Диамантите на белгийската огърлица

БНР Новини

Мишел де Гелдерод и Морис Метерлинк са представени с общо 6 пиеси през идващата седмична панорама на „Запазена марка Радиотеатър“. Тъй като се очертава това да е една от последните нощни театрални седмици по програма „Христо Ботев“, слушайте тези необичайни и много добре направени аудиоадаптации на едноактни и пълнометражни драматургични текстове, които според френските и английските литературни критици са едно от най-изтънчените и сложни творения на лудостта на годините около Първата световна. Мишел де Гелдерод изцяло поема този товар, шанс и отговорност. Морис де Метерлинк започва да твори доста по-рано и през 1911 става Нобелов лауреат. Седмичният репертоар събира 6 заглавия, които за първи път вървят заедно, едно след друго, и като съвкупност от сюжети, стилове и теми представят една почти непозната в България драматургия – фламандската.

Мишел де Гелдерод е много интензивно работещ автор и е написал повече от 60 пиеси, много статии на тема изкуство и фолклор и повече от 20 000 писма. Пиеси започва да пише от 1916 и първата премиера по негов текст е през 1918 г. на пиесата „Смъртта надзърта през прозореца“.

В понеделник, 13 август, от 2.00 през нощта е „Ескуриал“ (Escurial). Детайл от Ескуриал във вариант старинна гравюра, послужи за бекграунд на афиша на нашата белгийска панорама, не само защото тази сграда сама по себе си е изключителна, откъдето и да я погледнеш, и като история, и като архитектура, и като място на действие на стотици истории, и съвсем неслучайно става място на действие и на една от най-интересните, популярни и често поставяни пиеси на Гелдерод. „Ескуриал“ е написана през 1927 г. и представлява едноактна история от испанския дворцов живот, от мрачно-романтичния свят на крал Филип Втори от 16 век, но и още много пластове на ирония, сарказъм, хумор, двусмислие и отворени врати към ада на душата ще откриете в този кратък и много динамичен текст. Постановката на Петър Дамянов с участието на Ивайло Герасков и Николай Бинев е това, което този текст заслужава като аудио интерпретация.
„Гелдерод е черен диамант, който затваря огърлицата от поети, които Белгия носи около врата си. Този черен диамант хвърля жесток и благороден огън. Той ранява само онези с малките души. Другите заслепява.“ – Жан Кокто

Морис Метерлинк е драматург, поет и есеист, фламандец по произход, но пише на френски език като Гелдерод. Неговото драматургично творчество представлява важна част от течението на символизма. Основните теми на пиесите му са смъртта и смисъла на живота и във вторник се връщаме 3 десетилетия назад във времето и стигаме до текста на „Смъртта на Тантажил“ (La Mort de Tintagiles), пиеса, създадена през 1894. Това е последната от цикъла му пиеси, предназначени за изпълнение от марионетки. Посветена е на един театрален режисьор, чието име е Орелиен Люне По, който подкрепил ранните творби на Метерлинк. Като последовател на Артур Шопенхауер белгийският драматург-символист вярва, че човекът в крайна сметка е безсилен срещу силите на съдбата. Вярва, че всеки актьор, поради ограниченията на физическите си маниери и изрази, не е в състояние да изобрази символичните фигури на неговите пиеси и ето защо решава, че марионетките са отлична алтернатива. Като се движат от невидими нишки, управлявани от кукловод, марионетките предлагат отлично представяне на акта на пълен контрол върху съдбата на човека.

„Слепите“ (Les Aveugles) е нощната пиеса на Метерлинк за сряда. Това е една от едноактните му пиеси, включена в списъка на най-представителните му пиеси, цитиран в речта, произнесена в чест на връчването на Нобеловата награда през 1911 г. Публикувана е през 1890, а първата ѝ постановка е на 7 декември 1891.

В четвъртък ще чуете още две едноактни пиеси. „Там вътре“ (Intérieur) е публикувана през 1894. Написана е в диалог с рима и е една от първите пиеси, които са били предназначени да бъдат изпълнявани от марионетки. Другата едноактна пиеса е „Натрапницата“ (L'Intruse). Текстът е публикуван през 1890. В радиоверсията на Радиотеатъра участват Иван Кондов, Георги Новаков, Веселин Мезеклиев и други.

В петък е „Чудото на Св Антоний“ (Le Miracle de saint Antoine). Първото ѝ представление е било в немски превод през 1904 г. Това е най-старата постановка от фонда на Радиотеатъра през тази седмица. В нея участват Маргарита Дупаринова, Константин Коцев, Сава Хашъмов, Божидар Лечев, Петър Деспотов и други. Режисьор: Уляна Матева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13