Как радиотеатърът изпревари киното

БНР Новини

В минутите, отредени за неделен радиотеатър в неделя (4 ноември. 2018), имате възможността да чуете пиесата „А лъже, че е водна лилия“ от Никола Русев. Нека загадъчното заглавие да не ви обърква, този драматургичен текст вероятно е познат на повечето любители на българските комедии от втората половина на миналия век, само че под друго заглавие и друга, доста по-достъпна форма. Но за това малко по-късно.
Никола Русев е роден в Берковица през 1938 г. , и животът му приключва в София през ‘90-та . Творчеството му е богато и, струва ми се, по-скоро непознато, с изключение на няколко доста популярни негови произведения, сред които и това, което ще имате възможността да чуете днес. Автор е на над 20 пиеси за деца и възрастни, девет киносценария и два романа. Известна популярност през последните няколко години придоби именно първият му роман „Приказка за Стоедин“. Както предполага и заглавието на самото произведение, това е магически разказ за деца и юноши, който може да бъде четен и от възрастни. Популярността си днес произведението дължи на своите безспорни качества, както и на фактът, че то беше популяризирано и като първото българско фентъзи, въпреки че традициите, върху които се полага, са доста по-стари и вкоренени в нашата писмена и словесна култура.
Пиесата „А, лъже, че е водна линия“ обаче е изцяло реалистична, въпреки поетичното си заглавие. Темата ѝ на пръв поглед дори може да бъде определена като прозаична – опитът на двама младежи, родени на село, да се преместят в града, където би трябвало да ги очакват работа и по-добър живот. Тема, както актуална през 1974 г., когато е направен записа, така и днес, повече от 40 години по-късно. Голямото достойнство на произведението обаче е не толкова жилата на неговия сюжет, а начинът, по който е поднесена тя. Без патетика, без опити за морализаторство и, най-важното, без конюнктурни и идеологически обраствания.
Водещи остават хуморът и динамичният сюжет, в който се преплитат надеждите и мечтите на двамата герои, но и отношения между децата и техните родители, между корените, настоящето и бъдещото. Тези мотиви са допълнително засилени от една по-скоро второстепенна сюжетна линия свързана с темата за осиновяването. Пиесата намира двамата си герои (в ролите Стефан Мавродиев и Николай Узувнов) на един прашен път, останали без нищо за ядене, но с един намерен акордеон и писна до дома, който са напуснали ненадейно и без да се кажат на никого.
Може би за някои сюжетът вече се е оказал познат, но както вече стана дума, под друго заглавие. Постановката на Русев е филмирана 2 години след своята радио премира със заглавието „Щурец в ухото“ на режисьора Георги Стоянов. Едва ли някои ще ни обвини в излишна патетика, ако наречем този филм една от българските комедийни класики от втората половина на 20 век. Между радиопиесата и филма има още една любопитна връзка – Стефан Мавродиев участва и в двете. В радио вариантът под режисурата на Георги Морянов той изпълнява ролята на грубоватия и простодушен Евтим, който до голяма степен внася комичните елементи в произведението с експлозивния си темперамент. Във филма обаче Мавродиев изпълнява другата главна роля – тази на по-затворения и по-чувствителен Пешо, а Павел Поппандов играе Евтим. Това режисьорско решение е разбираемо с оглед на допълнителното визуално измерение, с което разполага киното, и фактът, че изтънчената осанка на Мавродиев много подхожда на натурата на Пешко, размахът на Поппандов пък пасва като по калъп на Евтим. Обективна зависимост, която Мавродиев по силата на актьорското си майсторство преодолява в радиопиесата.
На 4 ноември от 16 часа в рубриката „Неделен радио театър“ на програма „Христо Ботев“ чуйте радиопиесата „А, лъже, че е водна линия“ от Никола Русев, превърнала се в незабравимия филм „Щурец в ухото“, за да разберете, че бюфет се пише с „д“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13