Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Що е то елитно образование?

Александър Чакмаков: Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен – да разбира какво му се говори и какво чете

Снимка: Pixabay

Що е то елитно образование? В технологичното време, в което растат децата, имайки достъп от най-ранна възраст до различни езици, екрани и медии, как се преподава в едно престижно българско училище – разговор в "Нашият ден" с Александър Чакмаков, директор на Първа английска езикова гимназия.

По думите на Чакмаков учителството е вътрешно усещане и потребност. Гостът споделя, че още в най-ранна детска възраст започва да мечтае за учителската професия. Чакмаков завършва право, по съвет на своите родители, и днес не съжалява за това житейско отклонение. Желанието да преподава все пак се оказва по-силно и младият учител преминава през различни етапи на професионалното си развитие, като вече от една година е директор на Първа английска гимназия.  

"Смятам, че всяко едно училище може да бъде елитно – това зависи от учителите и от родителите, които да подкрепят процеса и да покажат на децата, че знанието е най-ценно в живота", заявява Чакмаков и дава за пример възрожденската епоха, когато заможните семейства насърчават образованието на своите деца, като ги изпращат в чужбина. Тези деца се завръщат като образовани и завършени личности, които оставят своя културен и обществен отпечатък в България.

Образованието води към прогрес, но в днешно време идеалите са променени –  не е модерно да си знаещ и можещ, по думите на Чакмаков. Учителят изтъква, че съвременните деца имат голям потенциал и нови перспективи пред себе си. Много подрастващи още в предучилищна възраст овладяват чужд език, заради достъпа си до игри и филми.

Като директор на елитно училище Чакмаков наблюдава учениците от различни възрасти всеки ден. В предгимназиалните класове децата са по-прилежни и ентусиазирани в образователния процес, смята Чакмаов. За съжаление в гимназията сякаш духът от бутилката бива изпуснат и поведението и мотивацията на учениците се влошават – добрите стават свръхдобри, но по-слабите драстично изостават, по думите на госта.  

Според Чакмаков българската образователна система обръща детайлно внимание на безсмислени неща. "Ученикът трябва да излезе от училище функционално грамотен, да разбира какво му се говори и какво чете", заявява учителят и акцентира върху необходимостта от реални реформи в тази посока. Чакмаков изразява мнението, че в сферата на образованието прибавената стойност и резултатите от реформите се проличават след години, затова трябва да се действа с по-голям размах, а не на парче. Минало е достатъчно време от въвеждането на образователните реформи през 2016 година и хората, работили на терен в институциите и училищата, виждат слабите места и грешките в системата, смята Чакмаков. Според госта не е задължително винаги да се съизмерваме със свръхразвитите страни от Западна Европа. По-добре е да взимаме добри примери и практики от съседните балкански страни и от тези в Централна Европа, където манталитетът, ценностите и начините на възприятие са сходни с нашите. Чакмаков обръща внимание, че ниските резултати на страната ни от тестовете PISA се дължат именно на факта, че въпросите са базирани на чужда образователна система и метод на оценяване.

Александър Чакмаков завършва разговора с думите: "Утре е 24 май. Винаги се организира шествие на училищата, което тръгва от Президентството и стига до Народната библиотека. Нека всеки, който има време и желание да дойде, да доведе децата си, защото това е най-красивият български празник, с който трябва да сме изключително горди. Да не забравяме на димите на Вазов, че и ние сме дали нещо на света."

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 
По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Отличниците в края на учебната година

Един невероятен клас от СМГ постигна 99,32 среден успех на матурите

Срещаме слушателите на предаването "Нашият ден" с един невероятен клас от СМГ "Паисий Хилендарски", постигнал среден успех на матурите 99,32 точки от възможни 100 . Класният ръководител и учител по математика г-жа Елена Киселова разказва за пътя към блестящия резултат, в който не липсва критика към българската образователна система. От общо..

публикувано на 18.07.24 в 11:53
Д-р София Ангелова

Туберколозата – една (не)обичайна диагноза

Случай на служител в детска градина с туберколоза привлече силно внимание в медийното пространство. За туберколозното заболяване и летните пневмонии в Lege Artis говори пулмологът д-р София Ангелова .   По думите на д-р Ангелова туберколозата не е необичайна за България диагноза. Обикновено заболеваемостта се повишава, когато качеството на..

публикувано на 17.07.24 в 14:11
Доц. д-р Красимира Христова

Как да намалим риска от сърдечно-съдови инциденти в топлото време?

За пореден път днес почти цялата страна е обхваната от червен код поради опасни горещини – между 38 и 43 градуса. Как да намалим риска от сърдечно-съдови инциденти в топлото време –  слушателите на Lege Artis съветва доц. д-р Красимира Христова , кардиолог и председател на Асоциацията по сърдечно-съдова образна диагностика. Горещините..

публикувано на 17.07.24 в 13:27
Обща снимка на участниците

Над 300 младежи заявиха: Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена

Росена Добрева от Средно училище "П. Яворов" Стралджа спечели Международния филмов и литературен ученически конкурс "Който спаси един човешки живот, спасява цяла вселена" . Наградата, придружена с предложение за месечен стаж, на Росена Добрева връчи генералният директор на Българското национално радио Милен Митев. За участието в конкурса,..

публикувано на 17.07.24 в 10:44

Боклукът – първородният грях на всеки потребител

Отпадъкът е ценен разказвач на механизмите, които движат дадено общество – пресечна точка между природно и културно, локално и глобално. Боклукът разколебава границата между това, което е мое, и това, което не е, между полезно и вредно, приемливо и неприемливо, определено и неопределено. Кой притежава отпадъците, има ли "добър" отпадък и дали..

публикувано на 16.07.24 в 14:25