Едноактната опера „Ариана на Наксос” композиторът Рихард Щраус и либретистът Хуго фон Хофманстал посвещават: „На Макс Райнхард в знак на уважение и благодарност”. Премиерата й е в Щутгарт – на 25 октомври 1912 г. под диригентството на автора и режисура на Райнхард – като част от … театрален спектакъл. Първо била изиграна със значителни съкращения комедията на Молиер „Буржоата благородник”, а за финал вместо Турската церемония от пиесата – мини-операта на Щраус.
Публиката не била въодушевена от странната смесица на комедийния фарс за новопокръстения дворянин Журден с импровизираната буфонада за невярната кокетка Цербинета и четиримата й ухажори и историята за мистичното преображение на страдащата Ариадна. След дълги колебания композиторът и поетът решават с нова редакция (1916 г.) да прекроят драгоценното си творение „Ариадна на Наксос” в опера с театрализиран пролог. Встъплението разкрива мъките на един млад композитор, който трябва да се подчини на налудничавите хрумвания на своя меценат – виенски аристократ. А какви са те? – ще научите в нашата оперна вечер.
Няколко думи за музиката на Щраус: издържана е в стил архаизиран барок, но в очарователна неочакваност партитурата изобилства със задъхващи речитативи, ярки мелодични арии и ансамбли, обгърнати от цветист оркестър.
Ще имаме удоволствието да са насладим на интерпретацията на диригента Кристиан Тилеман, а солистите са: Сойле Исокоски (Ариадна), Даниела Фали (Цербинета), Йохан Бота (Бакхус), Софи Кош (Композитор), Адам Плачетка (Арлекин), Карлос Осуна (Скарамуш), Йонгмин Парк (Труфалдино), Бенямин Брунс (Бригела), Йохен Шмекенбехер (Учител по музика), Валентина Нафорница (Наяда), Олга Безсмертная (Ехо), Рахел Френкел (Дриада) и др.
Съдържание на операта „Ариана на Наксос”