Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"На залязващата", но незабравима Мими Балканска

Портрет на Мими Балканска от Евгений Вашченко
Снимка: НЦМТ

Тя няма академично образование, няма и гимназиално такова, но е надарена с невиждан талант. Завладява всяка сцена, на която се качи, и всяко сърце, до което се докосне. Превзема театри – родни и световни. Именно тя представя българския оперетен театър по възможно най-добрия начин пред света. На това мнение е и самият Кемал Ататюрк, а и сръбският театър, в който играе на национално ниво. Макар да е изиграла близо 400 централни роли, всъщност обича по-семплите. Тя е царицата на оперетата, но не и царицата на чардаша. Тя е просто Мими Балканска и това е нейната истина.

"Беше ѝ писнало да я наричат царица. Тя се обличаше много семпло – пола на карета и една бяла блузка, това е. Не обичаше шлейфове, дълги рокли, помпозността, тя обичаше семплите неща в живота. Затова и моята първа книга се нарича "Аз не съм царица на чардаша", защото тя казваше: "Аз съм толкова обикновена жена, искам толкова малко от живота. Не искам да ме приемат за царица, не съм княгиня, предпочитам обикновените неща". Беше ѝ писнало да я гледат с обожание, всички мъже да падат в краката ѝ, защото наистина е била очарователна. Тя и на стари години беше такава и имаше млади обожатели, които идваха, сядаха, носеха цветя, слушаха със зяпнали уста и си отиваха. Това беше, това е истината за Мими", разказа в "Артефир" биографът на оперетната ни легенда – журналистиката Елиана Митова.

На 22 юли се навършиха 120 години от рождението на Мими Балканска, а годишнината ѝ беше отбелязана с песен. "На залязващата" е стихотворението на Никола Вапцаров, посветено на певицата, което вече можем да чуем в изпълнение на актьора Дарин Ангелов. Песента, с която бяха отбелязани и 80 години от разстрела на поета, е проект на Игор Марковски.


Вапцаров се впечатлява от Мими Балканска, след като я гледа на сцената в Русе. Колко пъти се е наслаждавал на таланта ѝ никой не знае, но изглежда е било достатъчно, за да пророкува това, което ще се случи с нея, макар по това време да е била на върха на своята кариера – тя залязва, но никога няма да бъде забравена.

Мими Балканска разбира късно за посветеното ѝ стихотворение, чак през 1983-а. Това е и годината, в която то е публикувано и в периодичния печат, в тогавашното списание "София".

И днес Мими остава единствената актриса, която е изиграла и трите роли в "Царицата на чардаша", с която я отъждествяват – Силва, Щаси и Цилика, както и емблемата на Държавния музикален театър "Стефан Македонски" в София. Тя е сред основателите на Кооперативния театър, който е бил частен, а с това и явление за времето си, и с който гастролира в Югославия и Турция, където се среща с Кемал Ататюрк заедно с Тинка Краева. Основател е и на Художествения оперетен театър в София.

"Мими Балканска, царицата на оперетата" е втората биографична книга, която Елиана Митова пише за незабравимата българска оперетна легенда, а в звуковия файл разказва защо личността и творчеството на Мими са оставили такъв силен отпечатък в историята на българския оперетен театър и в сърцата на многохилядната публика.

Снимки: НЦМТ, Wikipedia

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Холандската хип-хоп формация DOPE D.O.D се завръща в София

Хип-хоп фенове, пригответе се! Голямата зала на столичния клуб Mixtape 5 ще се превърне в епицентър на черните ритми този петък, 31 януари. 11 години след първия си десант в България, Dope D.O.D. – Duo Оf Darkness, се завръщат с бомбения си саунд . Нищо не е толкова съвършено, колкото идеята да се държиш за полата на традицията, но и да я..

публикувано на 27.01.25 в 16:00

Леонора Карингтън и "'Слуховият рог": Един труден, но вдъхновяващ превод

В рубриката "Културен код" на Terra Култура разговаряме с преводачката Гергана Гълъбова за предизвикателствата, свързани с превода на две значими книги – биографичния роман "Леонора" от Елена Понятовска и сюрреалистичния роман "Слуховият рог" от самата Леонора Карингтън. Леонора Карингтън – артистичен и културен феномен Гергана Гълъбова споделя, че..

обновено на 27.01.25 в 15:56

Добромира Димитрова и портретите на светлината

В "Terra Култура" отправяме поглед към многоизмерното съществуване и портретите на светлината с художничката Добромира Димитрова . Нейната изложба с живопис "Портали към обновление" може да бъде видяна в галерия "Сердика" до 1 февруари. Димитрова запознава слушателите с ключа към нейните "Портали на обновление" – природата. За..

публикувано на 27.01.25 в 13:26

Спомените и реалността в "Дионисиеви мистерии" на Васил Петров

Спомените и реалността на "Дионисиеви мистерии" , които оживяват в платната на маестро Васил Петров – разговор с художника и с галеристката Краси Алексиева . Изложбата може да бъде видяна до 10 февруари в галерия "Възраждане" , разположена в Стария град на Пловдив. На телефонната линия на "Terra Култура" Васил Петров споделя своите..

публикувано на 27.01.25 в 12:49
Славчо Пеев

1 година от смъртта на Славчо Пеев – архивни спомени

На 27 януари се навършва 1 година от смъртта на актьора Славчо Пеев. Спомняме си за него със записи от Архивния фонд на БНР. Светослав Пеев завършва актьорско майсторство през 1964 година. През годините Славчо Пеев, както го познаваме, играе в Драматичен театър – Добрич, в Сатиричния театър "Алеко Константинов", като до 1989 година е..

публикувано на 27.01.25 в 12:10