Българският износ за Европейския съюз бележи ръст от над 10 процента от май месец до момента. Изнасят се предимно машини и оборудване, храни и живи животни, като традиционно най-много стоки са ориентирани към пазарите на Германия, Италия, Румъния, Франция и Белгия.
Българските фирми, търсещи пазар за продукцията си в трети страни, срещат затруднения, стана ясно на дискусия, организирана от Българската търговско-промишлена палата в рамките на Пловдивския технически панаир.
Заради наложеното ембарго прогнозираме около 6% свиване на износа за Русия, която е един от основните ни партньори, подчерта Милена Виденова, гост лектор на дискусията: "Финансиране на износа и защита от рискове за неплащане”.
Има също така тревожни сигнали относно стабилността и ръста на Брутния вътрешен продукт, също и в други съседни наши държави като Турция, които са класически търговски партньор за България.
По отношение на развиващите се страни в Азия анализите посочват като рискови сектори за износа металургията и дървопреработването, а също и строителството – конкретно за Китай, добави Виденова. .
Бизнесът може да се ориентира и към други пазари, но това изисква време и изисква инструментариум как да се развият и разработят тези пазари.