За любителите на изобразителното изкуство посещението на Музея на изкуствата (Кунстхаус) в Цюрих предполагам, че ще е истинско преживяване. За мен специално то беше точно такова. Но човек навярно трябва да си отдели един ден, за да разгледа този най-голям музей в Швейцария. А той спечели вечно оспорваното с Базел (швейцарският град с множество музеи) състезание в областта на изкуството с откриването преди 2 години на новата си масивна сграда под формата на паралелепипед от стъкло и бетон, предназначена за съвременно изкуство. През октомври 2021 година отвори за публика основното крило на сградата, проектирано от британския архитект Дейвид Чипърфийлд, което струва 206 милиона швейцарски франка (223 милиона долара). Двете сгради, новата и старата, построена през 1910 г., са разположени една срещу друга на Хаймплац (площад в центъра на Цюрих, недалеч от гарата) и образуват ансамбъл. Те са свързани с подземен проход, където в момента се помещават творбите на художника Олафур Елиасон. Целта на управата на града е да превърне Хаймплац, един от най-натоварените транспортни центрове в Цюрих, в нов градски център за изкуство и образование. Между другото самостоятелна сграда за съвременно изкуство неотдавна отвори и друг голям музей в Европа – Албертина модерн. Така че Кустхаус не е прецедент.
Всъщност да отделиш цял ден за разглеждането на музея не е проблем заради кафенетата на музея, в които може да се хапне и пийне , макар че основната им цел е да събират артобщността за срещи и разговори.
Новата сграда е изключително елегантна и аз ще разкажа за нея, защото тя вероятно не е позната на много от нашите слушатели. На рецепцията те посрещат няколко любезни служителки, на които е удоволствие да платиш входа от 20 франка за туристи. Иначе си има преференциите за пенсионери, ученици и т.н. Получаваш дискретно хартиено кръгче, което да залепиш на дрехите си, за да те разпознават уредниците. Цветът му е различен в зависимост от целта на посещението. Нашите са жълти. В приземието са гардеробчетата с ключета, в които да оставиш задължително връхните си дрехи и багажа. Навсякъде по музеите в Европа това стана задължително заради мерките за сигурност, след като имахме няколко покушения срещу произведения на изкуството на зелени активисти, залели например "Слънчогледите" на Ван Гог в Лондонската национална галерия с доматена супа.
Освен площта на Кунстхаус се увеличи и колекцията на музея. Освен временни експозиции, в новата сграда се помещават произведения на изкуството, създадени от 60-те години на миналия век до наши дни, на втория етаж е показана прочутата колекция на Емил Бюрле, подарена на музея от наследниците на индустриалния магнат, частните колекции на Вернер и Габриеле Мерцбахер, колекция от американски абстракционизъм.
Около 200 експоната, включително картини на Винсент ван Гог, Пол Гоген, Едгар Дега, Клод Моне, Пол Сезан, значими произведения да бъдат заети от частните колекции на Вернер Мерцбахер и Хуберт Лозер.
"Стойността на колекцията в Кунстхаус от историческа и художествена гледна точка се е увеличила драстично през последните 15 години. Бих казал два пъти", заявява директорът на музея Кристоф Бекер, който ще напусне поста в края на 2023 г. Вече е известно, че той ще бъде заменен от Ан Деместър, бивш критик, а сега директорка на музея на Франс Халс в Харлем, Нидерландия. "Деместър е вдъхновяващ и проницателен лидер, който ще изведе музея на следващо ниво", коментира предстоящото назначение Ан Келер Дюбах, президент на Цюрихското художествено общество – настоятелството на музея.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg