Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Галин Стоев, който си поиска театър

Снимка: @ApolloniaFestival

В театъра ти непрекъснато си във взаимоотношения с пълната липса на утилитарен смисъл или с безсилието му да промени света. От друга страна обаче имаш отношения и със съзнанието, че той не може да промени света, но може да промени един човек, а това вече е много голяма стъпка. Режисьорът и директор на Националния театър на Тулуза Галин Стоев постепенно осъзнава тази власт, тази сила, която сцената притежава. Така се запознава и с отговорността за нея.

"В България властта на първо място се свързва със злоупотреба и след това с отговорност. Но това се случва в незрели общества, в които включително и политиците си мислят, че могат да извъртят един алъш-вериш, докато се политици, и с това приключва целият им хоризонт. Това аз намирам за дълбоко трагично. Винаги съм мислел, че политиката – затова и не мога да се занимавам с политика – е за хора много умни, много внимателни, които имат идеали и далечно зададена цел и тя е свързана с добруването на цялото общество, а не на една определена група. Така че да, театърът поне има силата и мощта, властта да говори за тези неща, а пък както се казва в Библията: който чул – чул", каза той в "Артефир".

От шест месеца Галин Стоев се чувства безсилен заради това, което се случва в Украйна. Според него в момента цари дехуманизация, а тя убива творчеството. Спасява го обаче фактът, че може да избяга в репетиции и да говори за тези неща по свой начин.

"Човешкото същeство има суперсила да алхимизира разни неща и мисля, че творчеството е такъв вид алхимизиране на неща, с които не можем да се справим на друг терен. Тогава театърът би трябвало да се опита да превърне този гняв или това безсилие в нещо градивно. Или да изправи човека срещу собствените му страхове, бягства и опити, включително ежедневни – да избягаш от това или да решиш, че то не те засяга. Но днес сме в толкова свързан свят, че не може да не те засяга, т.е. няма къде да избягаш", допълва още Стоев. 

Според него в днешно време не е възможна и т.нар. вътрешна емиграция, измислена от тоталитарния режим, с която някои хора се затварят в пространство, където цензурата не може да се намеси.

"Няма къде да се бяга, това е лошата новина. Добрата е, че след като няма къде да се бяга, трябва да останем и всеки да си свърши работата – кой колкото може", твърди той.

Възможното днес е да се изправим очи в очи с всички отлагани въпроси, смитани под килима. Килимът вече е планина, а какво искаме да оставим след нас като свят е задача с повишена трудност, но не и нерешима.

Как обаче се иска театър не във Франция, а тук – в нашата страна, в която еволюцията бавно настъпва? Какви са отраженията на режисьора и отговорностите на директора? Какво самочувствие е нужно, за да си начело на един небългарски театър? В каква свобода на сцената и извън нея могат да живеят младите таланти?

На всички тези и други въпроси Галин Стоев отговаря в звуковия файл. Точно както направи в рамките на “Аполония” 2022, където разказа каква е "Цената на успеха" в ежегодните срещи на популярни и успели български творци с тяхната публика и където проведе майсторски клас по актьорско майсторство и режисура.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Савина Бързева и Димитър Касабов интерпретират Харолд Пинтър в "Прах при прахта"

"Прах при прахта" е пиеса на нобелиста Харолд Пинтър. Създадена е през 1996 г. по биографичната книга на Алберт Шпеер, известен като "първия архитект на Третия райх" и министър на военната промишленост. Адаптацията е на режисьора Савина Бързева, която и играе в спектакъла. На сцената тя си партнира с режисьора и драматург Димитър Касабов...

публикувано на 04.02.25 в 12:35

Пловдив посреща "Ментални портрети" – самостоятелна изложба на Росен Марковски

Тази вечер в "Галерия 2019" в Пловдив се открива изложбата на Росен Марковски "Ментални портрети". Той има вече десетки самостоятелни изложби в страната и чужбина. Този път ще покаже на публиката 60 свои творби. Росен Марковски е роден 1964 г. в Троян, където завършва Художественото училище по приложни изкуства. През 1994 завършва Националната..

обновено на 04.02.25 в 12:34

Фантастичният мюзикъл "Децата на Судра" на сцената два пъти днес

Благотворителният мюзикъл "Децата на Судра" ще бъде представен два пъти днес, 4 февруари, на сцената на Културен център "Стара Загора". Представленията ще се състоят от 15:00 и 19:00 часа . Спектакълът е дело на Детско-юношеската студия за сценични изкуства "Allegra" (Алегра) и е вдъхновен от фантастичния свят на мистичната планета Судра. Публиката ще..

публикувано на 04.02.25 в 11:48
Кейт Бланшет

Изкуството в мен: Изповедите на Кейт Бланшет

Австралийската актриса и театрален режисьор Кейт Бланшет е включена в списъка на сп. Time със стоте най-влиятелни хора в света и в списъка на сп. Forbes с най-успешните актриси, а също така е почетена със звезда на Холивудската Алея на славата. Омъжена е за драматурга Андрю Ъптън, с който стават родители на три момчета, а след това..

публикувано на 04.02.25 в 10:05

Наивистичният свят на Стоян Динков оживява в Бургас

Тази вечер в 18:00 часа в Културен център "Морско казино" в Бургас ще бъде открита изложбата на писателя и художника Стоян Динков. Експозицията, вдъхновена от наивистичното изкуство, ще предложи на посетителите искрена и емоционална гледна точка върху света на художника. Изложбата ще може да бъде разгледана до 16 февруари , а входът е..

публикувано на 04.02.25 в 09:33