Последната премиера на чудесния оперен театър в Стара Загора е красивата и екзотична приказка на Жорж Бизе "Ловци на бисери", представена на 21 и 22 март от екип в състав: Славчо Николов– режисьор, Владимир Бошнаков – диригент, Младен Станев – хормайстор, Ромина Славова – пластика. Езиковата подготовка на певците, преводът и субтитрите са на Снежина Здравкова, която специално за предаването "Неделен следобед" направи кратко интервю с оперната звезда от Косово Беса Лугичи, която представи ролята на Лейла във втория спектакъл в Стара Загора.
Беса, не за пръв път работиш в България, а в операта в Стара Загора също не ти е първа постановка. Кажи какво интересно имаше за теб в тази постановка на "Ловци на бисери".
Беса Лугичи: Да, вярно е, че е голямо удоволствие за мен да работя в този театър, защото там ми дават достатъчно пространство, за да дебютирам в роли, които за мен са много важни за израстването ми като артист, но и като музикант. Този път съм особено щастлива, защото никога не съм си мислела, че ще дебютирам в тази роля – Лейла от "Ловци на бисери". Но г-н Огнян Драганов ми казваше, че тази роля е за мен, че мога да опитам друг начин на пеене в музика, където се чувствам добре, а тя наистина ми харесва. Беше прекрасна възможност да работя с г-н Славчо Николов, с маестро Бошнаков, с певците, които са ми близки, всички те са истински професионалисти и ти дават огромно професионално задоволство. Затова се радвам толкова да се върна в този театър. Много щастлива съм, че направихме тази постановка. Не беше лесна работа! Особено пък, защото трябваше да пеем на френски! Работихме със Снежина, която свърши много сериозна работа с всички певци, за да звучим точно на френски, а не на друг език. Самата аз съм доволна от това, което показахме. Доказателство е и, че публиката толкова много ни ръкопляска – което означава, че ѝ е харесало каквото показахме. Въпреки, че работихме с такова темпо! И се надявам, че няма да спрем дотук, че ще се намерят и други възможности да се повтори тази продукция. Тя наистина се превърна в голям успех за всички.
Каква е разликата в работата ти по "Фауст" и сега в "Ловци на бисери". Има ли някаква голяма разлика и ако да, каква е тя?
Б.Л.: Мисля, че Фауст е повече философска, друга натура за пеене. При мен специално Маргарита е по-близка до моя тип пеене, до моето звучене, моята "вокалност". Когато видях партитурата, а и после, когато пях партията, не ми се видя толкова трудна за преодоляване. Но при Лейла, която е доста по-висока, по-скоро е колоратурна, като Анджелика, аз имам естествено този глас. Имах известно съмнение, мислех, че тази роля може би няма да се получи. Но видях, че след като пях Лучия, Виолета, Лейла приляга отлично на моя глас. Разбира се, винаги трябва да търсим да подобрим нещо, не само в конкретната роля, по принцип. Но вярно е също, че при Лейла предизвикателството беше по-голямо, отколкото при "Фауст". Макар, че и във "Фауст" ролята е голяма и изисква също много сериозна работа. Но и при двете, макар че са в различен стил, аз се чувствах добре.
Доколкото разбирам, самата постановка на "Ловци на бисери" ти хареса. Има ли нещо повече, което би направила в тази роля?
Б. Л.: Какво да дам повече на ролята ли? При това темпо на работа, в този кратък период, в който работихме, беше невъзможно да направим повече. Защото бяхме два състава и трябваше всички да репетираме. Но е сигурно, че не само при Лейла, и за всички роли артистът трябва винаги да намира и да наслагва, да подобрява работата си и да даде най-доброто от себе си. Щеше ми се да имаме повече време и да репетираме повече, за да се подобрим още и ролите ни да ни станат още по-близки. Казвам го за себе си, но мисля, че се отнася за всички артисти. Защото само две представления, колкото имахме сега, не са достатъчни.
В звуковия файл можете да чуете интервюто на Снежина Здравкова, както и изпълнения на Беса Лугичи като Маргарита от "Фауст" и като Лейла – запис от спектакъла на "Ловци на бисери", състоял се на 22 март в Старозагорската опера под палката на Владимир Бошнаков.
Днес поздравяваме Тони Димитрова с рождения ѝ ден – обичаната българска певица, която продължава да вълнува сърцата на своите почитатели. В навечерието на своя концерт в зала 1 на НДК, тя сподели мислите си в ефира на "Нашият ден". На въпроса какво я прави толкова обичана от хората, Тони Димитрова отговори искрено и с усмивка: "Не знам на какво..
Едно от изданията на предаването "Портрети" посветихме на един, бих казала, истински будител на народната музика в Граово. Това е Станчо Стоилов – стилен певец с оригинален авторски репертоар, педагог, прочут майстор на традиционни инструменти и акордьор. Името му свързваме и с първото музикално училище за фолклор у нас. През октомври 2024 г. се..
В последната събота за 2024 година, на 28 декември, Метрополитън опера отвори архивите си и така в прочутите съботни радиоматинета прозвуча празничен спектакъл от Коледа през 1982 г. Едно възхитителното ретро предаване от Ню Йорк ви поднасяме и ние на 4 януари от 20 часа : "Хензел и Гретел" от Енгелберт Хумпердинк . В любимата приказка,..
Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..
В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:
В рубриката "Разговорът" поканихме трима представители на водещи издателства в България, за да споделят своите виждания за литературната 2025 година...
Днес беше опелото на писателя Димитър Коруджиев, който си отиде на 84-годишна възраст. "Градината с косовете" е един от най-известните му книги, както..
2025 година обещава да бъде знакова за културния живот на Пловдив, според Виктор Янков , експерт "Събития и проекти" във фондация "Пловдив 2019". Градът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg