Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лекари от Спешна помощ поискаха ясни правила за работа

Снимка: БГНЕС
Ясни правила за работа поискаха лекари от Спешна помощ на национална конференция в Пловдив. Те смятат, че сега изпълняват ролята на буфер на здравеопазването, тъй като се очаква да решават всички медицински проблеми . От Асоциацията остро се противопоставиха и на приетия на първо четене закон за повикване на екипите с есемеси и заплашиха с протести, ако не бъдат чути.

За работещите в момента 250 екипа и 130 спешни кабинета е невъзможно да поемат денонощно медицинското обслужване на населението в страната, заяви председателят на Асоциацията на работещите в Спешна помощ д-р Десислава Каталиева.

Според нея, добър вариант е неотложната помощ да премине към Здравната каса, която да организира кабинетите си за прием на пациенти, които не са спешни случаи. В новата Стратегия за Спешната помощ обаче липсват ясни правила за спешността, което създава проблеми:

Законът за SMS-ите. Втора година поред внасяме в парламента подписката, с която заявяваме несъгласието си в този вид, този Закон да бъде приет. Недопустимо е да бъдат приемани спешни повиквания с SMS за всички пациенти, които преценят, че са спешни. Този закон първо трябваше да се обсъди с хората, които работят в спешната помощ, но нито един депутат не ни потърси.

Заместник-председателят на БЛС д-р Кирил Еленски определи като безумие опит да се вкара конфликт между двете съсловни групи - на спешната и на първичната помощ поради това, че политическите проблеми не са решени. Като основен проблем за работещите и в двете звена той посочи неизяснения статут и ниското заплащане:

Заради реформа направена през 1993 година, когато за първи път в българския език се включи понятието "неотложна помощ" се създаде войнственост и неяснота и никой в момента не поставя въпроса за здравната култура и механизмите тя да бъде подобрена, защото ако извикате пожарна неоснователно, ще ви глобят, но пожарната никога не пита колко е пожара и кой да прати. Отива и проверява на място и след това действа. Пациентът не е длъжен да знае. Този, чийто телефон е вдигнал, трябва да търси някакво решение на проблема.
По публикацията работи: Веселина Пеева - Радио Пловдив

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна