Славата на франко-фламандския композитор Орландо ди Ласо (ок. 1532-1594) през Ренесанса е толкова голяма, че е надмината като че ли единствено от продуктивността му. Автор на над 2000 творби, той е наричан от съвременниците си "първенец на музикантите", а освен това е и забележителен певец, за когото съществуват легенди, че е притежавал толкова красив глас като момче, че е бил отвличан цели три пъти.
Много малко се знае за ранния живот на композитора. Роден в град Монс около 1532 г., Ласо може би е пял в църквата "Свети Николай". До нас са достигнали свидетелства обаче, че на 12-годишна възраст постъпва на служба при Феранте Гонзага, който пребивава в региона по това време, и скоро след това момчето го придружава до Милано, където Гонзага е управител на града. Пет години по-късно Орландо ди Ласо се мести в Неапол, където постъпва на работа при Константино Кастриото. Смята се, че по това време младежът започва да композира и че част от произведенията от първата му печатна колекция, издадена през 1555 г. в Антверпен, са от този период. След кратки назначения във Флоренция и Рим, Ласо постъпва през 1556 в двора на херцог Албрехт V в Мюнхен. Седем години след назначението си като тенор, композиторът е повишен на maestro di capella – длъжност, която ще заема в продължение на 30 години чак до смъртта си през 1594.
Основно задължение на Ласо през този период е било осигуряването на музика за богослужението, като основно място заемат месите му. Голяма част от тях са така наречените "пародийни меси", тъй като са създадени върху други произведения – мотети, шансони, мадригали – както негови, така и от други композитори. Месите на Ласо са определяни от музиколозите като "изключително инструктивна антология" на методите за разработване на предварително зададен музикален материал, независимо дали светски или духовен. В същото време обаче композиторът създава и кратки, силабични образци на жанра, които макар и да не демонстрират пълния му творчески капацитет, в по-голямата си част се радват на широка популярност по време на живота му.
Освен това Ласо твори и в жанра на мотета, мадригала, шансона и немската песен. Създава и над 100 Магнификата по време на живота си – значително повече от другите изтъкнати композитори от епохата (за сравнение Джовани Пиерлуиджи да Палестрина е автор на 35).
Този вторник (30май от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме живота и творчеството на ренесансовия композитор Орландо ди Ласо с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Орландо", Oxford Camerata, Европейския вокален ансамбъл, Камерния хор на Намюр, инструментален ансамбъл La Fenice и консорт "Ричеркар".
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg