Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския Концертгебау оркестър, Симфоничния оркестър на NHK в Токио, Ротердамската филхармония, Виенската филхармония, симфоничните оркестри на Чикаго, Хюстън и Квебек.
Все по-активен като диригент, маестро Владар е дирижирал Виенския симфоничен оркестър, Камерата Залцбург, Хагска и Щутгартска филхармония, будапещенски и датски радиосимфонични оркестри.
На 3 октомври Софийската филхармония и световно признатият пианист и диригент Щефан Владар ще поведат публиката към необятния свят на Лудвиг ван Бетовен с две знакови негови творби – Петият концерт за пиано и Седма симфония, определяна като "най-мелодичната и най-оптимистична".
Това е първата среща на националния оркестър с големия австрийски пианист и диригент. По този повод Антония Барулова разговаря с него.
Имате успешна кариера и като пианист, и като диригент. Как балансирате изискванията на тези две роли и смятате ли, че те се допълват взаимно?
Щефан Владар: Откакто започнах работа в Любек преди пет години, където съм и директор на Театъра, разбира се че балансът отиде малко повече към дирижирането и организирането, и малко по-малко към свиренето. Но от друга страна, правя това повече от 30 години. Винаги едната страна е влияла на другата и обратното. Това е моето усещане.
Как подхождате към интерпретирането на музиката на Бетовен, особено предвид баланса между неговите технически изисквания и необходимото дълбоко емоционално изразяване?
Щефан Владар: Първо, за мен винаги е важен езикът. Всеки композитор във всеки период, използва свой собствен език. Да не разбирам езика означава, че няма да разбера творбата. Все едно, ако искам да чета Достоевски на руски и не говоря руски, нямам шанс. Нямам шанс да разбера дълбоко Шекспир, ако не разбирам английски. След това трябва да намерим начин да претворим този език от онова време в нашето време. Какво се има предвид, ако Бетовен пише сфорцато? Ако Стравински напише песен? Това е голямо предизвикателство и всъщност аз се заех с него, защото направих симфониите на Бетовен и концертите за пиано. Свирил съм ги многократно с най-различни групи и оркестри и разбира се, със симфоничния оркестър. Винаги е по-трудно да се гмурнеш в този свят на исторически информираното свирене. Но си струва да го правя и няма да се откажа да го правя всеки път.
Чуйте цялото интервю на Антония Барулова с Щефан Владар в звуковия файл.
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..
Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..
На 20 декември от 19.00 часа Симфоничният оркестър на Българското национално радио отново предлага на почитателите на високото изкуство програма, която впечатлява, интригува и стимулира въображението на слушателя. В последния си концерт за 2024 г. радиосимфониците, смесеният радиохор и четирима изявени солисти: бразилският бас Матеус Франка,..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg