„Трубадур“ на „Ковънт Гардън“ – модерен „по немски“, но допустимо „по английски“

| обновено на 09.03.17 в 16:41


На 1-ви, 4-ти и 5-и март в кината „Арена“ в София, Пловдив, Варна, Смолян, Плевен и Стара Загора бяха прожекциите на спектакъла на операта „Трубадур“ от Верди от киносезона на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“.

Към него имаше голям зрителски интерес, въпреки че солистите не са сред най-известните на българската публика имена, а осъвременената постановка на Давид Бьош беше определена в английската преса като неубедителна. Преди началото на спектакъла директорът на „Ковънт Гардън“ Каспар Холтен поясни защо е поканил за дебют в прочутия театър немския режисьор Давид Бьош. Когато гледаме познатите оперни заглавия в познатите постановки ние само отчитаме един след друг познатите моменти. Бих искал да ни е интересно, да се чудим какво ще стане! Следя работата на Давид Бьош на немските сцени, той се развива много добре и затова го поканих в „Ковънт Гардън“, каза Каспар Холтен. Ще напомня, че той самият е именит режисьор. Това обяснява нагласата му и заслугата му за съвременната линия в част от постановките на „Ковънт Гардън“. Мандатът му вече изтича, така че очакваме с интерес и новата репертоарна политика на „Ковънт Гардън“!

Нека да се върна на „Трубадур“! Наистина ми беше интересно как ще стане каквото има да става, но и аз няма да запомня постановката на Давид Бьош като убедителна с новите си идеи. Въпреки анонса, че ще видим съвременни емигранти на сцената, представата му за циганския табор не беше нито такава, натоварена с някакви съвременни послания, нито романтична, а обрисуваше някакъв сюрреалистичен пътуващ цирк, включително с булка травестит. Все пак постановката не беше и такава, че да ми пречи да се наслаждавам на красивата музика на Верди в завладяваща интерпретация! Знае се, че за „Трубадур“ трябва да можеш да поканиш четирима от най-добрите певци в света за всеки глас, и „Ковънт Гардън“ е от театрите, които наистина могат да го направят! Американският тенор Грегъри Кунде в ролята на Манрико ни впечатли с отличната си техника, а според мен малка корекция в костюма би могла да скрие поотпуснатата фигура и значително да допринесе за още по-силното и благородно излъчване на героя. И арменският сопран Лиана Харутунян като Леонора, и украинският баритон Виталий Билий в ролята на Граф ди Луна бяха завладяващи и вокално, и артистично! Но според мен и според овациите на публиката в Ковънт Гардън най-силно беше въздействието на грузинския мецосопран Анита Рачвелишвили като Азучена! Може би си спомняте, тя изгря на големите световни сцени в ролята на Кармен, която изпълнява толкова съблазнително и чувствено и превърна това в своя запазена марка. В „Трубадур“ на Ковънт Гардън Азучена беше представена като странна, доста страшна луда жена на средна възраст и отново Анита Рачвелишвили беше толкова убедителна, че дори би могла да наложи и този образ!

Следващите оперни заглавия от киносезона на „Ковънт Гардън“ са „Мадам Бътерфлай“ с Ермонела Яхо и „Отело“ с Йонас Кауфман. До края му ни очакват още образци на модерния балет на Уейн Макгрегър, Джордж Баланчин и Фредерик Аштън, както и класическия балетен шедьовър „Спящата красавица“ на Чайковски в хореографията на Мариус Петипа през погледа на Фредерик Аштън, Антъни Дауъл и Кристофър Уилдън.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!