Писмата в бутилка, PRIX EUROPA и диверсификацията

Снимка: Архив

На Коледа 1945 американският военнослужащ Франк Хейостек напъхва едно писъмце в бутилка и я хвърля от борда на самолета си, превозващ военно подразделение. Осем месеца по-късно бутилката е намерена от Бреда О Съливан на един плаж близо до Дингъл, югозападна Ирландия. Той е бил на 21, тя - на 18. Бреда писала на Франк, след това Франк й отговорил и така започнало едно трансатлантическо приятелство. Франк започнал да спестява по 30 долара месечно, за да навести Бреда. Отнело му 6 години, за да събере достатъчно за полет до Ирландия...

Така започва „Най-добрият европейски фичър на 2013 г.“ Казва се „Писмо в бутилка“ (Message in a Bottle), автор: Питър Мълрайън, режисьори, продуценти и звук: Питър Мълрайън и Лайъм О’Браян, продукция на Ирландско радио 1. Със страхотно раказваческо умение тази документална драма представя необикновената история на едно писмо в бутилка и любовната афера между американски войник и ирландска краварка в годините след Втората световна... Програмата има и това, за което всеки документалист копнее – изненадващ и трогващ обрат на финала, се казва в оценката на журито. „Писмо в бутилка“ реставрира любовна история от 50-те години на миналия век с грижливост, деликатност, симпатия и почти неуловимо игриво намигване. Тук има много повече от мечтания неочакван финал, а именно – голяма и сериозна история на разминаването в любовта, образ на епохата с проницателни наблюдения както над манталитета, който сега бихме определили като чаровен, така и над опустошителната сила на тогавашната медийна истерия, която сега бихме определили пак като опустошителна.

Освен наградата „Най-добрият европейски фичър на 2013 г.“ в категорията радиодокументалистика на международния фестивал за радио и телевизия PRIX EUROPA 2013 бе присъдена и наградата “Най-добро европейско радиоразследване за 2013 г.“. Тук същият този екип на Ирландското радио зае второ място с едно впечатляващо разследване със заглавие „Историята на Джихад Джейн“ („The Story of Jihad Jane“) за конспиративно терористично трио от две американки и ирландски гражданин с алжирски произход, които организират убийството на шведския карикатурист Ларс Вилкс и в продължение на месец обитават едностаен апартамент в Уотърфорд, югоизточна Ирландия.
Като прибавим и Голямата награда „Най-добър европейски игрален радиосериал на 2013 г.“ за продукцията „Франциско“ („Francisco“) на малката ирландска радиостанция Ocean FM, която се оказа и дебют на драматурга Донал О’Кели, можем без никакви колебания да заключим:

Тази година ирландците са върхът!

Тази година самата предварителна селекция на PRIX EUROPA е толкова прецизна и строга, че от общо 664 кандидатстващи европейски програми от 252 радио и телевизионни компании до 9-те категории на фестивала са допуснати 199. В резултат на това прослушвателните сесии са изключително интересни и интензивни. Няма слаби програми. Няма програми, които обикновено определяме като интересни, защото нещо в тях, обикновено замисълът, заинтригува, а нещо, обикновено развитието на този замисъл, не се е получило. Летвата започва от Много Силни Програми нагоре, а анализът, дискусията и оценката на много силни програми е благодатен и същевременно изнурителен процес. Логото на PRIX EUROPA е “За качество в излъчването“.

Единствената българска програма, селекционирана от PRIX EUROPA 2013 (nominated for PRIX EUROPA 2013), е епизод 4 „Когато телата загинат“ на българско-финландския документален сериал „Един по-дълъг път до полето на боя“ (автори: Даниела Манолова, Борислав Евлогиев и Сойла Валкама), копродукция на програма „Христо Ботев”, Интернет радио Бинар и YLE, разказващ за пътуването и сраженията на финските лейбгвардейци в България по време на Руско-турската война и рефлексията на тези събития в колективната памет на съвременните финландски родове. Историята за боевете на фините на Балканите, представена в българския фичър, се оказа напълно непозната за стотината участници (жури, наблюдатели и преса) в категорията радиодокументалистика, между които и няколко финландци, и откривателската познавателна стойност на програмата беше обстоятелствено дискутирана. Исландката Елизабет Рагнарсдоттир сподели, че програмата веднага я е „хванала“ и че адмирира лекия нараторски стил, който я „води“ с чувствителността на модерния човек по кървавите баталните сцени на Европа от 19 век и тя с удоволствие и респект следи необикновеното пътуване на скандинавци на юг, без да се препъва в дистанцията във времето. Рикке Хоуд от Норвежкото радио и автор на изключително успешния фичър „Искам да ти кажа нещо“ хареса особено много наличието на сцени в програмата - развитието на идеята чрез проследяване на спонтанно възникнали сцени като във филм за пътуване (road movie), Джорж Кетъридж от Би Би Си, координатор на журито, наблегна на постиженията на програмата по показателя слушаемост, като изтъкна лекото хуманно остроумно присъствие на авторите, а ирландският документалист и дългогодишен участник във фестивала Лайъм О’Брайън завърши анализа си със заключението, че това е най-добрата българска програма, която е слушал, и особено силно оценява това, което документалистите наричат use of the sounds, използване на звука в аудиоразказването.

PRIX EUROPA е не само европейско радио и тв състезание на годината, PRIX EUROPA е стратегия. Многобройните дискусии в отделните категории и съпътстващите специални събития очертават не само състоянието на медиите и състоянието на континента в момента, но и посоките за развитие. Една от тях бе най-точно формулирана в заглавието на семинара „Диверсифицирай или умри” и в съкратен вид представлява огромна удивителна за повишено внимание към функцията и задължението на медиите да представят без изключение всички слоеве на съвременното европейско общество, всички малцинствени в социално и етническо отношение групи, бежанци и имигранти. Радиодокументалистиката и особено радиоразследването е един от жанровете, който поради самата си същност навлиза дълбоко, аналитично и драматично в различни социални среди. Ето защо и най-добрите разследвания за 2013 година в Европа бяха посветени на малцинствени групи като например фичърът „Искам да ти кажа нещо” на Шейда Яханбин и Рике Хоуд, който разказва за революцията, която една иранка в Норвегия трябва да извърши със самата себе си, за да заговори за секс и за сексуалните си проблеми.

Само в Берлин и само в дните на PRIX EUROPA на пръв поглед толкова отдалечени неща като писма в бутилки и принципи на диверсификацията могат да попаднат хармонично в пъзела на особеното сложно усещане за сложната Европа, което е най-близко до усещането при напипване на пулс. Неравномерен, ту затихващ, ту супер възбуден.

По публикацията работи: Даниела Манолова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13