Галената котка на Уъркшопа за радиодрама на EBU

БНР Новини
12
Снимка: Даниела Манолова

Мястото на действието е сградата на Чешки Розхлас (Český rozhlas) на улица Vinohradská 12, Прага. На входа на радиото има пиано със столче. На пианото пише Umění slyšet (Изкуството да се слуша) и името на културната програма Vltava („Вълтава“). Пианото е в прекрасно състояние, столчето – в не чак толкова. Ако в междучасията дръзнеш да изпиеш кафето си на триградусовия уличен студ, въпреки че не пушиш, вероятността случайни минувачи, най-често тийнейджъри, да са седнали на столчето и да станеш свидетел на неочаквано добро изпълнение, е неочаквано висока. Чешкото радио е домакин на европейския форум за радиодрама EBU Radio Drama Workshop не неочаквано и неслучайно. През последните 3-4 години ново поколение драматурзи, документалисти и радиорежисьори заявиха своите безспорни високо професионални умения на международните фестивали за драма и фичъри и това се случи след едно прекъсване, след една 4-5 годишна пукнатина, която последва смъртта на чешкия гуру на документалистиката от 80-те и 90-те години. Едно от най- забележителните постижения на тази нова вълна радиомейкъри е проектът на Катерина Ратоуска, наречен Минутна радиопиеса, който има вече 4-годишна история, програмно време за излъчване и повторение всеки работен ден, свой сайт, награди и номинации на фестивали и фонд от 800 заглавия, създадени както от популярни драматурзи и белетристи, така и от слушатели.
Да направим скок в бъдещето на радиодрамата е логото на пролетната среща в Прага и програмата й даде няколко измерения на този метафоричен скок.
Какво се случва когато радиопиесата, която сама по себе си представлява вид игра, напусне границите на радиото и тръгне по широкия онлайн свят? Би могла да се превърне в друг вид игра. Геймингът, разработването на дигитални игри, е не само едно от най-често използваните неща на мобилните устройства от всякакъв вид, но и предизвикателна форма за аудиоразказване на истории. Как напрегнатите наративни качества на радиодрамата могат да бъдат комбинирани с интерактивност и как различните медии могат да се допълват в построяването на една радиопиеса? Редакторката Isabel Platthaus от Кьолнското радио и авторът Achim Fell от Германия показаха как това е станало възможно и търсено приключение в разработването на радиопиесата и аудиоиграта „39“. Marie Wennersten от Шведското радио направи демонстрация как онлайн платформите и социалните медии стават инструменти за разказване на аудио истории и как една съвсем съвсем млада аудитория се оказва дълбоко вътре в слушането и правенето на радиопиеса.
Записване на радиодрамата на терен, в автентични условия, с амбицията и творческата задача да създадеш илюзията за реален живот, е главната посока на Скока в бъдещето. Това означава няколко неща. Първо - нов тип драматургичен текст. Той вече не копира модела на театралната пиеса, а се развива като проект, като сценарий в статут на непрекъснато обновяване, готовност за реакция на вече осъществени записи, и логично и естествено приближаване до правенето на фичъри. Jean-Claude Kuner, независим продуцент от Швейцария, носител на поредица от международни награди за радиодрама и радиофичър сподели опита си за това как, използвайки техники на радиодокументалистиката, успява да избегне изкуствеността на театралната сцена и филмовия екран в правенето на радиодрама. Така че идеята за работа без текст всъщност е вече доста напреднала и на такъв тип продукции на радиопиеси бяха посветени семинарите на Malin Axelsson от Шведския драматургичен департамент, на изключително успешния автор от Германия Paul Plamper и международния медиен консултант и продуцент Robert Thirkell.
Скокът в бъдещето на радиодрамата предполага и нов тип аудио продукция, нов тип актьорско изпълнение, базиращо се на техниката импровизация, нов аудио дизайн и аудио режисура, чиито задачи сериозно се усложняват. Тя хем трябва да работи в теренни условия толкова често и толкова добре, колкото и в студийни, хем трябва да извади накрая звук от друг вид, звук, идващ вече не от баналното стерео, а от 8 посоки в любопитната ви и любознателна слушателска глава, както това става в така наречените „Радиопиеси за слушалки“ (Radio Drama for Headphones).
И така стигнахме до Галената котка на уъркшопа, моето лично откритие за дните на ЕBU семинара, и нейната собственичка Catherine Robinson от BBC. Катрин направи звукова сауна в едно малко студио на Чешкото радио. Как? Като галеше своята черна котка. Обясни, че се е сдобила с нея точно преди една седмица и оттогава не са се разделяли. Галената черна котка на Катрин е инструмент от ново поколение миди клавиатури. Можете да го видите на една от снимките. Звуците, които опитната звукорежисьорска ръка на Катрин изтръгваше от велурената му опаковка, мека като котешка козина, са дигитални, но и не. Тук просто човек трябва да чуе. Изкуството да се слуша. Илюзията за реален живот. Условността и играта на радиодрамата са въпрос на замисъл, а аудиоматерията трябва да се освободи и от най-микроскопичната капка фалш. На каквото и да ниво – писане, актьорстване, записване, миксиране.
Катрин се съгласи със сравнението ми, че се отнася към джобната си дигитална творческа лаборатория като към любимата си малка котка. Но през минутите на звуковата сауна тази току-що родена техническа играчка стана домашният любимец и на всичките 80 участници в Семинара за радиодрама.
Всеки от нас искаше да я погали.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13