Една радиопиеса за цената на свободата и освобождаването

БНР Новини

„Свобода в Бремен“ e театрална пиеса, написана от Райнер Вернер Фасбиндер през 1971 година и поставена в Бремен от бременската театрална трупа, в която по онова време участва и самият автор, в току-що отворения нов театрален салон „Конкордия“. Още през следващата година Фасбиндер прави филмова адаптация на театралния текст и снима едноименния филм. У нас текстът е познат под заглавието „Свобода в Бремен или хубавата Клара“ благодарение на превода на Огнян Стамболиев. Постановката на Радиотеатъра е направена през 1992 година от режисьора Петър Дамянов. В нея участват Петя Силянова, Петър Петров, Юри Яковлев, Таня Масалитинова, Веселин Мезеклиев, Атанас Атанасов, Димитър Иванов, Любомир Младенов, Силвия Рангелова, Михаил Здравев, Георги Стефанов. Едно феноменално убийство и последната публична екзекуция в Бремен от началото на XIX век стоят в основата на сюжета. Социалното аутсайдерство и процесът на освобождаване-приобщаване са тема в много от произведенията на Фасбиндер, но „Свобода в Бремен“ дава най-провокативната интерпретация на тази тема.

СнимкаСамият автор, познат като основна фигура на немското ново кино, е проявявал и интерес към радиото и радиодраматургията. Непрекъснати медийни скандали съпътстват краткия му бурен живот и кратката, главоломна и изключително продуктивна кариера, през която се появяват на бял свят 44 филма, 4 радиопиеси и 24 театрални пиеси. По времето, когато прави последния си филм Querelle, Фасбиндер поддържа неотслабващо-интензивния си работен график с големи дози наркотици и алкохол. Една нощ през юни 1982 година работи в спалнята си върху музиката на бъдещия си филм Rosa L, базиран върху живота на Роза Люксембург. Малко след 1 часа е имал телефонен разговор с приятеля и асистента си, а в 3 и половина през нощта, когато се прибира жена му, оттам се чува само телевизорът. Фасбиндер умира на 37 години от смъртоносен коктейл от кокаин, сънотворни и алкохол.
Разбира се, „Свобода в Бремен“ не е просто произведение за еманципация, а също така се противопоставя на онази еманципация, която обикновено се практикува. От друга страна аз смятам, че убийството в този случай е в действителност опит да се защитиш сам. Това обаче просто не е най-подходящият вид опит и тук Просвещението трябва да се притече на помощ. Трябва да покажем на хората как те могат да се защитят, без да се налага да се „приземяват някъде в пустинята“... Между другото еманципация не е просто само женски проблем, но се отнася за всички. Дразни ме този вечен брътвеж за еманципацията на жените. Тя не се върти само около въпроса жените срещу мъжете, но и бедни срещу богати, потиснати срещу потисниците. И всъщност потиснатите мъже са изобщо не по-малко от потиснатите жени. – Фасбиндер в разговор с Кристиан Брад Томсен през 1973 година.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13