Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Толкова се радвам да се върна в този театър! – Беса Лугичи за Старозагорската опера

Последната премиера на чудесния оперен театър в Стара Загора е красивата и екзотична приказка на Жорж Бизе "Ловци на бисери", представена на 21 и 22 март от екип в състав: Славчо Николов– режисьор, Владимир Бошнаков – диригент, Младен Станев – хормайстор, Ромина Славова – пластика. Езиковата подготовка на певците, преводът и субтитрите са на Снежина Здравкова, която специално за предаването "Неделен следобед" направи кратко интервю с оперната звезда от Косово Беса Лугичи, която представи ролята на Лейла във втория спектакъл в Стара Загора.


Беса, не за пръв път работиш в България, а в операта в Стара Загора също не ти е първа постановка. Кажи какво интересно имаше за теб в тази постановка на "Ловци на бисери".

Беса Лугичи: Да, вярно е, че е голямо удоволствие за мен да работя в този театър, защото там ми дават достатъчно пространство, за да дебютирам в роли, които за мен са много важни за израстването ми като артист, но и като музикант. Този път съм особено щастлива, защото никога не съм си мислела, че ще дебютирам в тази роля – Лейла от "Ловци на бисери". Но г-н Огнян Драганов ми казваше, че тази роля е за мен, че мога да опитам друг начин на пеене в музика, където се чувствам добре, а тя наистина ми харесва. Беше прекрасна възможност да работя с г-н Славчо Николов, с маестро Бошнаков, с певците, които са ми близки, всички те са истински професионалисти и ти дават огромно професионално задоволство. Затова се радвам толкова да се върна в този театър. Много щастлива съм, че направихме тази постановка. Не беше лесна работа! Особено пък, защото трябваше да пеем на френски! Работихме със Снежина, която свърши много сериозна работа с всички певци, за да звучим точно на френски, а не на друг език. Самата аз съм доволна от това, което показахме. Доказателство е и, че публиката толкова много ни ръкопляска – което означава, че ѝ е харесало каквото показахме. Въпреки, че работихме с такова темпо! И се надявам, че няма да спрем дотук, че ще се намерят и други възможности да се повтори тази продукция. Тя наистина се превърна в голям успех за всички.


Каква е разликата в работата ти по "Фауст" и сега в "Ловци на бисери". Има ли някаква голяма разлика и ако да, каква е тя?

Б.Л.: Мисля, че Фауст е повече философска, друга натура за пеене. При мен специално Маргарита е по-близка до моя тип пеене, до моето звучене, моята "вокалност". Когато видях партитурата, а и после, когато пях партията, не ми се видя толкова трудна за преодоляване. Но при Лейла, която е доста по-висока, по-скоро е колоратурна, като Анджелика, аз имам естествено този глас. Имах известно съмнение, мислех, че тази роля може би няма да се получи. Но видях, че след като пях Лучия, Виолета, Лейла приляга отлично на моя глас. Разбира се, винаги трябва да търсим да подобрим нещо, не само в конкретната роля, по принцип. Но вярно е също, че при Лейла предизвикателството беше по-голямо, отколкото при "Фауст". Макар, че и във "Фауст" ролята е голяма и изисква също много сериозна работа. Но и при двете, макар че са в различен стил, аз се чувствах добре.


Доколкото разбирам, самата постановка на "Ловци на бисери" ти хареса. Има ли нещо повече, което би направила в тази роля?

Б. Л.: Какво да дам повече на ролята ли? При това темпо на работа, в този кратък период, в който работихме, беше невъзможно да направим повече. Защото бяхме два състава и трябваше всички да репетираме. Но е сигурно, че не само при Лейла, и за всички роли артистът трябва винаги да намира и да наслагва, да подобрява работата си и да даде най-доброто от себе си. Щеше ми се да имаме повече време и да репетираме повече, за да се подобрим още и ролите ни да ни станат още по-близки. Казвам го за себе си, но мисля, че се отнася за всички артисти. Защото само две представления, колкото имахме сега, не са достатъчни.

В звуковия файл можете да чуете интервюто на Снежина Здравкова, както и изпълнения на Беса Лугичи като Маргарита от "Фауст" и като Лейла – запис от спектакъла на "Ловци на бисери", състоял се на 22 март в Старозагорската опера под палката на Владимир Бошнаков.

Снимки: Държавна опера - Стара Загора
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

С клавирно дуо започна 15-ото издание на "Дни на класиката" в Балчик

Балчик се превърна в център на културния живот с две значими събития – Седмицата на италианската култура и фестивала "Дни на класиката" . В неделя бе открита "Седмицата на италианската култура", а в събота започна едно от най-чаканите събития в града – "Дните на класиката". Сава Тихолов , началник отдел "Култура, протокол и връзки с обществеността" в..

обновено на 22.07.24 в 09:56

Вечер с ролите на Катя Попова

На 21 януари 2024 г. се навършиха 100 години от рождението на една велика българка, която има кратък но впечатляващ живот с множество изяви у нас и по световните оперни сцени; наричана от италианската преса "българската Тебалди" – Катя Попова. Родена в Плевен, но покорила сърцата на любители и професионалисти в най-големите оперни театри и концертни зали..

публикувано на 20.07.24 в 08:10

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 31 юли 2024 г.

16 юли Свири Филхармонията на Осло с диригент Клаус Макела. 3.00 часа – Джулия Пери (1924-1979), Кратка пиеса за малък оркестър. 3.09 часа – Дмитрий Шостакович (1906-1975), Концерт за виолончело № 1 в Ми бемол мажор, оп. 107. Солист: Сол Габета (виолончело). 3.38 часа – Петерис Васкс (р.1946), Gramata cellam (The Book) – втора част, Долчисимо. Изпълнява..

публикувано на 15.07.24 в 10:34

"Лоенгрин" в постановка от Виена

"Никоя друга опера на Вагнер не е получила толкова хвалебствия или е била обект на толкова критични подигравки като Лоенгрин. Едно е ясно – предвид вътрешната противоречивост на пиесата, театърът е изправен пред върховното предизвикателство да развие проникновена и чувствителна деконструкция на своите ролеви модели и конфликтни структури. Културата..

публикувано на 13.07.24 в 08:10

Danai – новият глас на българската музикална сцена

Емилия Тончева, актрисата, завършила Академията по драма в Пекин, излезе с албум от три песни под псевдонима Danai. Това е нейният дебют на българската музикална сцена. Емилия комбинира жанрове и изразни средства във всичко, с което се захване – актьорско майсторство, танц, музика. Неслучайно, когато погледнем към това, което днес някак..

публикувано на 12.07.24 в 09:34