Представлението по един от най-сложните текстове на Самюел Бекет – "Не аз", със заглавието "Парче от монолог" на сцената на "Ялта Арт Руум", е поставено в съвременния контекст и провокира въпроси за преосмислянето и преформулирането на концепциите за Апокалипсиса.
Може би в момента, без да го съзнаваме, стоим в руините на катастрофиралите ни досегашни разбирания за света, за човека, за битието. И може би именно този момент е най-подходящ да се обърнем към един своеобразен пророк на абсурда, към парадоксалното му творчество, към странния му хумор и към неговия чудат оптимизъм. В главните роли са Симона Здравкова и Димитър Крумов, режисьорът е Боян Крачолов:
"Работата ни по това представление започна с ателие, то се занимаваше с този тих Апокалипс. Бекет има един опит да остави литературата, драматургичният материал до неговата есенция и това го различава от другите форми на изкуство. Ако литературата и театъра до тогавашния момент се занимава с всичко, което искаме живота да бъде, Бекет слага точно това, което то е. Има една ситуация на очакване, на нищо неслучване, което пък влиза в конфликт с нашите модели, желания, проекции и това нищо неслучване и този тих Апокалипсис е в основата на това, което искахме да проведем с двамата актьори. Занимаваме се с времето като конкретна форма, не само сценична форма, самото време, което се взема от реалния живот. това усещане с изтичащото време е паралел с Апокалипсиса, който като че ли се случва, без да си даваш сметка за него. Отчуждеността е това, което с времето се създава. За Бекет също е валидно, че има една велика шега на самото битие, и тази шега е, че ние сме заложени вътре. Има нещо много важно, Бекет прави в един от романите си една проекция на смеха. Разглежда, че смеха произлиза и надскача болката. Смехът преди да бъде друго е "очна вода", се изразява той. Той е сходен и с Кафка в това отношение."
Драматургията използва типичния за Бекет хумор и оптимизъм. Представлението е поставено, в света на Самюъл Бекет се крие възможността за съществуване в настоящия контекст. Опитът да отдели физическото от метафизическото измерение подхранва хумора и модерния трагизъм в театъра на Бекет. Критиката твърди, че е изключително трудно да се поставят такива пиеси като "Не аз", в която цялото действие е съсредоточено върху устата на героинята. Едно от посланията на представлението е, че в тишината изричаме истината за себе си. Представлението ще бъде играно на 14- ти май на сцената на "Ялта Арт Руум".
В редакция "Хумор и сатира" традиционно сме против шаблоните, чупим ги непрестанно, но не ги изхвърляме, че може да потрябват. Тази неделя след новините в 18 това изглежда така: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос". - "Истинските новини" – жителите на Канарските острови се бунтуват срещу туристите,..
В навечерието на Международния ден на танца "Артефир" запознава слушателите с една вълнуваща новина от звездната карта на световния балет. Примабалерината Анелия Димитрова и солистът Ивайло Янев на Балета на Държавна опера - Стара Загора участват в 12-ия Танцов фестивал "Екселсиор" в Сиена , под артистичното ръководство на маестро Марко..
Един артистичен проект, в който пластики и картини оживяват чрез танц. Състоя се премиерата на второто издание на изложбата " Виртуални тела 2.0" в галерия "Квадрат 500" – виртуална, интерактивна експозиция, която е съвместен проект на танцова компания "Хетероподи" и Националната галерия. В "Артефир" Росен Михайлов , главен хореограф на..
"Списание "Но поезия" излиза отново и за кратко след неколкогодишна пауза. Това е летният брой за 2024 г. Книжка 9 за големите неща." Това четем от името на "Но редакция"-та на списанието. Петя Хайнрих пише в редакторския си текст: "За този брой пожелахме българските поети да ни изпращат текстове, засягащи голямото. Гранд, мега, гига, хипер, супер..
По случай Световния ден на книгата и авторското право (23 април) Асоциация "Българска книга" връчи за двадесети пореден път наградата "Рицар на книгата" . Наградата е знак на признание за усилията, свързани с насърчаването на четенето и популяризирането на книгата. Отличието получават личности и организации, обобщени в четири категории – за..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg