Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"50 години по-късно" – юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" при НХА

Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия".

Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени експозиции с културен характер, музейни експозиции, временни музейни изложби, експозиции за национални участия на световни изложения – EXPO, както и съпътстващите ги лога, шрифтове, експозиционна графика, рекламни постери, билбордове, сувенири, дипляни, каталози, проспекти, кореспондентни материали, транспаранти, мултимедийни презентации, уеб реклама и др.


Рекламният дизайн е вид творчество за визуална информация, комуникация и реклама. Основна негова характеристика е, че изгражда условна реалност чрез краткотрайни във времето и мобилни в пространството визуални образи, носители на определени социални, културни, търговски и рекламни послания. Обект на рекламния дизайн са визуалните образи на изложения, изложби, павилиони, щандове, витрини, музеи, галерии и пр., мобилни конструктивно-визуални решения на интериори и екстериори с временен характер, както и всички комуникационни елементи на фирмения стил. Той формира специфични изразни средства преди всичко от сферата на пластичните визуални изкуства, но често, за по-ефективно въздействие, в информационно-комуникационните процеси се включват и изразни средства от други изкуства – театър, кино, музика и т.н., а аудио-визията като правило се използва като съпътстващ елемент.


Специалността "Рекламен дизайн" има дълга история. Организацията на Държавното рисувално училище, понастоящем Националната художествена академия следва опита на водещите в Европа художествено-индустриални училища. Студентите, завършили общия курс, могат да продължат своето образование в специализирани школи/ателиета. В историята на художественото оформление важно място заема Ателието по декоративно изкуство, открито през 1898 година, където освен общите предмети специално се изучава рисуване и живопис на декоративни елементи и декоративни композиции. През този формиращ период се разработват първите учебни програми по декоративно изкуство. В началото на новия век завършват първите випуски художници-декоратори и се полага началото на професионалното художествено оформление в България.

В края на 60-е и началото на 70-е години назрява необходимостта от специално подготвени специалисти за тази широкообхватна дейност.


В исторически аспект рекламният дизайн у нас води началото си от панаирите и тържищата, където протичала търговската дейност. През втората половина на ХIХ в. се организират първите български изложби в Москва (1868 г.) и в Цариград (1872 г.). Тези най-ранни прояви на българската художествена практика, която днес наричаме рекламен дизайн, са импровизирани, спонтанни, любителски и имат за цел да привлекат вниманието на чуждестранната общественост към борбата на България за независимост. В съвремието ни дейността му е пряко свързана с всички сфери на обществени взаимоотношения – търговско-икономически, социални, спортни, културни и политически. Рекламният дизайн използва и развива основните художествени идеи на различни епохи, което се отразява в определенията, чрез които е наричан. В края на ХIХ в. и началото на ХХ в. той е схващан като част от декоративното изкуство и се нарича "декоративно оформление", а специалистът – "художник-декоратор". Към средата на ХХ в. се налага терминът "пространствено оформление", малко по-късно "художествено-пространствено оформление", респективно "художник-оформител". Всички те по един или друг начин изразяват и обобщават обичайните занаятчийски и манифактурни практики, които осигуряват възпроизводството на художествените проекти. Последните десетилетия на ХХ в. поставят рекламния дизайн в нови технологични и информационни условия, които, заедно със съществените промени във видоизменената пространствена среда, налагат дизайнерското начало и нови подходи при решаване на краткотрайните и мобилни произведения.

Специалност "Рекламен дизайн" осъществява обучение и в трите основни образователни степени – "Бакалавър", "Магистър", "Доктор".

Снимки: НХА
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

"Американски триптих": Литературен поглед към емигрантската съдба

В "Разговорът" ни гостува Людмила Калоянова, вицепрезидент на Лигата на българските писатели в САЩ и по света. Тя е автор, който от години не живее в България, но въпреки това поддържа силна духовна връзка с родината си. Последната ѝ книга, "Американски триптих", е посветена на темата за емиграцията и разглежда живота на няколко поколения..

обновено на 15.10.24 в 12:20

"Не се обличай за вечеря" в Казанлъшкия театър

Ако искаш да разсмееш Господ, разкажи му за плановете си, гласи позната поговорка. Навярно Марк Камолети е напълно наясно с нея, защото пиесата му "Не се обличай за вечеря" сякаш следва този принцип. В нея персонажите като че ли за да объркат всичко и да въвлекат публиката в разказаната ситуация, правят точно каквото са си намислили. В..

публикувано на 15.10.24 в 12:11

"Изглеждам и съм": модата като провокация от Мариела Гемишева

"Изглеждам и съм" е инсталация пърформанс , посветена на концептуалната мода , която ще бъде представена единствено на 18 октомври в галерия "Структура" . Неин автор е доц. д-р Мариела Гемишева , моден дизайнер, артист и преподавател. Пърформансът ѝ представлява скулптурна композиция от живи модели, облечени в последната модна колекция на..

обновено на 15.10.24 в 10:04

Конкурсът "Бодлите на таралежите" открива новите литературни надежди на България

В рубриката "Темите на деня" на предаването "Нашият ден" се разгледа тазгодишното издание на ученическия литературен конкурс "Бодлите на таралежите", който отличава най-добрите млади пера в България. Специален гост в ефира беше социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на фондация "Братя Мормареви". Той разказа за 18-то поредно издание на..

обновено на 15.10.24 в 09:46
Фабриките на Оскар Шиндлер

Списъкът на Шиндлер – между реалността и киното

Фабриките на Оскар Шиндлер в Полша, Варшава, са мястото, където филмите придобиват реално изображение и също едно по-тризмерно и реално осъзнаване за реалните събития.  Едно от културни места, които посетихме, заедно с младите победители от ежегодния литературен конкурс на Центъра за еврейско- българско сътрудничество "Алеф", оставили у..

публикувано на 14.10.24 в 17:35