Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Пиратът” от Белини в Гран Театро дел Лисео

Тенорът Грегъри Кунде в ролята на Гуалтиеро и италианското сопрано Мариела Девиа като Имоджение по време на концертно изпълнение на "Пиратът" в Гран Театро дел Лисео в Барселона
Снимка: Архив
В съботната вечер ще имате възможност да чуете операта „Пиратът” от Винченцо Белини. Концертно изпълнение, състояло се в Гран Театро дел Лисео в Барселона на 4 януари 2013 година. За наша радост с успешно българско участие - баритонът Владимир Стоянов изгражда образа на Ернесто. „Пиратът” не е заглавие, което често откриваме в афиша на световните театри. Операта на Белини е сериозно изпитание както за певците, така за оркестъра и диригента. А ролите на  Имоджене и Гуалтиеро са свързани най-вече с топ превъплащенията на Мария Калас, Монсерат Кабайе, Франко Корели…
Накратко за появата на „Пиратът”. След успешния дебют в Театро Сан Карло в Неапол през май 1826 година влиятелният импресарио Доменико Барбая горещо препоръчва на ръководството на Ла Скала 24-годишния Белини. В Милано младият сицилианец среща Феличе Романи. Славата му на либретист вече се носи из целия оперен свят. Неговите стихове изкушавали Росини, Доницети, а също така и младия Верди. Още с първата среща Белини и Романи много си допаднали. Либретистът скоро намерил сюжет, който по думите му завладял съзнанието на композитора. Става дума за трагедията „Бертрам” на английския романтик Чарлз Матюрен. Тя се появила на театралната сцена през 1816 година. Допълнителен стимул за Белини се оказва мястото на действието - родната Сицилия. „Тя ми е толкова скъпа, че не се замислих и за миг. Грабнах либретото на Романи - то обсеби цялата ми душа”, споделя композиторът в писмо от 1826 година. Пет месеца били потребни на Белини, за да завърши „Пиратът”: от май до септември 1827 година.
Композиторът участва активно в репетициите. Изисква от певците не само вокална точност, но и изграждане на вълнуващи образи. Усещането за успех се появява още на генералната репетиция, но триумфът на 27 октомври 1827 година далеч надминал всички очаквания. Ла Скала приветствала подобаващо поредното си откритие. С всяка поява на Белини в оркестъра (такава била практиката по онова време) публиката го посрещала с бурни овации.
Най-много били те за първата каватина на Гуалтиеро и двете финални арии на Имоджене. В продължение на месец се състояли 15 спектакъла на „Пиратът”, а въодушевлението на публиката неудържимо растяло. Ето част от публикация в италианския печат: „Във времето, когато могъщият поток на Росиниевата музика увлича шеметно млади и не чак толкова млади композитори, се появи нещо ново и различно. От „наводнението” ни спаси „Пиратът”. Творението на 26-годишния Белини от раз избистри погледа и показа, че пеенето не е само вокална еквилибристика. Мелодиите му пък пленяват с нежност и поетичност”, пишат в италианската преса по време на първите успехи на „Пиратът”. Самият Росини чул операта няколко години след премиерата и възкликнал: „Браво, млади човече. Вие започвате там, където другите… завършват!” Успехът на „Пиратът” бил наистина зашеметяващ, а същевременно и трамплин за младия Белини.
В партитурата според изследователите кристализират основни черти на авторовия стил. Оформя се пъстра канава от характерни образи и драматични конфликти, типични за италианската опера като цяло до средата на 19 век. Бурята и полудяването на Имоджене, тайнственият колорит от полусенки откриваме в „Сомнамбула”, „Пуритани”, „Анна Болейн”, „Лучия”, „Макбет”… Изследователят Франческо Пастура повдига завесата около появата на „Пиратът”: „Белини се захвана с тази опера с усърдието на творец, който знае, че от това зависи бъдещето му.
Учеше стиховете наизуст. Затваряше се в стаята и рецитираше. Стараеше се да имитира един или друг герой. Вслушвайки се в интонациите на гласа, откриваше верните тонове и оформяше мелодичната фраза”, думи на Франческо Пастура.
В концертната версия на „Пиратът” от януари тази година участват италианското сопрано Мариела Девиа като Имоджение, Гуалтиеро е Грегъри Кунде (тенор), а Ернесто – Владимир Стоянов (баритон), хора и оркестъра на Гран Театро дел Лисео-Барселона. На диригентския пулт е Антонино Фоляни.

Съдържание на операта „Пиратът” от Белини

събота, 10 август, от 20.00 часа
По публикацията работи: Ивета Грънчарова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна