Нов регламент за политическата реклама защитава от външна намеса изборите в ЕС

Снимка: ЕК в България

На изборите за Европейски парламент (ЕП) от 6 до 9 юни 2024 г. милиони европейци ще вземат участие в определянето на бъдещето на Европейския съюз и европейската демокрация. Винаги е важно да се гласува - на местно, национално или европейско равнище. Това е възможност за всеки, имащ право да участва във вота, да изрази мнението си по въпроси, които го интересуват

Но как се информират гласоподавателите? 

За да бъде защитено правото на европейските граждани да участват в честни избори с почтена кампания - без манипулации и скрито влияние, беше приет нов регламент за прозрачност на политическата реклама в ЕС.
Считано от 9 април, платеното политическото съдържание в ЕС трябва да отговаря на строго определени изисквания за прозрачност, сред които:
  • ясно обозначение, че това е политическа реклама
  • информация кой и колко е платил за рекламата и дали тя е таргетирана
  • за кои избори, референдум или регулаторен процес се отнася
Снимка: БГНЕС
Новите правила на ЕС обхващат всички реклами от страна на политическите субекти или от тяхно име - както онлайн, така и офлайн, за да могат европейските граждани по-лесно да идентифицират посланията, целящи да оформят политическите им възгледи и решения, уточниха от ЕК.

Целта на новите правила е да насърчават свободни и честни избори.

Политическите реклами вече трябва да бъдат ясно идентифицирани като такива и да посочват кой ги е платил, на каква цена, с кой изборен или законодателен процес са свързани и дали са целенасочени към определени групи хора. Ще трябва да се въведе механизъм за уведомяване за проблемни реклами и всички политически реклами ще се съхраняват в онлайн хранилище. 

Регламентът ограничава и злоупотребата с лични данни. За да се защитят европейските демократични процеси от външна намеса, той забранява спонсорирането на реклама от държави извън ЕС три месеца преди избори или референдум.

Снимка: Представителство на ЕК в България

Европейските политически партии подписаха на 9 април Кодекс за поведение за изборите за Европейски парламент през юни 2024 г., като се ангажираха да спазват етични практики по време на кампанията.

Партиите, подписали Кодекса за поведение: Алианс на либералите и демократите за Европа, Европейско християнско политическо движение, Европейски консерватори и реформисти, Европейска демократическа партия, Европейски свободен алианс, Европейска зелена партия, Европейска народна партия, Партия на европейските социалисти и Партия на европейската левица. "Идентичност и демокрация" заявиха, че също ще се присъединят към Кодекса за поведение за изборите за Европейски парламент през 2024 г., подчертаха от ЕК.

Подписалите го страни се ангажират да се въздържат от използване или разпространяване на дискриминационни изявления срещу конкретни групи въз основа на пол, расов или етнически произход, религия или убеждения, възраст или сексуална ориентация. Друг пример, който посочват от Представителството на ЕК в България, е ангажиментът на страните да се въздържат от политически реклами, спонсорирани от недекларирани интереси, или да ангажират по друг начин посредници, които да изпращат послания в кампанията без ясно обозначение, кой е отговорен за тях.

Кодексът за поведение ще служи като изчерпателен контролен списък за политическите партии, кандидатите, медиите и гражданите за наблюдение на етичното поведение по време на предизборната кампания.

Снимка: ЕПА/БГНЕС
По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!