Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Антон Угринов с клас по актьорско майсторство в НАТФИЗ

Снимка: личен архив

Режисьорът и актьор Антон Угринов за първи път ще бъде художествен ръководител на клас по актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ.

"Над 20 години преподавам в НАТФИЗ актьорско за драматичен театър и режисура, но до този момент съм бил асистент, бил съм в класовете на проф. Атанас Атанасов, на проф. Стефан Данаилов. Това ще бъде моят първи клас, на който ще бъде художествен ръководител. За мен също е много интересно и истински се вълнувам с какви хора ще се срещна, как ще се образува този клас. Съдбата е особено нещо, човек никога не знае как се пресичат човешките животи", каза той в "Какво се случва".

Всеки един от нас е бил в ситуацията да е един от многото в театралния салон, но с чувството, че е единствен. Само ти и актьорите на сцената сте в театралния салон. Те говорят директно на теб, твоята душа и вътрешни битки, страхове и желания са разпознали и ти дават път към въпросите ти.

За да се стигне до този момент обаче, актьорите преминават през много – теория, практика, усещания, наблюдения, самонаблюдения, вглъбяване в образа и бягство от себе си, завръщане и заживяване с персонажа. Тъкмо на това ще учи студентите си Антон Угринов. На техники, работа с вътрешния емоционален свят, познание за функцията им в един театрален спектакъл, за динамичната им взаимовръзка с различните режисьорски стратегии.

"Да се стане актьор, е сложно нещо, защото е комбинация от страшно много неща. От опита си през години мога да кажа със сигурност, че характерът е едно най-важните неща – да имаш характер, за да се занимаваш с тази професия, да се развиваш. Разбира се, трябва да имаш талант, късмет, трябва да имаш страшно много неща, които да те поддържат, защото актьорската професия не е нещо, което човек може да върши механично, по инерция. Това е огромно натоварване, на всякакво ниво, защото ако за един музикант инструментът е това, с което работи, инструментът на актьора е неговата физика, неговата психика. Актьорът непрекъснато изразходва себе си - и по време на репетиции, и още повече по време на представление. Той работи със собствените си чувства, душа, сърце, мисли – обясни Угринов и продължи:Това е истински изтощително и ако седиш същински, истински, ако потъваш докрай, ако използваш актьорската професия, за да създаваш истинска среща с хората и по някакъв начин да се пресичаш с тези текстове, да ровиш вътре в себе си, е нещо, което е много трудно, но едновременно с това е и много вълнуващо и има огромен смисъл. Когато се случи някакъв момент на сцената, е нещо, което определено може да се запомни завинаги, осмисля битието ти и като човек, и като актьор."

Но кога актьорът е инструмент в ръцете на режисьора, а и на автора, чиято драматургия интерпретира, и кога е техен пълноправен партньор? Трябва ли и зрителят от своя страна да види представлението, плод на това партньорство, вътре в себе си и става ли и той партньор в него? Защо и този, който те въвежда в света на материята, която изучаваш, се оказва ключов за теб и твоите разбирания за изкуство?

Интересно е и дали човекът с отношение към изкуството се чувства леко неуютно в контекста, в който се намира страната ни по което и да е време, и дали има истина в онзи въпрос на късмет.

Чуйте всичко това и още от Антон Угринов в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нежността и жестокостта на битието в галерия “Анел”

Изложбата "Нежността и жестокостта на битието", представена в музей-галерия "Анел" в столицата, отбелязва 50 години творческа дейност на двама изключителни български художници – Георги Данчев и Невена Луканова. Експозицията включва разнообразие от произведения, обединяващи скулптура, рисунки и колажи, които отразяват оригиналния творчески път на..

публикувано на 04.02.25 в 17:35

Театър 199 представя "Швейцария" от Джоана Мъри Смит

Премиерният спектакъл "Швейцария" от Джоана Мъри Смит ще се играе тази вечер на сцената на Театър 199. Началният час е 19:30, а пиесата се поставя за първи път в България. Режисьор е Владимир Люцканов, а преводът е на Златна Костова. Сюжетът ще пренесе зрителя из алпийските поляни на Швейцария, където главната героиня, известната писателка..

публикувано на 04.02.25 в 17:25

Първи поглед към 29-ия Международен София филм фест и българските филми

София филм фест е верен на традицията да бъдат представяни българските филми пред възможно най-широка и разнолика аудитория. Новият игрален филм „Залог“  на майстора на разказа Светослав Овчаров  е доказателство за непрестанния стремеж към истории, които подреждат важни елементи от пъзела на българската народопсихология. Той ще открие..

публикувано на 04.02.25 в 15:39

Театрална интерпретация на "Детска история" от Петер Хандке

"Детска история" е част от тетралогията "Бавно завръщане" на носителя на Нобелова награда за литература – Петер Хандке. В новелата авторът разказва десет години от живота на един мъж след раждането на неговото дете. Той отглежда сам своята дъщеря след раздялата с нейната майка. "Детска история" обаче е и история за самотата и отчуждението, за кризата..

публикувано на 04.02.25 в 15:06
Флоренс Форести

Флоранс Форести получава голямата награда "Огюст" за комедийно творчество

Флоранс Форести беше коронясана за комик на годината на първото издание на наградите хумористичните награди "Огюст" , предаде сайтът Франсинфо. Събитието, водено от комика Себастиен Туен, се състоя в комплекса "Новият век" в Лил в рамките на фестивала на комедията Lillarious, който продължава до 9 февруари . На церемонията бяха връчени седем..

публикувано на 04.02.25 в 14:30