Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обединени в различията си или разединени в интересите си

Първо се подава едната ръка, след нея и другата. Тялото стои твърдо на повърхността, независимо каква е тя, готово да преодолее всичко. Ръцете вече са опънати като струни и чакат. Чакат другото тяло да се отпусне в тях. Човекът в тялото е чел Хемингуей, знае, че най-добрият начин да разбере дали може да има доверие на някого, е да му се довери. Или просто интуитивно осъзнава, че ако се остави в тези ръце, може и да пропадне през тях, но ако не го направи – може да изгуби прегръдката им. И се пуска.

Оттам всяка история е различна. Актът на пускане обаче винаги е свързан с убежденията на човека, с това, което знае, и това, в което вярва. А те се формират именно от доверието. То е свързано с нашата идентичност и говори за сигурността в самите нас. Ако сме сигурни в себе си, ще се отдадем на несигурността, която витае в отношенията ни с другите – лични или професионални. Липсата на вяра в себе си е причина да копнеем за човек, който да повярва в нас, или най-малкото – да ни припомни кои сме. Но на кого се доверяваме всъщност – на другия или на собствената си преценка за това, че той е способен да върне вярата в нас?

Обикновено търсим у човека качества, които ние самите притежаваме, но не сме успели да развием. Може би точно заради това очакваме да открием в хората, с които общуваме, истината, която често избираме да не виждаме – в нас или в света въобще. А доверието намира сигурност най-вече в истината. Отсъствието ѝ буди съмнение и по най-естествения начин води до недоверие. Неверието е като страха – нужно ни е, стига да бъде беквокал в собствената ни банда и никога солист.

Знаем, че в живота си се ръководим от две неща – от любов и от страх. За доверието, подобно на най-съществените душевни връзки, също са необходими двама – ние и една от тези две движещи сили.

Ако доверието ни в някого или в нещо се основава на страх, то това навярно се дължи на факта, че нямаме вяра в знанията и убежденията си и първичното диктува правилата. В такъв случай е много по-лесно да прехвърлим отговорността за нашите решения на другите. Този риск винаги сме готови да поемем, защото приемаме, че ако не чужда, то вината поне ще е споделена.

Ако пък доверието ни в някого или в нещо се основава на любов, тогава говорим за градеж. Градим вярата и битието си заедно. И ако недоверието ни разединява или пък ни обединява в страха ни – съюз, който е жив, докато са живи общите ни интереси, любовта, ако не винаги, то поне в голяма част от случаите, ни обединява във вярата ни в човешкото в човека – заряд, по-устойчив от всеки груб строеж. Съзвучие на свободни воли, тръгнали заедно по пътя на идентичността, за да създадат общество.

Ако всичко това е истина, тогава днес обединени във вярата и различията си ли сме, или разединени в недоверието и интересите си?

"Какво се случва" потърси отговора на този и много други свързани въпроси от хората, обединили се от любовта, без която не просто не можем, а не искаме, или по-точно – от двутомния сборник "Любовта за напреднали": поетите Кристин Димитрова и Стефан Иванов и Светлозар Желев, съставител на антологията.


Те говорят за:

- измеренията на любовта;
- границите на свободата и усещането ни за нея;
- битката за умовете, вниманието и свободното ни време;
- отвличането на публичния дебат и целенасоченото лишаване от гледната точка на другия;
- вярванията ни, липсата на толерантност и възможността плурализмът да води до разединение;
- зоната на плахостта, която често наричаме „комфортна“.

Чуйте в звуковия файл.

Снимки – изд. Колибри, Global Gallery

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Елена Атанасова в моноспектакъла “Случаят Лола“

Между две премиери в Сатиричния театър

“Случаят Лола“ от Хосе Варлета под режисурата на Николай Младенов  има предпремиера на 30 януари в Сатиричния театър “Алеко Константинов”. Това е  моноспектакъл на Елена Атанасова, сценографията е на Чавдар Гюзелев, музика и музикална среда – Мартин Каров. Другото ново заглавие от афиша на Сатирата е “Не забравяйте да се подпишете”(Любовна среща за..

публикувано на 28.01.25 в 18:00
Александър Пеновски - TheatroArt

TheatroArt e новото артпространство в София

С премиера на комедията "Не те познавам вече" от Алдо де Бенедети, с участието на Любомир Нейков, Румен Угрински, Илияна Лазарова, Дона Вълова, Катерина Борисова и Роберт Янакиев, наскоро в столицата се появи ново средище за култура, което се намира в сградата на ул. "Шипка" 34 и носи името TheatroArt. Александър Пеновски, който ръководи TheatroArt,..

публикувано на 28.01.25 в 16:53

"Антигона – това съм аз" – авторски спектакъл на Галина Борисова

След премиерата в Бакау (Румъния) 2014 г., последвана от Пловдив 2015, София 2016 г. и Гейнсвил (Флорида, САЩ), "Антигона – това съм аз" (anti-GONE-It’s me) ще бъде представена отново на софийска сцена. Публиката ще има възможността да се наслади на авторския солов спектакъл на хореографа Галина Борисова. В него се изследва античния модел..

публикувано на 28.01.25 в 16:45
Габриела, Луиза, Севар Иванов, Никол, София

Тийнейджърът в мен: Севар Иванов

Севар Иванов завършва актьорско майсторство в класа на легендата Стефан Данаилов. Веднага след това защитава докторската си степен в УНСС, където с днешна дата е преподавател по управление и финансиране в изкуството. Специализира в САЩ, член на "Менса", до скоро зам.- директор на театър. Играе самия Дориан Грей в Младежкия театър и Васил Левски в..

публикувано на 28.01.25 в 15:03