Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Вилхелм Тел” от Джоакино Росини

Изпълнение на съставите на римската академия „Санта Чечилия” под диригентството на Антонио Папано, Роял Албърт Хол, Лондон, 16 юли 2011 г.
Снимка: Архив
„След смъртта на Наполеон се появи още един човек, за когото непрекъснато се говори в Москва и Неапол, в Лондон и Виена, в Париж и Калкута. Славата на този човек се разпространява навсякъде, където е проникнала цивилизацията… Велик артист и обаятелен човек!” Така описва Стендал героят, вдъхновил го да напише една блестяща биографична книга, и той е композиторът Джоакино Росини.
Италианският майстор, който в своето време няма съперник, достоен на неговия ранг в конкуренцията за оперна слава. Дали още с раждането му, съдбата не предначертава неговата бъдещата уникалност? Да се появиш на земния свят на високосна година (1792) и то на 29 февруари?! Сякаш е особен знак за изгрева на Росиниевия талант, който само на 18 години проблясва с „Брачната полица”. На 21 години композиторът написва „Танкред” и „Италианката в Алжир”, на 24 – своя шедьовър „Севилският бръснар”, следван от „Отело”, „Пепеляшка”, „Крадливата сврака”, „Мойсей в Египет”. Росини създава 38 сценични опуси преди да „абдикира” през 1829 г. като оперен композитор с „Вилхелм Тел”. Той е на 37 години, животът му е преуспяващ – шумен, весел, разгулен. И защо ли този голям композитор изведнъж се оттегля от любимата опера? Според някои изследователи причината е във все по-задушаващите го догми на оперния „пазар”, според други – крахът на личния му творчески поврат към нещо ново, което така и не успява да изрази и развие... Операта „Вилхелм Тел” е много различна от всичко онова, което Росини е писал до този момент. Голяма героико-романтична опера, вдъхновена от легендата за Вилхелм Тел. Известно е, че митологичното познание е асоциативно и тази стара история за освободителната борба на швейцарските кантони против австрийското подтисничество, резонира с патриотичните чувства на композитора. Макар и да заживява в Париж, той не е забравил раните, нанесени на родната Италия от австрийското владичество…
Либретото на операта написват Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би въз основа на драмата „Вилхелм Тел” от Фридрих Шилер. Това е най-дългата опера на Росини, в първия си вариант е в пет действия. След премиерата (на 3 август 1829 г. в Париж), той прави нова, съкратена версия. Отказва се от трето действие, събира четвърто и пето, и така операта става триактна.
В съвременната практика „Вилхелм Тел” се изпълнява в четири действия – възстановено е третото, но са запазени авторските купюри в последните две действия.
Такъв е и вариантът на операта, който ще чуете в концертно изпълнение на съставите на Римската академия „Санта Чечилия” под диригентството на маестро Антонио Папано. Документален запис от гостуването на трупата в Лондон, на фестивала на Би Би Си Промс – 16 юли 2011 г. Солисти са: Микеле Петрузи (Вилхелм Тел), Джон Осбърн (Арнолд Мелхтал), Малин Бистрьом (Матилда), Никълъс Куриал (Геслер), Фредерик Катон (Мелхтал), Матю Роуз (Валтер Фюрст), Патрисия Бардон (Хедвига) и др.
Ако сте почитатели на Росини, да бъдем заедно в съботната оперна вечер. Макар и малко в аванс да отбележим 220-я рожден ден на големия творец.

Съдържание на операта

събота, 11 февруари, от 20.00 часа
По публикацията работи: Янина Богданова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна