Неотдавна от Българската асоциация на софтуерните компании заявиха (БАСКОМ), че не само технологичният сектор, но всички сектори на икономиката се нуждаят от минимум 10 нови технологични училища в България. Това е най-устойчивият начин да се захрани сектора с таланти и е стъпка към генерална промяна в образованието в страната.
"Дошъл е моментът, в който България да застане на световната карта на визионерите в образованието. И това е задача не само на държавата, макар че у нас образователната система да е изцяло движена от държавния сектор. Това е задача за цялото ни общество."
Това заявява в "Нашият ден“ Наталия Митева, член на Управителния съвет на Асоциацията на софтуерните компании в България.
Тя допълва, че е важно да се намери най-добрият механизъм, по който по-голяма част от българските хора да имат необходимите умения, за да се реализират по възможност в България, независимо от това къде са израснали физически, къде са семействата им или какъв е майчиният им език.
Важно е да се изследва моделът на успешните технологични училища в страната, които са едва 4 на брой.
"В Техническото училище за електронни системи към Технически университет преподават 56 човека, които са реално професионалисти в бизнеса. Компаниите, които членуват в БАСКОМ, те работят с учениците, като освен като преподаватели, те вземат стажанти. Учениците правят дипломни работи при тях“, казва Теодор Панайотов, председател на Асоциация на завършилите Техническото училище за електронни системи (ТУЕС) към Технически университет в София.
Според него образователната система в България, трябва да даде равен шанс на по-голямо количество деца.
Уникалността на модела на ТУЕС се корени в STEM фокуса на училището, в директния достъп до бизнеса, в подкрепата на общността на завършилите, както и в тясното сътрудничество с Техническия университет, което се изразява в достъпа до базата, програмите и преподавателите на университета.
"В IT сферата нещата се развиват с бесни темпове, няма учебни планове или учебници или преподаватели, квалифицирани преди време, които да могат без намесата на текущо работещи в сектора да подържат този темп. Критично важно е работещи хора да се включват, без да имат педагогическа способност, дори заплащането не е от значение, просто да могат да инвестират част от времето си“, допълва Наталия Митева.
Според Теодор Панайотов в момента в ТУЕС има 80 преподаватели общо, от тях 56 са преподаватели от бизнеса. Това са хора, които в огромната си част са завършили училището и работят вече в различни компании. Те идват и водят много фокусирани часове по много специализирани предмети.
БАСКОМ и АЗТУЕС се обединяват около 3 базови условия за изграждане на нови технологични училища, както и отварянето им за преподаватели от бизнеса без задължителна педагогическа квалификация, като минимум в технологичните дисциплини, по които обективно не са налични педагози в България. Както и изграждане на специализирани рамкови учебни планове, съобразени с профила на съответното технологично училище. И диференцирано заплащане на преподавателите и учителите на базата на два критерия – постиженията на учениците им и дефицитът на предмета, по който преподават.
Близо 245,5 млн. евро инвестиции за изграждането STEM центрове и иновации в българските училища са предвидени по Плана за възстановяване и устойчиво развитие. Концепцията за STEM образование лежи най-вече върху съдържанието и методите на преподаване. Това е трансформацията, която трябва да се случи в българските училища.
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.
В това издание на подкаста "Импулсът в мен" говорим за лъжат! Присъства ли тя в нашето ежедневие, кога ползваме лъжи, можем ли да живеем без тях и как се справяме със сложните ситуации, до които стигаме, след като излъжем? Чуйте!
Ако не помним миналото и не си взимаме поуките от него, има опасност то да се повтори. Като насочвам темата към съдбата на българските евреи по времето на Холокоста, си давам сметка колко болезнено труден и противоречив може да е разказът за онази епоха. Защото няма как да се избегне въпросът защо евреите в пределите на Царство България (около 50..
"Голямото предизвикателство при поява и предотвратяване на бедствия" е част от инициатива на ЕС, свързана с програмата "Коперник" за ученици. Събитието, отворено за ученици и учители, ще се проведе на 19 март в Интер Експо Център. По време на него екип на Института за космически изследвания и технологии към БАН ще проведе обучение за учители, свързано..
За историята на Съюза на архитектите в България (САБ) и предизвикателствата пред съвременните архитекти разговаряме с арх. Петър Диков – председател на УС на САБ по повод 60 години от основаването на съюза. Българското техническо дружество, създадено през 1885 година в Русе, е едно от първите професионални сдружения в България. През 1893..
Дни преди откриването на изложението "Световно образование 2025" разговаряме с Николай Христанов от "Интеграл", организатори на изложението. Христанов запознава слушателите на "Нашият де" с за тенденциите във висшето образование в чужбина, възможностите за кандидатстване и кариерните перспективи. На 22 март в гранд хотел "Милениум" ще..
Много лесно днес всеки, минал през школското образование, ще разчете в приказните сюжети темата за избора между доброто и злото, който героят трябва да..
Днес е Денят на Свети Патрик – патрона на ирландците, национален празник на Република Ирландия и официален празник в Северна Ирландия. На 17 март..
"Опитай сълзите ѝ" e мултимедийната изложба, която посредством различни художествени средства пресъздава темата за тъгата, пречупена през исторически..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg