Хотел Адлон Берлин е място, натоварено с исторически асоциации и символно значение. Наричат го „легендарния” хотел Адлон, наричат го и „сърцето на Берлин” и са му посветили телевизионен сериал. Заема централно място между руското, френското, британското и американското посолство в края на световно известния булевард Unter den Linden, срещу Бранденбургската врата. Построен е през 1907, в края на Втората световна е почти изцяло разрушен, а през 1997 е възстановен и отворен наново. Полицейска блокада, отцепване на мястото и дълги опашки от паркирани бронирани автомобили с чакащи шофьори са очевидно чест детайл от ежедневния изглед на хотела поради многобройните важни международни срещи, които се провеждат тук.
Наградите Rose d’Or на Евровизия и Еврорадио са заели няколко от залите на хотела с разнообразната си програма: Следобед на уъркшопове, т.нар. Showcase Screening Room, където можеш да видиш и чуеш всички радио и телевизионни финалисти, заседанията на журито и вечерното Гала събитие - връчването на Златните рози 2014. Сръбският режисьор Слободан Шийан, шеф на журито за комедия, проведе уъркшоп на тема „Комедията сега и тогава с вечния въпрос: Има ли рецепта за комедията. „Киран Смит от независимата телевизионна компания Love Production в уъркшопа си „Формати за всеки вкус” разказа за уникалния си опит в снимането на документална програма, в която участват 40 румънци, жертви на трафик с цел експлоатация, обитаващи изоставена къща в Лондон.
Радиото присъства за първи път на този престижен форум на развлекателната индустрия чрез новооткритите 3 радиокатегории. Radio Nominee/номиниран в радио категория е все още нещо като рядка птица в тази 53-годишна фестивална действителност и въпросът как точно една радио програма ще бъде представена в т.нар. Nomination Reels - презентиране на голям екран интригуваше силно съседите ми телевизионери по време на церемонията.
Как ли?
„Един по-дълъг път до полето на боя: Тампере” беше представена чудесно. Другите две програми с номинация в категорията радиориалити/Radio Reality & Factual Entertainment – шведската The Futurologists/„Футуролозите” и унгарската Verdi Operatales in Short, Aida/„Верди на кратко” очевидно като студиен тип програми не са разполагали с визуален материал, така че представянето им беше формално. Но с „Тампере”, чиято история тече в две държави, нещата стояха различно. По време на едноминутното аудио на екрана оживяха пивоварната Plevna в Тампере, гарата на Горни Дъбник, парка Лавров, София и целият българско-финландски екип, плюс английски превод и, разбира се, логото на БНР и програма „Христо Ботев”. Целият куп текстови, аудио и фото файлове, които изпратихме на дизайнера на церемонията, подписващ имейлите си само като Steve, без фамилно име, беше превърнат от вещите му ръце в ефектно видео с перфектен звук и субтитри на английски.
Чудесно свършена работа, Стийв. Съседите-телевизионери останаха същисани от мултимедийната мощ на съвременното радио.
След това Председателят на журито в категорията Radio Reality & Factual Entertainment, който още при самото си стъпване на сцената изглеждаше по непонятни причини ядосан, обяви, че носителят на Златна роза в тази категория е шведската програма „Футуролозите”. Поздравления за Шведското радио, чиито изключителни журналистически разследвания през последните години получиха няколко международни награди! Но на въпроса на водещия каква е мотивацията на журито. Председателят не отговори. Настъпи пауза. Това е въпрос, който беше зададен на всеки шеф на жури в деветте категории, и отговорът неизменно съдържаше суперлативна оценка на програмата-победител и аргументация. Шефът на журито в категорията Radio Reality & Factual Entertainment не отговори нищо и на повторния въпрос на водещия, а измърмори нещо като: „Мотивация…. Каква мотивация…” Отново пауза. Плюс дълбоко недоумение, в което потънаха присъстващите. Джингъл може би беше това, което прекъсна новата пауза, и водещият покани на сцената шведския колега, представляващ програмата „Футуролозите”, да получи Златната роза и церемонията продължи.
Уважаеми Председател на жури в категорията Radio Reality & Factual Entertainment, за разлика от Стийв, вие не довършихте работата си.
Доста по-късно стана ясно, при това от официално изказване на г-н Christian Vogg, EBU’s Head of Radio, цитирано от колегата Албена Миланова, директор на отдел „Международно сътрудничество” на БНР и вицепрезидент на Радио Комитета на EBU, че през онзи септемврийски следобед в хотел Адлон, Берлин журирането в категорията RadioReality & Factual Entertainment е било драматично. Журито се е разделило между двете програми – българската и шведската и споровете са продължили до последния момент. Обсъждала се е и необходимостта от прецизиране на категорията. Ако върнем нещата назад, нищо чудно Председателят на журито да е изглеждал гневен на сцената, защото е подкрепил българската програма, а е надделяла шведската. А може и да е поддържал шведската програма и ефектното слайд шоу на българската допълнително да го е обременило. Каквото и да се е случило обаче, мотивацията на финалното решение не беше огласена.
За мултиезичния екип, който работи над „Един по-дълъг път към полето на боя: Тампере” е изключителна чест, че сме финалисти на Наградите Rose d’Or, които „определят златния стандарт за съвършенство, оригиналност и артистичност в развлекателните програми на телевизията, интернет и радиото” и вече са присъждани на световни таланти като Монти Пайтън, Найджъл Кенеди, Мистър Бийн, Шърли МакЛейн, Лайза Минели, Барбара Стрейзанд. Особено ни радва фактът, че това стана при първото участие на радиото изобщо в този 53-годишен фестивал.
Трите номинирани програми в категорията Radio Reality & Factual Entertainment са представени на официалните сайтове на Наградите Rose d’Or във формат мп3: www.rosedor.com и http://eurovisionshowcase.com/screening-rooms/listen-to-the-radio-nominees-for-the-2014-rose-dor-here.