Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Има ли среда за изящното изкуство в България

Мартин Джачков
Снимка: Таня Димова

"Изящното изкуство трябва да излезе извън периферията на българската култура и най-вече извън периферията на приоритетите на Министерството на културата", смята портетистът Мартин Джачков, чиито творби стоят редом до тези на Салвадор Дали.

В "Какво се случва" майсторът и иноватор в колажа, който от години живее и работи в Париж, постави началото на дебата за българското изящно изкуство. Дебат, който от години липсва у нас.

Според него Министерството на културата, а до някаква степен дори и галеристкият бранш, няма нужната визия за създаването на условия за развитие на този сектор. Нивото, на което се намира изящното изкуство в България, е много по-ниско спрямо другите изкуства – като операта и театъра например.

Масово галеристите у нас дават под наем помещения, без да имат клиенти и се получава така, че артистите плащат, за да експонират творбите си, коментира още Джачков. Той е на мнение, че художниците, скулпторите и всички визуални артисти у нас в повечето случаи работят, без да достигат до нужния резултат. Галериите, твърди портретистът, не са достатъчно активни по отношение на търсенето и промотирането на съвременните български художници и автори.

Най-силно осезаема обаче е липсата на инициативи от страна на Министерството на културата. В повечето европейски държави този сектор е силно лукративен, съществуват и големи артсалони – като Фиак в Париж, Брафа в Лондон, Барселона Арт Феър в Испания и други. В България не само че не се създава такава среда, която да поощрява художествените и търговски срещи между галеристи, колекционери, куратори, директори на музеи и личности от света на международното съвременно изкуство, а също така и срещи с обикновени посетители, които нямат намерение да инвестират и закупуват творби, но пък искат да разберат по-добре същността на това изкуство и да се запознаят с новите лица в него; среда, която да се превърне в специализирано място, където регулярно да се показва най-доброто от света на изящното изкуството и където да се развива този бизнес; но и не се усвоява наличното, а именно инфраструктури като градските галерии, които откриваме в почти всеки голям град у нас.

Мартин Джачков смята, че държавата е тази, която трябва да играе ролята на организатор на инициативи като артистичните салони и на медиатор между частния сектор, артистите, изкуствоведите и организациите. Държавата е отговорна и за промяната в Закона за меценатството, която трябва да настъпи.

"Меценатството е изключително важно и този закон, който съществува от 2015 година, е всъщност една имитация на закон. Той е безсмислено административно регулиране на лица и фирми, които извършват меценатска дейност. А смисълът на съществуването на този закон би трябвало да бъде в това да се поощри меценатството, т.е. да има активно привличане на меценати в културната дейност", заяви в "Какво се случва" Мартин Джачков.

Той открои и още една липса в сектора – преса, посветена на изящното изкуство, която да задава тона на най-новото и модерното в тази сфера.

Повече по темата, както и подробности за проекта, по който работи Мартин Джачков, и предстоящите му изложби в Пловдив чуйте в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Изложба „Acqua alta“ – първи етаж

България и Венецианското биенале

Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..

публикувано на 25.01.25 в 12:45

Думите и войната

"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..

обновено на 25.01.25 в 09:25

Възстановиха "Лазарица" в режисьорския прочит на Крикор Азарян

Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..

публикувано на 25.01.25 в 09:10

Букет живописни стремежи

В епизод 573 "Трамвай по желание" среща своята публика със стремежите на три оригинални художнички – Дияна Йовчева, Силвина Бурджиева и Борислава Георгиева. Диана, Силвина и Борислава са артисти, обитаващи Независимото пространство за изкуство "Ателиетата" в Пловдив. Според техния разказ първоначално ги събира споделеното творческо пространство...

публикувано на 24.01.25 в 20:32

За Вселената на твореца – уроците на Рик Рубин

Издателят Любен Козарев представя в "Артефир" книгата "Творчеството: начинът да си" на известния американски продуцент Рик Рубин. Книга, насочена не само към музикантите, но към всички хора, които могат да се нарекат творци. По думите на Козарев за четящата българска публика заглавието вече е познато в оригинал. То вече е достъпно и..

публикувано на 24.01.25 в 15:44