Независимият избор. Него жадуват мнозина, за него в битка се впускат силните, смелите и безпардонните. От него като попарени с вряла вода бягат повечето, привели глава и приели "трябва" за единствения закон на времето. Независимият избор – има ли го, няма ли го? Мит ли е, легенда ли е? Навярно всеки има свой отговор. И дано е така.
Човек обаче, в дни като днешния, в който се отбелязва независимостта на България, може да си даде сметка, че ако има нещо, което избира независимо, то това е музиката, която слуша. По простата причина, че с музиката винаги е лично. Ако не харесваш някоя песен, просто не я слушаш. Ако някой друг ти я пусне, сменяш я.
Като се още повече се позамисли човек, във фестивални дни като тези на 42-рата "Златна роза" във Варна, и с киното не е по-различно. То – стилът му, ритъмът му и онези, които говорят езика му – е от влюбванията, които, дори да се случат неусетно, ти носят усещане за цял живот и за тях никога не съжаляваш. Защото само ти, еднолично и с чисто съзнание, избираш кой филм да гледаш.
Независим избор е изкуството в живота ни, но за създаването му се налага да се справяш с немалко зависимости. За това какви и как се прави изкуство във време, в което хиперкомерсиализмът и свръхконсумацията му дишат във врата, в "Кино с думи" говорят една режисьорка и един продуцент и разпространител на българско кино, и двамата актьори. Яна Титова е член на журито за пълнометражно кино на тазгодишния Фестивал на българския игрален филм, а Алек Алексиев се завърна от Украйна и взе участие в "Общата молитва за мир" във Варна, която се проведе едновременно на четири континента.
В звуковия файл ще чуете:
• какво означава да се чувстваш свободен в това, което правиш;
• до какво води вярата в себе си;
• кога вътрешната молитва и колективната енергия могат да доведат до усещане за мир;
• защо любовта е това, което ни кара да изпитваме сила и да се намираме в точната компания;
• каква е разликата между това да правиш кино, за да разкажеш историята, която истински те вълнува, и да правиш бизнес с киноизказ;
• защо на актьора може да се гледа като на висше същество;
• колко важна е всъщност рекламната кампания на един филм за неговия успех и пълните кинозали;
• как стои въпросът с цензурата и автоцензурата;
• защо вървим към опростачване във време на политкоректност;
• как през призмата на хумора можем да засегнем и най-болезнените проблеми;
• защо да правиш изкуство няма цена, но има възвращаемост във времето;
• каква е значимостта на българския език и нуждата от съвременен лидер;
• когато живеем един живот и сме тук за малко, колко важно е да се усмихваме и да се стараем да даваме добър пример?
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg