За първи път в цялост поетичното творчество на Яна Язова излиза в красивото издание "Събрани стихотворения". Яна Язова е различната страница в българската поезия, защото тя не е авторка на "гладки стихове" с прекрасни рими. Нейната поезия не се влияе от политически или други промени у нас, а е една поезия на бездната, на кошмара, на страха, на съпротивата. Тя е авторка и на едни от най-добрите социални стихове.
Най-после за първи път цялостно пред съвременния читател се изправя поетесата Яна Язова – неравна, задъхана, навлизаща в непознати и плашещи дълбини...
"Aвторите получават оценка на творбите си и приживе, и след смъртта. Първата не е толкова фатална, както посмъртната. Защото да бъдеш четен или да бъдеш забравен, е присъда без обжалване, а литературната смърт е като човешката. Приживе стиховете на Яна Язова биват и хвалени, и хулени. Десетилетия след 1944 г. те не са били достъпни, тъй като авторката е изхвърлена от литературния живот. Едва през 80-те години на ХХ в. някак плахо, но все пак се заговорва за тях. Постсимволизъм, сюрреализъм, древногръцка мъдрост, чувственост и удивление от краткостта на живота, пожари на незаглъхваща страст – такъв е поетичният мир на Яна Язова – различната страница в българската поезия от 30-те години на ХХ век." – пише литературният изследовател, текстолог и историк д-р Петър Величков.
Родена е през 1912 година в Лом в семейството на учители. Завършва Първа девическа гимназия в София и Славянска филология в Софийския университет. Специализира в Сорбоната. Яна Язова публикува стихове, разкази, романи, произведения за деца, преводи от руски и френски език.
Ето какво споделя за изданието д-р Петър Величков в "Артефир":
"Мислех, че ще стане лесно, защото през 2000 г. направих малка книжка с нейни стихове, вкл. и някои непубликувани, както и предсмъртното ѝ "Ще бъда". Оказа се, че не е така – трябваше да се сравняват публикуваните неща с техни преработки в един неин ръкопис, съхраняван във фонда и в Централния държавен архив, и работата стана обемиста. Затова предвижданията да излезе миналата година за нейната 110-годишнина не се осъществиха. Почти около година се занимавах със създаването на този том, с коментирането на стихотворенията. Избягвам да пиша огромни текстове като предговори и послеслови, а давам на читателя всичко, което ще му помогне той сам да си направи заключения.
В този том, освен че са включени всички стихотворения на Яна Язова от 1930 г. до последните ѝ недатирани стихотворения, преди смъртта ѝ през 1974 г., има приложение, в което исторически е показано отношението ѝ към нейната поезия и отношението на други литературоведи (вкл. и проф. Михаил Неделчев, който пръв видя в нейно лице един сериозен представител на сюрреализма в българската литература).
Чуйте повече от звуковия файл.
Снимка – изд. Изток-Запад
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg