Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първо изпълнение на изгубена музика от Мадалена Казулана

Мадалена Казулана
Снимка: Wikipedia

За първи път от повече от 400 години могат да бъдат чути в пълния си вид петгласни мадригали от италианската композиторка от втората половина на XVI век Мадалена Казулана. През 2021 г.музиколожката Лори Страз открива изгубената тетрадка с алтовата партия от „Първа книга с мадригали за пет гласа“ на Казулана, а на 8 март 2022 г. произведенията са били представени по време на концерт в Лондон от Консорт „Фиери“, Тоби Кар (лютня и теорба), Айлийн Хенри (барокова арфа), и Хари Бъкоук (виола да гамба).

Но какво всъщност означава тази находка за възприемането на Казулана в сегашния момент? На този въпрос отговаря Лори Страз в интервю за Би Би Си 3: „Знаехме за нея отдавна и разполагахме с книга с четиригласна музика, която обаче, макар и много добре композирана, беше само в жанра на песента. Докато тази петгласна полифония е много по-трудна за създаване и това издига Казулана до нивото на другите велики композитори от това време като например Орландо ди Ласо и Маркантонио Анджиниери, който е бил учителят на Монтеверди. Това е и композиторът, чийто стил аз мисля, че е най-близък до този на Казулана. Така че това откритие наистина я изважда от сферата на домашното музициране и тя застава на предна линия на авангарда на времето си“.

Светската музика от този период е изключително гъвкава, когато става дума за изпълнителския състав. Без значение за колко гласа е написана дадена творба, тя може да бъде адаптирана за друг ансамбъл в зависимост от наличните изпълнители. Повече за тази практика споделя в интервю за Би Би Си 3 сопраното Хана Или, която е част от Консорт „Фиери“: „Това е едно от нещата, които най-много обичаме, когато изпълняваме ранна музика. Имаме толкова много свобода! Ние решихме да представим няколко от мадригалите на Казулана като сола, защото това определено е практика, която е съществувала по онова време. Те са изпълнявали мадригалите с всеки, който е бил на разположение в момента. А понякога мадригалите могат да бъдат изпълнени и само от инструменти. Също така решихме да представим някои от произведенията като дуети, заради текста, който е най-важното нещо в мадригалната форма.“

Благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия ще имате шанс да чуете тази изгубена музика в предаването „Музик мания“ на 6 април от 14 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05