Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в "Любовен еликсир"
Снимка: Met Opera Archives

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами, когато пуснете радиото и някой пее знаете, че това съм аз! Гласът ми не може да бъде сбъркан с никой друг…"

Публиката наистина боготвореше Павароти и спектакълът на "Любовен еликсир" е поредното доказателство за това. Независимо дали в театъра или на концерти на открито, които обединяваха стотици хиляди обсебени от свръхмагнетизма, от ослепителната харизма на Лучано. А той бе идеалното въплъщение на суперзвезда! Твърдят, че е най-популярният и обичан тенор след Карузо.

Твърдят го и меломани, и критици. Заради разкошния, сякаш необятен глас, разпознаваем на мига. Заради силната индивидуалност и невероятна лекота, с която общуваше и от сцената, и в живота.

Маститият педагог Еторе Кампогаляни предрича на Лучано бляскава кариера още през 1961: тогава идва първата победа на конкурса за вокалисти в Реджо Емилия.

Година по-късно Павароти се появява на сцената в Палермо като херцога в "Риголето", а Тулио Серафин ръководи спектакъла.

"Тогава за пръв път ме окуражи музикант от такъв ранг! Кариерата ми започна многообещаващо, но можеше да приключи и твърде скоро. Провървя ми, защото ме забеляза Алесандро Зилиани – известен импресарио от Милано", разказва великият тенор. Следва дебют в Ла Скала, Ковънт Гардън, Виенската държавна опера, Сан Франциско, МЕТ…

Павароти се превръща в легенда. Ще го усетите и в този спектакъл. Още с появата му, с първата каватина Лучано вече се носи на крилете на всеобщото обожание. В този смисъл трудна без съмнение е задачата на партньорите му, но сопраното Джудит Блегън с лекота се вмъква в образа на дяволитата Адина. Белкоре е баритонът Джон Риърдън. Като д-р Дулкамара се преобразява басът Ецио Фладжело, а сопраното Лорета ди Франко – като Джанета. Макс Рудолф ръководи хора и оркестъра на МЕТ.

Доницети пише една от най-хубавите си комични опери за рекордно кратък срок – 14 дни! Авторът на либретото Феличе Романи преработва текста на Йожен Скриб, писан за френския композитор Даниел Обер. Премиерата на "Любовен еликсир" на 12 май 1832 година в Милано се превърнала в истински триумф за Доницети, а следващите 30 спектакъла са разпродадени буквално за часове…

И още: Неморино на Павароти влиза в Рекордите на Гинес. 24 февруари 1988 година – в Дойче Опер Берлин представят "Любовен еликсир". Еуфорията е неописуема: след оглушителни овации тенорът се появява… 165 пъти на сцената! Ей, Богу не е за вярване! Трудно е да се преброят тези 165 пъти! Но това е Лучано Павароти. Синоним на красотата на човешкия глас: "чист като планински поток, невероятно изразителен с рядко красив тембър, широк диапазон, палеща страст… Глас, който блика сякаш от небесата…" Как ли не опитват критиците да облекат в думи и понятия това чудо на природата – гласът на Лучано Павароти! И какво по-ярко доказателство от Una furtiva lagrima – гениалната мелодия на Доницети, създадена сякаш тъкмо за Лучано Павароти.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Карло Бергонци и Рената Тебалди

Две оперни легенди в "Дон Карлос" на Верди

В съботната вечер ще си припомним гласовете на Карло Бергонци и Рената Тебалди. La divina Renata я наричаха милионите фенове по света заради уникалните вокални качества – рядко срещано по сила и красота лирико-драматично сопрано. Безукорна техника, която ѝ помага с лекота да преодолява най-виртуозните епизоди, гъвкавост, фантастични отблясъци, мекота и..

публикувано на 28.12.24 в 07:50
Ивайло Маджаров и Светослав Петров

Ивайло Маджаров и фолклора като живот и смисъл

Фолклора – отдавна забравен мит или важен елемент в съвремието ни. Колко младите се интересуват от традицията миналото и родът и до колко това движи бъдещето. Това обсъждаме в разговора ни с народния певец и хореограф Ивайло Маджаров. Преподаването на малки и големи в основаната от него школа за фолклорни вдъхновения "Олга Борисова" описва като своя..

публикувано на 27.12.24 в 08:35

Конрад Хъруиг: Искам да повярвате, че хората гледат на България като страна с нова и модерна музика

Американската легенда на джаз тромбона гостува в предаването "Джазисимо" след серия клубни концерти в София заедно с български джаз музиканти, с които той поддържа топли отношения от две десетилетия – Атанас Попов, Антони Дончев, Георги Дончев, Димитър Льолев, Михаил Иванов-Мишо, Васил Спасов и други. През 2018 г. Конрад Хъруиг е специален гост на..

публикувано на 25.12.24 в 17:10
Мирослава Кацарова

Back to the Cinema с Мирослава Кацарова

Преди точно 10 години се появи една от емблематичните концертни програми на българската джаз вокалистка Мирослава Кацарова, наречена CINEMA. Тя включваше музикални теми и песни от филми, свързани основно с европейското кино. Сред филмите, чиято музика бе интерпретирана от Мира и нейния джаз квартет (Мирослав Турийски, Веселин Веселинов Еко, Христо..

публикувано на 25.12.24 в 11:27
Мария Мира Христова, инж. Васил Ботев и Людмила Лазарова с вълшебното

За песента "Копче-топче" или как на Коледа стават чудеса

Песента "Копче-топче" пристига директно в радиоефира от творческата работилница на инж. Васил Ботев и певицата Людмила Лазарова в навечерието на Светлите празници. Процесът на създаването на песента и историята на инж. Васил Ботев започва в разгара на лятото в предаването "Terra Култура". Тогава пожелания за творчески успех отправя и Мими Колева..

публикувано на 25.12.24 в 09:11