Театрална работилница "Сфумато" ще излъчи пълната филмова версия на авторския танцов танго-спектакъл "TANGOMACHINE" – на 13 юли от 19:00 часа. Уникален не само за България, но и за света, той изследва в дълбочина естетиката на аржентинското танго, неговата история и еволюция. Целият спектакъл се изгражда върху взаимоотношенията между мъжа и жената. Танците в него отразяват различните периоди от житейския път на една връзка, а тангото служи като учебник по живот.
С "TANGOMACHINE" Ивайло Александров и Габриела Панчева от LAOKOONTANGO, автори, хореографи и изпълнители, изразяват величието на танца. За тях тангото не е просто национална култура на Аржентина или социален танц, който се танцува по т.нар. "милонги", а една истинска естетическа революция. Затова в спектакъла си те обединяват елегантността на класическото танго с екстравагантността на Tango Nuevo – тангото на младите, за да покажат безграничността на танца.
След 25 изиграни спектакъла идеята за тази безграничност достига дори нови измерения, защото пълната филмова версия на танцовия танго-спектакъл ще надскочи мимолетността на театралното изкуство и ще го превърне във вечност.
Във филма са използват всички възможности, които предоставя окото на камерата – зрителят може да види мащабността, но и да се затвори в детайлите. Заснет от девет гледни точки с шест камери, той показва всеки компонент от танца, Знаците могат да бъдат разчетени, а магията на действието – усетена. Камерите танцуват заедно с Ивайло Александров и Габриела Панчева.
"Тангото е изключителна емоция, така че, ако човек иска да се чувства жив, да изпита нещо в този забързан свят, който го обстрелва с какви ли не неприятни неща, танго и танцът могат да му донесат красота в този ден и да се потопят в един различен свят – малко по-красив и хармоничен", казва Габриела по повод филмовата версия на "TANGOMACHINE".
По нейни думи човек се развива чрез танца и в живота, а взаимоотношенията все повече се заздравят.
Ивайло Александров обяснява това, като съпоставя тангото и идеята на спектакъла с даоизма и неговите притчи:
"Липсва ни хармонията, която е необходима, за да полетим в крайна сметка. Нещата трябва да бъдат оставени да бъдат такива, каквито са създадени от природата. Танго е един от шедьоврите на тази природа. Той е създаден по някакъв начин от менталността на живи хора, но тези живи хора са търсили дао. Те са търсили хармонията в душите между двама души, за да може тази хармония да бъде изразена посредством танца. Танго е това – хармония и величие. Дао."
Тангото е алтернатива на всяко сценично действие – в хореографско отношение, в музикалната история, значимо е и не спира да търпи развитие. Има и екранна история, за която филмовата версия на "TANGOMACHINE“ по един или друг начин ще допринесе. Хората, които са му се посветили, не спират да изследват изразните му средства и да спомагат за революцията му.
"Тангото не стои не едно място, то се развива перманентно. Точно това е причината, поради която създадохме "TANGOMACHINE". Това е причината, поради която решихме да покажем не просто нашата версия на тангото, а да покажем на какво е способен един хореограф, танцьор и изпълнител благодарение на естетиката и технологията на тангото. Тази технология е безкрайна, тя е необятна като океан. В нея можеш да твориш по какъвто начин искаш, с когото искаш, където искаш и каквото искаш. Винаги можеш да създаваш "TANGOMACHINE", казва Ивайло Александров.
В "Артефир" той за първи път каза, че "TANGOMACHINE“ всъщност е замислен като част от трилогия:
"Ще бъде още по-пищно, по-занимателно, по-впечатлително и сензационно. Живеем в XXI век, така че ще си позволим лукса да използваме всички технологии, които векът ни позволява. Освен киното, което вече е част от естетиката на "TANGOMACHINE".
Ивайло Александров и Габриела Панчева играят спектакъла за първи път преди три години. Благодарни са на Театрална работилница "Сфумато", която е с тях през целия път – от създаването на "TANGOMACHINE“ и превръщането му в нещо много "сфуматофско" до филмовата версия на танго-спектакъла; както и на патрона им – Посолството на Аржентина в България.
Освен филмова премира на Ивайло и Габриела от LAOKOONTANGO им предстои дългосрочно пътуване в меката на тангото. Там, където то е национална култура и има своите извънвремеви и метафизични измерения. Ще пътуват до Буенос Айрес и Монтевидео и са готови за цялата неизвестност, която ги очаква.
Повече чуйте в звуковия файл.
Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по Луис Сепулведа с режисьор Катя Петрова. Филмът представя работата по двуезичния проект, реализиран от японския театър "ПУК" и Столичния куклен театър. Документалният разказ проследява актьорите,..
Роберт Леви, поет, има магистърски степени по Българска филология (1995, СУ "Свети Климент Охридски") и по Културна и социална антропология (1998, СУ "Свети Климент Охридски"). През годините е натрупал богат професионален опит – от строителен работник до сценарист на документални филми, и в момента живее във Франкфурт, Германия, където работи като..
Най-новата книга на Юлияна Антонова-Мурата е колекция от кратки разкази послания, дошли от далечна Япония. Те са не просто импресии от екзотична земя, която доскоро бе на практика тера инкогнита за всички българи, а деликатни миниатюри от внимателно подредена изложба, която ни разказва за страна, отдалечена не само географски и исторически, а..
Известният в съвременното българско изкуство художник Валентин Дончевски представя в галерията на "Шипка" 6 своята мащабна юбилейна изложба, проследяваща творческите му търсения през последните години. Изложбата, озаглавена "Рефлексии", съдържа близо 300 произведения – на хартия и платно и създава един сложен "сублимат от чувства, реакции,..
Спокоен, мъдър, казва само толкова – колкото иска, осъзнат и приел себе си, обичащ се. Такъв е човекът на 50, такъв е и моноспектакълът, който се играе за 50-и път. Жив, дишащ с публиката си, с енергия, която те превзема и замисля. Тежи си на мястото и е повече тук и сега от всякога. А мястото е Голямата сцена на Народния театър, моноспектакълът –..
"Когато истината престане да има значение всякакви други неща, които нямат отношение към нея започват да имат значение. – казва д-р Стефан Марков –..
В ефира на предаването "Време за наука" гостува Зорница Спасова , доктор по климатология от Софийския университет. Тя е експерт с дългогодишен опит в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg