Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой използва личните ни данни за политическа реклама?

Снимка: whotargets.me

Кои български партии използват данните на потребителите в навечерието на европейски избори, чрез подбрано от тях рекламно съдържание? Проучването ще бъде направено през юни от британският проект Who Targets Ме? (кой ме таргетира)". Приложението е безплатно и проектът влиза в България благодарение на Български хелзинкски комитет (БХК). По темата говори Боян Йотов, директор "Програмиране и администрация за Who Targets Ме?" в БХК.

"Всички хора, когато използваме социални мрежи, или някакви други цифрови услуги оставяме след себе си много данни. Тези данни са събирани, за да бъдат определени достатъчно точно нашите предпочитания, нашите интереси, начина ни на живот. Тези данни се използват за да се идентифицират потенциални гласоподаватели и да им се отправят персонализирани предизборни обещания", каза той.

По думите му безплатното приложение ни позволява да видим в реално време кой ни таргетира, с какви реклами и защо. Инсталирането е в няколко стъпки, като участието е анонимно. Изисква се единствено информация относно годините, пола и политическите пристрастия на потребителя.

"Важно е да кажем, че това разширение в момента работи само на настолен компютър, или лаптоп, тоест не може да бъде използвано на телефон. И разбира се участието е абсолютно анонимно, доброволно и може да бъде прекъснато по всяко едно време. Начинът, по който работи е следният - то регистрира всички реклами, които вие виждате. От тях то отсява политическите, защото другите не представляват интерес за нас и анализира рекламите, които вие виждате, като вие безплатно и доброволно предоставяте данни за това", отбеляза Йотов.

Той уточни, че приложението обхваща социалните мрежи фейсбук и инстаграм, като в момента екипът, който го разработва работи за обхващането и на други социални медии.

"Политиците винаги са използвали подвеждащи реклами и предизборни трикове за да спечелят нашите гласове, но в днешни дни технологиите им позволяват да пускат хиляди реклами наведнъж по време на кампаниите. Рекламните послания в момента са по-подвеждащи от всякога. Ние все още не сме навлезли в активна предизборна кампания, но статистиката, която моето приложение отчита ми показва, че в последните няколко дни рекламите започват да се увеличават, което е съвсем нормално", каза Йотов. И добави:

"Ние с нашия анализ, който ще направим с останалите партньори ще бъде да изготвим доклад в края на кампанията, когато ще бъдат представени основните изводи от проучването, както и националните закони за защита на данните. Това евентуално може да доведе до някакви правни последствия в случаите, когато установим, че има злоупотреби с лични данни. Но това колко реклами виждаме е по-скоро решение на самите социални мрежи."

Освен България в този проект участват още 5 държави членки на ЕС.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36