Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гейбриъл Грос:

Качество в образованието има, когато работещите в сферата продължават да учат

| Интервю
Снимка: eudec2023.com

Гейбриъл Грос е учител, основател и директор е на демократично училище в Испания, член е на УС на Европейската общност за демократично образование. Като гост-лектор на Европейската конференция за демократично образование 2023, която се проведе в София, той представи темата "Осем основни аспекта на качеството на образованието и нуждата от демократично образование" и дискусия за дилемите в Демократичното училище.

За рубриката "Всичко за образованието" Гейбриъл Грос сподели личния си път до идеята за необходимост от училище, различно от стандартното. За съдействието при превода благодарим на Нели Керемидчиева

"Работих 5 години в частно училище, което беше смятано за модел за добро учебно заведение – с идеална база, чудесен екип, най-добри условия. Наложи ми се да бъда две седмици с момче, което страда от епилепсия, трябваше да бъда неотлъчно до него по цял ден като негова сянка. Това ми даде възможност лично да преживея всекидневието на един ученик дори в това образцово училище и да се поставя на негово място. В основни линии установих, че дори аз като възрастен не съм в състояние да седя на едно място концентриран час след час и ден след ден, при това върху неща, които дори не са ми интересни, а това бяха 9-10-годишни деца, и си представях какво е за тях. Така стигнах до убеждението, че такова образование се разминава с най-основните нужди на децата, не съответства на тяхната природа. Щом за мен като възрастен е толкова тежко, какво ли е за тези 9-10-годишни деца.  

Всички ние смятаме, че много обичаме децата си и хората, които работят с деца, са убедени, че ги обичат и правят най-доброто за тях. Това, което казвате и до което стигат много хора, е, че всъщност от начина, по който е организирано традиционното училище, се вижда, че ние не сме добри към децата си, не им съчувстваме и не знам дали ги обичаме наистина?

Добър въпрос и добър начин да погледнем на нещата. Аз бих казал също да помислим обичаме ли сами себе си и какво ни показва собственият ни опит от ученическите години, изглежда сме го забравили. Така повтаряме собствения си път, защото си казваме – щом е било добро за нас, така трябва да е и за децата ни, но дали наистина е било добро за нас? Да си задаваме въпроси дали собственият ни път е бил добър, е тежко и болезнено и затова повтаряме преживяното с децата си без да си задаваме въпроси, за да избегнем тежестта им.

Всъщност това е голяма отговорност да поемеш по този път да търсиш, ако не си сигурен, кое е добро, необходимо, важно за децата. Вие сте поели по този път, как носите тази тежест?

Просто се опитваме. Днес имахме среща и един от водещите в движението за Демократично училище каза, че най-лошото е да решим, че сме прави, защото тогава ще спрем на едно място и ще престанем да се развиваме. Така че ние не знаем дали сме прави, но най-доброто, което можем да направим, е да се стараем да даваме най-доброто от себе си, да, учим, да се развиваме, да търсим, да поставяме под въпрос и нашите практики, да бъдем гъвкави и чувствителни към децата, към себе си и да не спираме да се движим.“

Според Грос други важни аспекти на качеството в образованието са взаимоотношенията между участниците в процеса, при които децата са пълноправни участници (стимулиране на вътрешната им мотивация), зачитането на играта като необходимост и начин за изграждане на младите, ученето в реален досег с природната и социалната среда, приоритет на процеса и реагиране на възникващите ситуации пред твърдото следване на предварително зададени цели и съдържание, споделяне на общо пространство, а не разделяне по възраст.

По отношение на притеснението, че Демократичното училище не дава достатъчно добра академична подготовка, Грос се позовава на доклади на световни организации като УНИЦЕФ и ЮНЕСКО, според които половината от завършващите ученици по света не покриват минималните стандарти, след като са посещавали училище всеки ден в продължение на години. Той споделя и преживяното лично от собственото му дете и от други, учили в демократично училище, при преминаване в стандартно – притеснението, че няма да са на равнището на останалите и бързото "наваксване". Пак според световните организации показател за качеството с нарастващо значение през ХХI век е демократичното участие на учителите и учениците в образователния процес.

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.

Снимки – eudec2023.com

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Национален парк „Шумава“, Чехия

За националния парк "Шумава" в Чехия или защо биоразнообразието е толкова важно

"Образованието по екология и биоразнообразие е ключово, за да може човек не само да се научи да познава по-добре света около себе си, но и да го цени и да го пази", казва Александър Маринов-Санчо. Той е преводач по професия, но еколог и орнитолог по душа и сега споделя своя опит като доброволец в лагера в националния парк "Шумава" в Република Чехия...

публикувано на 12.12.24 в 07:55

Чудото шоколад – Епизод две: Капризният шоколад – технологии, грешки и романтика

"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте опитали..

публикувано на 11.12.24 в 12:25

Проф. Вида Вукоя: Писмеността е основно културна единица, а не политическа

Както неведнъж сме установявали в разговорите си за езика, намесата на политиката в теми, по които думата би трябвало да има единствено науката, винаги има злощастни последствия не само за научната истина, но и за отношенията между хората и държавите, за културата и духовния климат изобщо. Историята на двете славянски азбуки – глаголицата и..

публикувано на 11.12.24 в 09:35
Д-р Димчо Радев

Реставрацията е търпение, изключителни познания и най-вече умения

"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес..

публикувано на 10.12.24 в 16:15

Фондация "Еврика" между старата и новата година

Една от малкото фондации, създадени в началото на прехода и запазили дейността си и до днес, е фондация "Еврика". Около 3000 стипендианти – студенти и ученици, над 1750 безвъзмездно подпомогнати млади хора да специализират в престижни научни центрове и компании, както и да участват в международни научни форуми – това е съвсем бегъл поглед към..

публикувано на 10.12.24 в 14:42