Какво изпитва човек под въздействие на изкуството, пита Максимилиан в една "Флорентинска нощ". В търсене на отговора той преминава през историите за любов и трудности, в които го впуска сюжетът на новия анимационен филм на Пенко и Сотир Гелеви.
"Флорентинска нощ" е написан по мотиви от незавършения едноименен роман на Хайнрих Хайне и от "Сонатата на дявола“ на Жерар дьо Нервал. На пръв поглед в сюжета са вплетени две отделни истории – тази на скулптора Максимилиан и тази на Виола и Филип от музикалния град, която излиза от книга и се развива точно толкова приказно, но филмът всъщност разказва много повече. Чрез средствата на анимацията и музиката той навлиза във вътрешния свят на човека и свири върху тънките струни на човешката психика. Композитор на "Флорентинска нощ" е Румен Бояджиев-син, а анимацията е дело на Благой Димитров.
Макар музиката да говори силно и дори наравно с всяко друго изразно средство във филма, където дори самият Ференц Лист изиграва своята роля, декорите във "Флорентинска нощ" изграждат голяма част от внушенията в него.
"Пенко е виновен за това, той нарисува няколкостотин картини. Те са чудесни и дават много характер и настроение, което беше необходимо, за да разкажем историята. Защото тази история не може да се разкаже без настроение, без да вникнем в състоянието на героите, които през цялото време изпадат в най-различни състояния поради събитията, които се случват покрай тях и с тях. За нас това е важно – да разказваме настроения и истории, да разказваме какво чувстват героите, да се опитваме да ги разберем. Понякога не успяваме съвсем, но и това според мен е добре“, каза в "Артефир" сценаристът и режисьор на филма Сотир Гелев.
"Аз не възприемам нещата като предизвикателство“, казва обаче Пенко Гелев, художник и продуцент на филма. За него пресъздаването на епохата на романтизма е преди всичко любопитна и приятна работа.
Историите във филма са именно от тази епоха. Пенко и Сотир Гелеви проявяват интерес към течението на романтизма в европейското изкуство и го изследват.
"Много интересни събития се случват в тази епоха – и икономически, и социални... Но чисто като форма на изкуството, там има много интересни процеси, които по принцип ни интересуват. Особено немският романтизъм, интересът ни към него е от години. Просто в случая намерихме неща, които можем да превъплътим във филм и по някакъв начин да разкажем истории през един малко необичаен поглед“, добави още Сотир Гелев.
"Флорентинска нощ" спечели голямата награда за български пълнометражен анимационен филм на 18-ия Световен фестивал на анимационния филм във Варна тази година. В неделя, 16 октомври, той ще бъде представен и в рамките на кино-литературния фестивал CineLibri – от 18 часа в кино "Одеон“.
"С филма се опитваме да бъдем в противовес на агресивното кино, което ни бомбардира с много действия и послания, понякога доста подозрителни. А и вече много досадни и повтарящи се в годините“, казаха още братята Пенко и Сотир Гелеви.
Повече за тяхната "Флорентинска нощ" чуйте в звуковия файл.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg