образова публика. Нещата са трудни. Имахме голяма среща с представители на различни асоциации, съюзи. Всички в кинообщността имат мнение за това как агенцията, определена със закон да подпомага българската филмова индустрия, може да заработи по-добре, какви промени са наложителни – в закона и в правилника към него – за да работи по-ефективно. Много често тези мнения са абсолютно противоположни.
Моята първа цел, като директор, е да започна с тези мнения, за които общността е на едно мнение. Първите ми действия са свързани с Устройствения правилник на агенцията, който не е променян от 2018 г. И приетите през миналата година нови схеми на финансиране и чувствително увеличен годишен бюджет доведоха до остър недостиг на административен капацитет в агенцията. А това доведе до нейния административен колапс през 2021 г. Съществуващите щатове на служителите и техните възнаграждения категорично не отговарят на обема работа, която служителите е необходимо да администрират. Предприех няколко мерки – внасяне на нов проект за щатното разписание на служителите и повишаване на тяхното възнаграждение, за да бъде то адекватно и на административната работа. Предвидил съм и привличане на нови служители, които да отговарят за новите схеми."
Новият директор на НФЦ определя като важни всички видове и жанрове кино: "Смятам, че документалното и анимационното кино в България не получават необходимата помощ, за да стигнат до зрителите. Нямаме конкретно специално място за документално кино, където целенасочено да се води публика, защото тези филми са важни за формирането на богата кинокултура. Самата агенция може да инициира такъв разговор и за физическо място, и за дигитална платформа. Надявам се на по-следващ етап да стартираме тези процеси."
В очакване на финалното разпределение на бюджета Петър Тодоров е категоричен, че агенцията може да бъде много по-предвидим и силен партньор на самите автори, да ги подкрепя в техните усилия за участие в български и международни кинофестивали и да върви с тях по пътя, който е доста дълъг."
Чуйте подробности от звуковия файл.
Изложбата "Нежността и жестокостта на битието", представена в музей-галерия "Анел" в столицата, отбелязва 50 години творческа дейност на двама изключителни български художници – Георги Данчев и Невена Луканова. Експозицията включва разнообразие от произведения, обединяващи скулптура, рисунки и колажи, които отразяват оригиналния творчески път на..
Премиерният спектакъл "Швейцария" от Джоана Мъри Смит ще се играе тази вечер на сцената на Театър 199. Началният час е 19:30, а пиесата се поставя за първи път в България. Режисьор е Владимир Люцканов, а преводът е на Златна Костова. Сюжетът ще пренесе зрителя из алпийските поляни на Швейцария, където главната героиня, известната писателка..
София филм фест е верен на традицията да бъдат представяни българските филми пред възможно най-широка и разнолика аудитория. Новият игрален филм „Залог“ на майстора на разказа Светослав Овчаров е доказателство за непрестанния стремеж към истории, които подреждат важни елементи от пъзела на българската народопсихология. Той ще открие..
"Детска история" е част от тетралогията "Бавно завръщане" на носителя на Нобелова награда за литература – Петер Хандке. В новелата авторът разказва десет години от живота на един мъж след раждането на неговото дете. Той отглежда сам своята дъщеря след раздялата с нейната майка. "Детска история" обаче е и история за самотата и отчуждението, за кризата..
Флоранс Форести беше коронясана за комик на годината на първото издание на наградите хумористичните награди "Огюст" , предаде сайтът Франсинфо. Събитието, водено от комика Себастиен Туен, се състоя в комплекса "Новият век" в Лил в рамките на фестивала на комедията Lillarious, който продължава до 9 февруари . На церемонията бяха връчени седем..
В епизод 575 "Трамвай по желание" прави дълбок поклон пред една от най-значимите фигури на българската популярна музика. Легендата за краля на..
Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971..
В днешното издание на предаването "Време за наука" разгледахме темата за "данък наследство" и семейните фантоми. Обсъдихме как от родителите си..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg