Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Първо изпълнение на изгубена музика от Мадалена Казулана

Мадалена Казулана
Снимка: Wikipedia

За първи път от повече от 400 години могат да бъдат чути в пълния си вид петгласни мадригали от италианската композиторка от втората половина на XVI век Мадалена Казулана. През 2021 г.музиколожката Лори Страз открива изгубената тетрадка с алтовата партия от „Първа книга с мадригали за пет гласа“ на Казулана, а на 8 март 2022 г. произведенията са били представени по време на концерт в Лондон от Консорт „Фиери“, Тоби Кар (лютня и теорба), Айлийн Хенри (барокова арфа), и Хари Бъкоук (виола да гамба).

Но какво всъщност означава тази находка за възприемането на Казулана в сегашния момент? На този въпрос отговаря Лори Страз в интервю за Би Би Си 3: „Знаехме за нея отдавна и разполагахме с книга с четиригласна музика, която обаче, макар и много добре композирана, беше само в жанра на песента. Докато тази петгласна полифония е много по-трудна за създаване и това издига Казулана до нивото на другите велики композитори от това време като например Орландо ди Ласо и Маркантонио Анджиниери, който е бил учителят на Монтеверди. Това е и композиторът, чийто стил аз мисля, че е най-близък до този на Казулана. Така че това откритие наистина я изважда от сферата на домашното музициране и тя застава на предна линия на авангарда на времето си“.

Светската музика от този период е изключително гъвкава, когато става дума за изпълнителския състав. Без значение за колко гласа е написана дадена творба, тя може да бъде адаптирана за друг ансамбъл в зависимост от наличните изпълнители. Повече за тази практика споделя в интервю за Би Би Си 3 сопраното Хана Или, която е част от Консорт „Фиери“: „Това е едно от нещата, които най-много обичаме, когато изпълняваме ранна музика. Имаме толкова много свобода! Ние решихме да представим няколко от мадригалите на Казулана като сола, защото това определено е практика, която е съществувала по онова време. Те са изпълнявали мадригалите с всеки, който е бил на разположение в момента. А понякога мадригалите могат да бъдат изпълнени и само от инструменти. Също така решихме да представим някои от произведенията като дуети, заради текста, който е най-важното нещо в мадригалната форма.“

Благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия ще имате шанс да чуете тази изгубена музика в предаването „Музик мания“ на 6 април от 14 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30

Музиката на "Молец", която носи усещане за свобода

Един мъдър човек каза, че откакто се е появило радиото, самотата вече не била същата. А какво да кажем за музиката в такъв случай?! Какъв разговор само водим с нея, без дума да кажем. Когато душата има нужда да замълчи и търси друга душа, музиката говори като за двама. Когато живееш между невъзможности, музиката ти показва пътя. Разкрива ти..

публикувано на 16.04.24 в 08:05

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 април 2024 г.

16 април Свири симфоничният оркестър на Българското национално радио с диригент Марк Кадин. 3.00 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Рапсодия по тема от Паганини, оп. 43. Солист: Андрей Гугнин (пиано). 3.27 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Прелюд в Сол мажор, оп. 32 № 5. Изпълнява Андрей Гугнин (пиано). 3.32 часа – Сергей Прокофиев (1891-1953),..

публикувано на 14.04.24 в 09:05

"Летящият холандец" се завръща на сцената на Кралската oпера

След дългогодишно отсъствие "Летящият холандец" на Рихард Вагнер се завръща на сцената на Кралската oпера. Вагнер създава произведението вдъхновен от сатиричната новела "Мемоарите на господин фон Шнáбелевóпски" на Хайнрих Хайне и разтърсен от едно свое бурно пътешествие с малък кораб от Рига до Лондон. Записът, който ще прозвучи е от 16 март 2024..

публикувано на 13.04.24 в 08:05
Аделина Александрова и проф. д-р Петя Бъговска (вдясно)

Проф. д-р Петя Бъговска: Много е важно да има отношение към миналото

За нея спокойно може да се каже, че не тя е избрала инструмента, на който свири, а той е избрал нея. Заниманията ѝ с музика всъщност започват от пианото, но съдбата пожелава животът ѝ да бъде свързан с контрабаса! И там тя е пълновластна господарка – изтръгва от него звуци, изненадващи за внушителния му размер, и го подчинява безусловно на творческата..

публикувано на 12.04.24 в 11:15