Представлението по един от най-сложните текстове на Самюел Бекет – "Не аз", със заглавието "Парче от монолог" на сцената на "Ялта Арт Руум", е поставено в съвременния контекст и провокира въпроси за преосмислянето и преформулирането на концепциите за Апокалипсиса.
Може би в момента, без да го съзнаваме, стоим в руините на катастрофиралите ни досегашни разбирания за света, за човека, за битието. И може би именно този момент е най-подходящ да се обърнем към един своеобразен пророк на абсурда, към парадоксалното му творчество, към странния му хумор и към неговия чудат оптимизъм. В главните роли са Симона Здравкова и Димитър Крумов, режисьорът е Боян Крачолов:
"Работата ни по това представление започна с ателие, то се занимаваше с този тих Апокалипс. Бекет има един опит да остави литературата, драматургичният материал до неговата есенция и това го различава от другите форми на изкуство. Ако литературата и театъра до тогавашния момент се занимава с всичко, което искаме живота да бъде, Бекет слага точно това, което то е. Има една ситуация на очакване, на нищо неслучване, което пък влиза в конфликт с нашите модели, желания, проекции и това нищо неслучване и този тих Апокалипсис е в основата на това, което искахме да проведем с двамата актьори. Занимаваме се с времето като конкретна форма, не само сценична форма, самото време, което се взема от реалния живот. това усещане с изтичащото време е паралел с Апокалипсиса, който като че ли се случва, без да си даваш сметка за него. Отчуждеността е това, което с времето се създава. За Бекет също е валидно, че има една велика шега на самото битие, и тази шега е, че ние сме заложени вътре. Има нещо много важно, Бекет прави в един от романите си една проекция на смеха. Разглежда, че смеха произлиза и надскача болката. Смехът преди да бъде друго е "очна вода", се изразява той. Той е сходен и с Кафка в това отношение."
Драматургията използва типичния за Бекет хумор и оптимизъм. Представлението е поставено, в света на Самюъл Бекет се крие възможността за съществуване в настоящия контекст. Опитът да отдели физическото от метафизическото измерение подхранва хумора и модерния трагизъм в театъра на Бекет. Критиката твърди, че е изключително трудно да се поставят такива пиеси като "Не аз", в която цялото действие е съсредоточено върху устата на героинята. Едно от посланията на представлението е, че в тишината изричаме истината за себе си. Представлението ще бъде играно на 14- ти май на сцената на "Ялта Арт Руум".
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg