Поредна класация поставя България почти в дъното по конкурентоспособност. Страната ни заема 56-о място сред 60 страни в годишното подреждане, извършено от швейцарския Институт за развитие на управлението.
Пред позитивите на страната са макроикономическата стабилност, ниската дългова експозиция, устойчивият растеж и стабилност на цените. Това ни придвижва с една позиция напред в сравнение с миналата година, но въпреки това основните показатели на българската конкурентоспособност не са претърпели съществени промени от 2009-d година насам, казва Руслан Стефанов, директор на програма "Центъра".
Сред основните фактори, които будят притеснения са ниското качество на образованието, липсата до свеж финансов ресурс и дефлацията в комбинация с административно наложения натиск върху цените на електроенергията и ниското доверие в държавните институции. Това потиска нивата на печалба и препятства бизнесразвитието, казва Стефанов, като формулира един от най-сериозните недостатъци на икономиката:
Липсата на върховенство на закона. Това, че политиците ни предпочитат да го игнорират, не прави обективната реалност по-различна. Тоест, от една страна е ясна позицията на Европейската комисия, че България, по отношение на върховенството на закона, по отношение на правосъдие и вътрешен ред все още се третира като страна - кандидатка, а не като членка на ЕС. И това влияе много сериозно и върху бизнес средата, върху доверието в институциите, върху дългосрочното поведение на бизнеса и на останалите участници в икономиката. Това пречи на дългосрочната ни конкурентноспособност по много начини, които са, че дългосрочните проекти на интеграция на ЕС, Шенген и еврозоната са затворени за нас.
Данъчно-осигурителната тежест за хората с доходи под 2000 лева е изключително голяма, коментира Руслан Стефанов директор на програма в Центъра за изследване на демокрацията. Според Руслан Стефанов, повече от половината от доходите ни отиват за данъци. Страната продължава да има регресивна данъчна система, която наказва по-бедните:
Това продължава да води до укриване на огромна част от доходите, продължава да води до демотивираност и съответно неефективност на работната ръка и продължава да води съответно и до сивота сред фирмите и нежелание за растеж.
Необлагаемият минимум трябваше да бъде въведен отдавна, посочи Стефанов:
Без смели подходи, например за диференцирано ДДС, за промяна на този необлагаем минимум, който трябваше да бъде въведен отдавна, който да позволи на тази най-голяма прослойка от българското население все пак да прави разходи, да потребява, трудно е да очакваме, че ще има раздвижване икономиката и реално се разчита само на този бизнес, който вече е излязъл на международната сцена има международна конкурентоспособност. Въпреки тези добри новини, не бива да се заблуждаваме, че това са много малък процент от фирмите.