Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Златна роза 2024

Независимо за киното с Яна Титова и Алек Алексиев

Снимка: jasmin.bg

Независимият избор. Него жадуват мнозина, за него в битка се впускат силните, смелите и безпардонните. От него като попарени с вряла вода бягат повечето, привели глава и приели "трябва" за единствения закон на времето. Независимият избор – има ли го, няма ли го? Мит ли е, легенда ли е? Навярно всеки има свой отговор. И дано е така.

Човек обаче, в дни като днешния, в който се отбелязва независимостта на България, може да си даде сметка, че ако има нещо, което избира независимо, то това е музиката, която слуша. По простата причина, че с музиката винаги е лично. Ако не харесваш някоя песен, просто не я слушаш. Ако някой друг ти я пусне, сменяш я.

Като се още повече се позамисли човек, във фестивални дни като тези на 42-рата "Златна роза" във Варна, и с киното не е по-различно. То – стилът му, ритъмът му и онези, които говорят езика му – е от влюбванията, които, дори да се случат неусетно, ти носят усещане за цял живот и за тях никога не съжаляваш. Защото само ти, еднолично и с чисто съзнание, избираш кой филм да гледаш.

Независим избор е изкуството в живота ни, но за създаването му се налага да се справяш с немалко зависимости. За това какви и как се прави изкуство във време, в което хиперкомерсиализмът и свръхконсумацията му дишат във врата, в "Кино с думи" говорят една режисьорка и един продуцент и разпространител на българско кино, и двамата актьори. Яна Титова е член на журито за пълнометражно кино на тазгодишния Фестивал на българския игрален филм, а Алек Алексиев се завърна от Украйна и взе участие в "Общата молитва за мир" във Варна, която се проведе едновременно на четири континента.

В звуковия файл ще чуете:
• какво означава да се чувстваш свободен в това, което правиш;
• до какво води вярата в себе си;
• кога вътрешната молитва и колективната енергия могат да доведат до усещане за мир;
• защо любовта е това, което ни кара да изпитваме сила и да се намираме в точната компания;
• каква е разликата между това да правиш кино, за да разкажеш историята, която истински те вълнува, и да правиш бизнес с киноизказ;
• защо на актьора може да се гледа като на висше същество;
• колко важна е всъщност рекламната кампания на един филм за неговия успех и пълните кинозали;
• как стои въпросът с цензурата и автоцензурата;
• защо вървим към опростачване във време на политкоректност;
• как през призмата на хумора можем да засегнем и най-болезнените проблеми;
• защо да правиш изкуство няма цена, но има възвращаемост във времето;
• каква е значимостта на българския език и нуждата от съвременен лидер;
• когато живеем един живот и сме тук за малко, колко важно е да се усмихваме и да се стараем да даваме добър пример?


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05