Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Неделен следобед с осем годишни времена: Вивалди, Пиацола и Джошуа Бел

Снимка: asmf.org

Концертната разходка из летните европейски фестивали за класическа музика в "Неделния следобед" на 3 юли завърши с една августовска вечер на 2021 година, когато в рамките на най-големия и демократичен фестивал за класическа музика в света – BBC Proms в Лондон, са представени "Осемте годишни времена" на знаменития американски цигулар Джошуа Бел и английския ансамбъл "Academy of St Martin in the Fields". Съчетал "Годишните времена" на Антонио Вивалди с тези на Астор Пиацола, всъщност вдъхновени от цикъла на Вивалди, проектът на Академията и нейния музикален директор Джошуа Бел демонстрира завидно въображение и музикален вкус, а идеята всъщност е на руския композитор Леонид Десятников. Историята е следната. През 60-те години на ХХ век Астор Пиацола замисля четири танго композиции, озаглавени "Четирите сезона в Буенос Айрес". Първоначално обаче той ги третира като отделни пиеси, а не като четири части на една сюита. Пиесите са написани за неговия квинтет – цигулка, пиано, електрическа китара, контрабас и бандонеон. С прилагателното "porteño", отнасящо се до родените в столицата на Аржентина, остава впечатлението за четирите годишни времена в Буенос Айрес. Въпреки очевидното вдъхновение от Вивалди, Пиацола предполага друг ред на изпълнение в своята сюита – Есен, Зима, Пролет и Лято. Интересен и редът на създаване на частите. Най-напред – през 1965 година, е написано "Лято в Буенос Айрес" като част от театрална музика към пиеса на Алберто Родригес Муньос. Четири години по-късно – през 1969, е създадена "Зимата в Буенос Айрес". Едва след това – през 1970, са написани най-напред Пролетта, а след това и Есента от цикъла на Пиацола. В края на 90-те години на ХХ век Леонид Десятников прави нова версия на четирите пиеси с по-ясна връзка между "Четирите годишни времена" на Вивалди и тези на Пиацола, като аранжира партитурата за соло цигулка и струнен оркестър. Във всяка част на Пиацола Десятников включва няколко цитата от музиката на Вивалди. Идеята на руския композитор е да отрази инверсията на сезоните между двете земни полукълба в поставянето на цитатите на Вивалди – например в "Лятото" на Пиацола са вмъкнати елементи от "Зимата" на Вивалди.

Прочутите концерти на Червенокосия абат са празник на контрастите: свежестта на пролетта, внезапните гръмотевични бури на лятото, богатството на ярки цветове през есента и тихия уют на зимните вечери. При Краля на тангото музикалният пейзаж не се отличава с подобно многообразие, отдаден изцяло на всепроникващия ритъм на най-знаменития южноамерикански танц. Проектът на Джошуа Бел е изграден на принципа на смяната на сезоните – след "Пролетта" на Вивалди идва "Лято в Буенос Айрес" на Пиацола, последвано от "Лятото" на Вивалди и "Есен в Буенос Айрес" на аржентинския автор… И така, докато "Зимата" на Вивалди се разтопи в прекрасните звуци на южноамериканската "Пролет".

По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цигуларката Мира Глодеану и бароковият ансамбъл „Семпер“

Ден на ранната музика с изпълнения от Букурещ

По случай Деня на ранната музика (21 март) в предаването "Музика хисторика" представяме запис на концерт на бароковия ансамбъл "Семпер", състоял се на 11 ноември 2023 г. по време на Фестивала за ранна музика в Букурещ. Програмата, озаглавена "Soli и Tutti", се базира на редуването на оркестрови творби и произведения за соло инструменти или камерни..

публикувано на 18.03.24 в 17:35
Светлин Русев

Програма "Христо Ботев" излъчва директно концерти от МФ "Мартенски музикални дни"

Със солов рецитал на световноизвестния цигулар и почетен гражданин на Русе Светлин Русев на 17 март ще бъде официално открит 63-ият Международен фестивал "Мартенски музикални дни" . В периода до 31 март фестивалът ще предложи още много музикални изненади както за почитателите на класиката, така и за любителите на джаза и съвременната музика. Своя дебют..

публикувано на 17.03.24 в 16:29
JazzBoree

Новата етно-джаз формация JazzBoree представя първата си песен

На българската музикална сцена се качва нова група, готова да поднесе на слушателите завладяваща смесица от стиловете на българската народна музика и джаза. Савина Стоилова (вокал), Ралица Тонева (саксофон и вокал), Борис Петков (клавишни), Андрей Велков (ударни) – това са талантливите млади изпълнители, обединени под името JazzBoree, което ще..

публикувано на 17.03.24 в 12:05

Жанин Янсен и Камерата Залцбург – очаквано отлична комбинация

Музика от епохата на барока и класицизма звуча на 22 февруари в Двореца на изящните изкуства BOZAR в Брюксел с гостуването на камерния оркестър Камерата Залцбург и холандската цигуларка Жанин Янсен. Изявата бе част от кратко европейско турне на състава, включващо още концерти в Херлен, Фрайбург и Париж. За начало на концерта в Брюксел музикантите..

публикувано на 17.03.24 в 08:40

Легендарен запис на вълшебната приказка "Снежанка" от Римски-Корсаков

Когато прочита пиесата на Александър Островски "Снежанка" през 1874 година, Римски-Корсаков не е особено впечатлен от нея. "Дали не съм прекалено отдаден на идеите на 60-те? Или 70-те изискват оперите да бъдат написани върху сюжети, вдъхновени от живота? Може би съм прекалено привлечен от натурализма на Мусоргски?" – пише композиторът. Тези фактори са..

публикувано на 16.03.24 в 08:05